Grau de Medicina (2009) |
Assignatures |
MALALTIES DE L'APARELL RESPIRATORI |
Resultats d'aprenentage |
DADES IDENTIFICATIVES | 2014_15 |
Assignatura | MALALTIES DE L'APARELL RESPIRATORI | Codi | 14204121 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
4 | Obligatòria | Quart | 1Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tipus A | Codi | Resultats d'aprenentatge |
A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura) Reconèixer una pal•lidesa Reconèixer una icterícia Reconèixer una cianosi Reconèixer una deshidratació Detectar asimetries Explorar i valorar si hi ha adenopaties Detectar una ingurgitació jugular Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria Palpar el tòrax i les vibracions vocals Percudir el tòrax Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular Auscultar i reconèixer uns roncs Auscultar i reconèixer unes sibilàncies Auscultar i reconèixer uns crepitants Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori Auscultar i reconèixer un frec pleural Auscultar i reconèixer un buf tubari Valorar la circulació col•lateral | |
A8 |
Interpretar els trets bàsics d’una espirometria Fer un Peak-Flow Mesurar la saturació d’oxígen Utilitzar l'oxigenoteràpia Fer un repic (clapping) Utilitzar inhaladors i aerosols | |
A12 |
Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet) Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia | |
A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves | |
A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas Saber interpretar les diferents proves | |
A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials) Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari | |
A41 |
Conèixer els elements bàsics i indispensables per utilitzar els mètodes estadístics descriptius i inferencials aplicats a les ciències biomèdiques. | |
A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells | |
A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort. | |
A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes | |
A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn | |
Tipus B | Codi | Resultats d'aprenentatge |
B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...) Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...) Conèixer les fórmules de la comunicació escrita | |
B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat) | |
B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues | |
B7 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement Conèixer les bases per a la bioestadística i la seva aplicació en la valoració dels resultats dels projectes de recerca | |
B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat | |
B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues | |
B18 |
Reconèixer un cert grau d’incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat | |
B20 |
Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent | |
B22 |
Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi | |
B24 |
Ser conscient de la necessitat de ser docent i d’ensenyar a altres al mateix temps que es fa assistència | |
B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip. | |
B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític | |
B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats | |
B29 |
Descobrir i assumir les pressions i dificultats de la professions i dificultats de la professió, els seus riscs potencials per la salut, benestar i relacions amb els demés. Conèixer la influència i la prevenció de factors relacionats amb el treball sobre la salut pròpia i de l’entorn | |
B31 |
Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats. | |
Tipus C | Codi | Resultats d'aprenentatge |
C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu... | |
C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa Produeix un text escrit gramaticalment correcte Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa |