2011_12
Guia docent 
Facultat de Medicina i Ciències de la Salut
A A 
català 
 
 
Medicina (1994)
 Assignatures
  PATOLOGIA DE LA NUTRICIÓ I DIETÈTICA CLÍNICA
   Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
A- Conèixer, reflexionar i interessar-se pels determinants de les necessitats energètiques i nutricionals de la població sana i malalta. • Diferenciar entre recomanacions i necessitats nutricionals. • Conèixer els determinants del balanç d’energia i proteïnes en el esser humà i saber calcular les necessitats energètiques i proteiques d’un individu. • Conèixer les necessitats en nutrients d’un individu sa i les bases d’una dieta normal A30
A42
A43
A47
B16
B17
B18
B- Comprendre, considerar i valorar les necessitats i els riscos nutricionls específics en les diferents etapes fisiològiques de la vida. • Comprendre les causes i apreciar les conseqüències dels diferents tipus de deficiències i excessos nutricionals condicionats per la vellesa. • Apreciar la importància de la correcte alimentació de la dona gestant i lactant sobre la salut materno-infantil. • Valorar la importància de la lactància materna sobre la salut del lactant i en el seu futur desenvolupament a llarg termini i prendre part activa en la promoció de la lactància materna. A1
A3
A5
A30
A36
A42
A43
A44
A46
B3
B16
B17
B18
C- Comprendre, reflexionar i apreciar les causes, els tipus i les conseqüències de les deficiències nutricionals. • Conèixer els mecanismes fisiopatològics que condueixen la malnutrició proteico-calórica (MPC) i diferenciar els diversos tipus de malnutrició. • Apreciar les conseqüències de la MPC i implicar-se en evitar conductes hospitalàries que comprometin l’estat nutricional del malalt. • Reconèixer les causes i conseqüències de la malnutrició inadequada y els déficits nutricionals. A1
A3
A4
A5
A11
A18
A21
A30
A36
A42
A46
B3
B16
B17
B18
D- Analitzar, considerar i valorar les causes, mecanismes fisiopatològics, diagnòstic, conseqüències i abordatge dels trastorns de comportament alimentari (TCA). •Valorar d’importància d’un equip multidisciplinari en l’abordatge del malalt amb TCA. •Valorar d’importància de la recuperació nutricional en l’èxit de les teràpies psiquiàtriques. A1
A3
A4
A5
A11
A21
A29
A30
A36
A42
A44
A45
A46
B3
B16
B17
B18
E- Analitzar, considerar i valorar les causes, mecanismes fisiopatològics, diagnòstic, conseqüències i abordatge de la obesitat. •Identificar la obesitat com un problema creixent a escala mundial amb importants repercussions en la Salut Pública. •Calcular el risc de morbi-mortalitat associat a la obesitat •Diferenciar entre els diferents tipus d’obesitat en funció de la quantitat i distribució de la adipositat. •Comprendre i discutir les causes ambientals i genètiques que afavoreixen la obesitat. •Valorar la transcendència clínica i social de la obesitat. •Participar en la conscientització col•lectiva de la obesitat com una malaltia •Considerar les estratègies terapèutiques en la obesitat i la seva eficàcia a curt i llarg termini. A1
A3
A4
A5
A11
A21
A29
A30
A36
A42
A44
A45
A46
B3
B16
B17
B18
F- Comprendre, considerar i valorar les diferents tècniques de suport nutricional artificial. • Conèixer les diferents vies de administració i la composició dels diferents tipus de suport nutricional i identificar els riscos associats a les diferents tècniques de nutrició artificial i com controlar-los. • Calcular els aports nutricionals a administrar per via enteral o parenteral • Valorar la transcendència d’un excés o un defecte en els aports nutricionals per via enteral o parenteral. • Apreciar la importància del suport nutricional precoç davant de la malaltia i la seva evolució. • Identificar les situacions clíniques que requereixen un suport nutricional artificial. A5
A11
A15
A30
A31
A32
B3
B16
B17
B18
G- Analitzar, considerar i valorar la importància i necessitat del suport nutricional davant de diverses malalties que comporten malnutrició. A1
A3
A4
A5
A11
A21
A29
A30
A31
A32
A36
A42
A45
A46
A47
B3
B16
B17
B18
H- Analitzar, considerar i valorar aquelles situacions susceptibles de ser tractades mitjançant dietoteràpia i saber dissenyar dietes específiques per a la diabetis, obesitat, dislipèmies i altres malalties prevalents. • Comprendre les bases de la dietoteràpia bàsica • Reconèixer la importància que te la dietoteràpia en el tractament integral. • Identificar les situacions que poden beneficiar-se d’un suport dietètic específic. • Saber dissenyar una dieta per racions. • Participar en la confecció de recomanacions dietètiques per patologies específiques. A1
A3
A5
A29
A30
A36
A44
B3
B16
B17
B18
I- Avaluar, evidenciar i participar en els procediments de valoració de l’estat nutricional. • Conèixer les tècniques, antropomètriques, bioquímiques i funcionals per l’avaluació de l’estat nutricional. • Conèixer alguna tècnica de screening i valoració del risc nutricional. • Aplicar les tècniques d’avaluació nutricional per a identificar aquells malalts que presenten desnutrició. • Participar activament en el diagnòstic de desnutrició d’un malalt mitjançant l’aplicació d’aquestes tècniques i les possibles causes. A1
A3
A4
A6
A11
A14
A18
A30
A36
A46
B3
B16
B17
B18
C5