Grau de Medicina (2009) |
Assignatures |
INTRODUCCIÓ A LA CIRURGIA |
Resultats d'aprenentage |
DADES IDENTIFICATIVES | 2014_15 |
Assignatura | INTRODUCCIÓ A LA CIRURGIA | Codi | 14204143 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
3 | Obligatòria | Tercer | 2Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tipus A | Codi | Resultats d'aprenentatge |
A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics Utilitzar una bona tècnica de comunicació Recollir les dades psicosocials significatives Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat) | |
A2 |
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual Auscultar el peristaltisme intestinal Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal | |
A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les Definir els simptomes i signes guia | |
A4 |
Analitzar tota la informació disponible Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques | |
A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut | |
A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada Elaborar un informe clínic | |
A13 |
Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples Col•locar sutures en ferides simples Fer cures cutànies Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa | |
A15 |
Col•locar una via intravenosa Col•locar una sonda nasogàstrica Col•locar una sonda vesical Administrar injectables intramusculars Administrar injectables subcutanis Administrar injectables intravenosos Administrar injectables intradèrmics | |
A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert | |
A24 |
Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic | |
A25 |
Conèixer la valoració preoperatòria Conèixer les indicacions i riscos de l’anestèsia local, raquídia i general | |
A30 |
Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d’administració de la nutrició artificial enteral, parenteral i pediàtrica | |
A31 |
Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient amb cremades Reconèixer i orientar la terapèutica de la retenció aguda d’orina, distensió vesical Reconèixer i orientar la terapèutica de la distensió gàstrica aguda | |
A36 |
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç | |
A42 |
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells. | |
A45 |
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia | |
A46 |
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits | |
A47 |
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides. | |
Tipus B | Codi | Resultats d'aprenentatge |
B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...) Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...) Conèixer les fórmules de la comunicació escrita | |
B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat) Utilitzar un vocabulari entenedor | |
B4 |
Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies Saber estructurar i esquematitzar el missatge Saber utilitzar exemples pràctics que facilitin la realització de procediments | |
B9 |
Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris | |
B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat Acceptar els drets del malalt | |
B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència | |
B22 |
Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi | |
B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip. | |
B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític | |
B31 |
Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats. | |
Tipus C | Codi | Resultats d'aprenentatge |
C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació | |
C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics |