Medicina (1994) |
Assignatures |
PATOLOGIA DE LA NUTRICIÓ I DIETÈTICA CLÍNICA |
Objectius d'aprenentatge |
DADES IDENTIFICATIVES | 2011_12 |
Assignatura | PATOLOGIA DE LA NUTRICIÓ I DIETÈTICA CLÍNICA | Codi | 14012108 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 2n | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
4.5 | 1.8 | 2.7 | Obligatòria | Quart | Segon |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Objectius | Competències | ||
A- Conèixer, reflexionar i interessar-se pels determinants de les necessitats energètiques i nutricionals de la població sana i malalta. • Diferenciar entre recomanacions i necessitats nutricionals. • Conèixer els determinants del balanç d’energia i proteïnes en el esser humà i saber calcular les necessitats energètiques i proteiques d’un individu. • Conèixer les necessitats en nutrients d’un individu sa i les bases d’una dieta normal | A30 A42 A43 A47 |
B16 B17 B18 |
|
B- Comprendre, considerar i valorar les necessitats i els riscos nutricionls específics en les diferents etapes fisiològiques de la vida. • Comprendre les causes i apreciar les conseqüències dels diferents tipus de deficiències i excessos nutricionals condicionats per la vellesa. • Apreciar la importància de la correcte alimentació de la dona gestant i lactant sobre la salut materno-infantil. • Valorar la importància de la lactància materna sobre la salut del lactant i en el seu futur desenvolupament a llarg termini i prendre part activa en la promoció de la lactància materna. | A1 A3 A5 A30 A36 A42 A43 A44 A46 |
B3 B16 B17 B18 |
|
C- Comprendre, reflexionar i apreciar les causes, els tipus i les conseqüències de les deficiències nutricionals. • Conèixer els mecanismes fisiopatològics que condueixen la malnutrició proteico-calórica (MPC) i diferenciar els diversos tipus de malnutrició. • Apreciar les conseqüències de la MPC i implicar-se en evitar conductes hospitalàries que comprometin l’estat nutricional del malalt. • Reconèixer les causes i conseqüències de la malnutrició inadequada y els déficits nutricionals. | A1 A3 A4 A5 A11 A18 A21 A30 A36 A42 A46 |
B3 B16 B17 B18 |
|
D- Analitzar, considerar i valorar les causes, mecanismes fisiopatològics, diagnòstic, conseqüències i abordatge dels trastorns de comportament alimentari (TCA). •Valorar d’importància d’un equip multidisciplinari en l’abordatge del malalt amb TCA. •Valorar d’importància de la recuperació nutricional en l’èxit de les teràpies psiquiàtriques. | A1 A3 A4 A5 A11 A21 A29 A30 A36 A42 A44 A45 A46 |
B3 B16 B17 B18 |
|
E- Analitzar, considerar i valorar les causes, mecanismes fisiopatològics, diagnòstic, conseqüències i abordatge de la obesitat. •Identificar la obesitat com un problema creixent a escala mundial amb importants repercussions en la Salut Pública. •Calcular el risc de morbi-mortalitat associat a la obesitat •Diferenciar entre els diferents tipus d’obesitat en funció de la quantitat i distribució de la adipositat. •Comprendre i discutir les causes ambientals i genètiques que afavoreixen la obesitat. •Valorar la transcendència clínica i social de la obesitat. •Participar en la conscientització col•lectiva de la obesitat com una malaltia •Considerar les estratègies terapèutiques en la obesitat i la seva eficàcia a curt i llarg termini. | A1 A3 A4 A5 A11 A21 A29 A30 A36 A42 A44 A45 A46 |
B3 B16 B17 B18 |
|
F- Comprendre, considerar i valorar les diferents tècniques de suport nutricional artificial. • Conèixer les diferents vies de administració i la composició dels diferents tipus de suport nutricional i identificar els riscos associats a les diferents tècniques de nutrició artificial i com controlar-los. • Calcular els aports nutricionals a administrar per via enteral o parenteral • Valorar la transcendència d’un excés o un defecte en els aports nutricionals per via enteral o parenteral. • Apreciar la importància del suport nutricional precoç davant de la malaltia i la seva evolució. • Identificar les situacions clíniques que requereixen un suport nutricional artificial. | A5 A11 A15 A30 A31 A32 |
B3 B16 B17 B18 |
|
G- Analitzar, considerar i valorar la importància i necessitat del suport nutricional davant de diverses malalties que comporten malnutrició. | A1 A3 A4 A5 A11 A21 A29 A30 A31 A32 A36 A42 A45 A46 A47 |
B3 B16 B17 B18 |
|
H- Analitzar, considerar i valorar aquelles situacions susceptibles de ser tractades mitjançant dietoteràpia i saber dissenyar dietes específiques per a la diabetis, obesitat, dislipèmies i altres malalties prevalents. • Comprendre les bases de la dietoteràpia bàsica • Reconèixer la importància que te la dietoteràpia en el tractament integral. • Identificar les situacions que poden beneficiar-se d’un suport dietètic específic. • Saber dissenyar una dieta per racions. • Participar en la confecció de recomanacions dietètiques per patologies específiques. | A1 A3 A5 A29 A30 A36 A44 |
B3 B16 B17 B18 |
|
I- Avaluar, evidenciar i participar en els procediments de valoració de l’estat nutricional. • Conèixer les tècniques, antropomètriques, bioquímiques i funcionals per l’avaluació de l’estat nutricional. • Conèixer alguna tècnica de screening i valoració del risc nutricional. • Aplicar les tècniques d’avaluació nutricional per a identificar aquells malalts que presenten desnutrició. • Participar activament en el diagnòstic de desnutrició d’un malalt mitjançant l’aplicació d’aquestes tècniques i les possibles causes. | A1 A3 A4 A6 A11 A14 A18 A30 A36 A46 |
B3 B16 B17 B18 |
C5 |