2011_12
Guia docent 
Facultat de Medicina i Ciències de la Salut
A A 
català 
 
 
Medicina (1994)
 Assignatures
  CLÍNICA PEDIÀTRICA
   Continguts
Tema Subtema
Estructura de l'assignatura

L'assignatura té una estructura eminentment pràctica.

Els alumnes en grups de 4 a 6 quedaran adscrits a un servei pediàtric hospitalari durant un període de 4 setmanes. Els serveis pediàtrics autoritzats són:
• Hospital Universitari St. Joan de Reus
• Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona
• Hospital de Sant Pau i Santa Tecla de Tarragona*
• Hospital Pius de Valls *
• Hospital Verge de la Cinta de Tortosa *
* En aquests dos hospitals màxim d'un alumne per grup.

Tots els integrants de l'equip mèdic on realitzi les seves pràctiques l'alumne col·laboraran en la tasca formativa.

Durant el període de rotació el tutor de l'assignatura vetllarà pel compliment dels objectius i el desenvolupament dels punts programàtics, i supervisar l'activitat de l'alumne. Per aconseguir els objectius formatius el tutor complimentarà l'activitat assistencial i docent del servei amb una sèrie de seminaris i sessions sobre casos clínics problema.
Punts programàtics

1. Exploració del creixement somàtic i desenvolupament psicomotor durant l'edat pediàtrica.
2. Anamnesi pediàtrica. Peculiaritats a les diferents edats. Història clínica orientada per problemes. Estructuració de l'anamnesi segons:
• Antecedents familiars. Valorar patologia hereditària.
• Antecedents personals. Perinatals. Valoració del desenvolupament.
• Història dietètica.
• Calendari vacunal actualitzat.
• Antecedents patològics. Relacionats o no amb la patologia actual.
• Malaltia actual detallada. Motiu de consulta. Principals signes o símptomes de la malaltia, i la seva evolució en el temps. Tractaments realitzats.
3. Exploració física. Exploració Física per aparells i sistemes. Variacions segons l'edat. Sistematització de l'exploració.
4. Exploració del nounat. Exploració general. Valorar l'edat gestacional. Exploració del maluc i els polsos perifèrics. Reflexos del nounat.
5. Diagnòstic per la imatge. Conceptes bàsics per a la interpretació de tècniques de radiologia simple, radiologia contrastada, ecografia, ressonància magnètica, TAC, i medicina nuclear.
6. Principals anàlisis de laboratori. Tècniques d'obtenció de mostres de líquids corporals. Interpretació dels resultats de diverses proves com: hemograma, hemostàsia, anàlisi d'orina, anàlisi de deposicions, anàlisi de bioquímica hemàtica, proves de funció hepàtica, proves de funció renal, proves de funció digestiva. Anàlisi de LCR. Anàlisi de líquid pleural. Exploració de l'al·lèrgia i immunitat. Proves tuberculíniques.
7. Altres mètodes diagnòstics i terapèutics. Conèixer procediments i actuacions com: reanimació neonatal, oxigenoteràpia, fototeràpia, cariotip, tècniques dietètiques, rehidratació oral i parenteral, normes bàsiques en terapèutica pediàtrica, inducció al vòmit, rentat gàstric, punció lumbar, ecocardiograma, electrocardiograma, etc.
8. Diagnòstic diferencial. Conèixer l'actitud davant diferents patologies comuns i el seu diagnòstic diferencial: síndrome febril aguda i perllongada, síndrome ictèrica, síndrome meníngea, síndrome d'hipertensió endocranial, síndrome de dificultat respiratòria, síndrome hemorràgica, síndrome d'abdomen aguda, síndrome emetitzant del lactant, síndrome hematúrica, etc.
9. Hospitalització. Criteris d'hospitalització pediàtrica davant les patologies més comuns.
Responsabilitats de l'alumne

1. Les funcions bàsiques que realitzarà l'alumne, sempre supervisades pel responsable mèdic de l'equip on estigui integrat seran :
· realització d'històries clíniques
· realització de l'exploració física
· preparació de sessions clíniques
· realització de tècniques diagnòstiques
· familiarització amb la interpretació de les proves diagnòstiques
2. Els alumnes realitzaran una guàrdia setmanal de presència física, fins les 22 hores, durant les 4 setmanes que duri la rotació.