2012_13
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Patrimoni Artístic i Cooperació Cultural (2012)
 Assignatures
  TÈCNIQUES CIENTÍFIQUES D'EXAMEN
   Fonts d'informació
Bàsica

ALDROVANDI, ALFREDO. Metodi di documentazione e di indagini non invasive sui dipinti. Padova, il Prato, 1999.

APPOLONIA, L.; VOLPI, S. Le analisi di laboratorio applicate ai beni artistici policromi, Il  Prato, Padova 1999.

DERRICK, M.R.; STULIK, D.; LANDRY, J.M. Infrared Spectroscopy in Conservation Science, The Getty Conservation Institute, 2000.

DOMÉNECH M.T.; YUSÁ D.J. Aproximación al anàlisis instrumental de pigmentos procedentes de obras de arte. Editorial Universidad Politécnica de Valencia. 2006

GÓMEZ GONZÁLEZ, MARÍA LUISA. La Restauración Examen Científico Aplicado a la Conservación de Obras de Arte. Madrid, Cátedra, 1998.

HARLEY, R.D. Artist’s Pigments  c.1600-1835, Ed. Archetype, London, 2001

LEARNER T.J.S. Analysis of Modern Paints, Resarch in Conservation, The Getty Conservation Institute, 2004

MATTEINI, MAURO; MOLES, ARCANUELO. La Química en la Restauración: Los Materiales Del Arte Pictórico. Editorial Nerea, 2001

MILLS, J. S.; WHITE, R. “The organic chemistry of Museus Objects” 2a ed. London 1994 (reprinted 2003)

SALVADÓ,N; BUTÍ, S.; ORIOLS, N.

Presa de mostres de policromies. Metodologia

. Dins la col·lecció Museus. Documentació. Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i mitjans de comunicació. 2008

Complementària

VVAA. La Ciencia y el Arte. Ciencias experimentales y conservación del Patrimonio Histórico. Secretaria del estado de cultura. Instituto del Patrimonio Histórico Español.

VVAA. La Ciencia y el Arte II. Ciencias experimentales y conservación del Patrimonio Histórico. Instituto del Patrimonio Histórico Español, 2008.

 

VVAA. La Ciencia y el Arte III. Ciencias experimentales y conservación del Patrimonio Histórico. Instituto del Patrimonio Histórico Español.

 

ADRIENS, ANNEMIE, “Non-destructive analysis and testing of museum objects: An overview of 5 years of research (review),” Spectrochimia Acta Part B 60, 1503-1516, 2005.

 

CASADIO, F.; TONIOLO, L. “The analysis of polychrome works of art: 40 years of infrared spectroscopic investigations”.  J. Cult. Heritage,  2, 71-78, 2001.

 

COLOMBINI, M. P. “Chromatography in the Conservation of Cultural Heritage”. J. Sep. Sci. 27, 145, 2004.

 

EASTAUGH, N.; WALSH, V.; CHAPLIN, T.; SIDDALL, R. Pigment Compendium. A Diccionary of Historical Pigments. Optical Microscopy of Historical Pigments, Ed. Elsevier, 2004

 

ERHARDT, D.;NEWMAN, R.;MARTIN, J.S.“Understanding and identifying materials”. A: Painted Wood: History and Conservation, The Getty Conservation Institute Williamsburg, Virginia 1994.

 

GUINEAU, B. Glossaire des matériaux de la couleur, Brepols Publishers, 2005

 

JANSSENS, K. ; VAN GRIEKEN, R. Non-destructive Micro Analysis of Cultural Heritage Materials, Comprehensive Analytical Chemistry,  Volume XLII Janssens, K., Van Grieken, R, (Eds.), 2004

 

MERRIFIELD M.P. Medieval and Renaissance Treatises on the arts of painting. Ed. Dover Publications, 1999

 

SCHREINER, M.; FRÜMANN, B.; JEMBRIH-SIMBÜRGER, D.; LINKE, R. “X-rays in art and archaeology: An overview” Powder Diffraction 19 (1), 2004

 

THOMPSON, D.V.

The materials and techniques of medieval painting

, Ed. Dover Publications, 1956