2014_15
Guia docent 
Facultat de Medicina i Ciències de la Salut
A A 
català 
 
 
Grau de Medicina (2009)
 Assignatures
  MEDICINA DE LABORATORI
   Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Xerrada introductòria en la que s'explicaran els objectius de l'assignatura, destacant la importància en l'avaluació fina de la participació activa, l'organització de les activitats pràctiques, la forma de treballar els casos clinics i els seminaris i els criteris per l'avaluació final.
Sessió Magistral Els objectius que guien la metodologia de les classes magistrals es poden resumir en: 1. Adquirir les eines conceptuals i metodològiques necessàries per poder analitzar amb rigor la realitat dels processos de les malalties més freqüents. 2. Comprendre, analitzar i valorar les dimensions ètiques i tècniques implícites en els processos de desenvolupament en les decisions clíniques que depenen de l’ús acurat del laboratori. 3. Conèixer i analitzar les aportacions teòriques des del laboratori i els diferents enfocaments i perspectives amb repercussions clíniques. 4. Conèixer les habilitats i tècniques de laboratori per a proveir d’informació que complementi la decisió clínica. Inclou els paràmetres de qualitat, precisió, exactitud, valor diagnòstic (positiu o negatiu), valor pronòstic i de seguiment, aplicació habitual i valors de referència de les proves més habituals dins dels laboratoris de Bioquímica, Hematologia i Microbiologia.
Sessions clíniques Mètode del cas clínic (case method in teaching): Els alumnes aprenen sobre la base d'experiències i situacions de la vida real, permetent així, construir el seu propi aprenentatge en un context que els aproxima al entorn clínic. Comporta la participació activa en processos de discussió col·lectiva de la situació reflectida en el cas. Un cas representa situacions complexes de la experiència clínica real plantejades de forma narrativa, a partir de dades que resulten ser essencials per al procés d'anàlisi del diagnòstic o del tractament. Constitueixen una bona oportunitat perquè els estudiants posin en pràctica habilitats que són també requerides en la vida real, per exemple: observació, escolta, diagnòstic, presa de decisions i participació en processos orientats a la col·laboració. Atès que el component essencial del mètode del cas és la discussió, aquesta ha de constituir per als estudiants una experiència d'aprenentatge que els permeti: 1. Comprendre una situació específica 2. Enfocar l'anàlisi de la situació tant des d'una perspectiva global com d'una perspectiva en particular. 3. Relacionar conceptes, funcions i processos. 4. Analitzar i comprendre una situació complexa. 5. Orientar les dades a l'acció contemplant els aspectes bàsics del confort del pacient amb sentit crític i possible. També es requereix tenir voluntat i fermesa per prendre decisions, i ser sensible als límits i les possibilitats d'actuació.
Treballs Els treballs es definiran a partir del funcionament de l'assignatura i estaran destinats a potenciar el treball en equip, així com a desenvolupar un pensament propi utilitzant un vocabulari científic adequat.
Pràctiques a laboratoris Els objectius que guien la metodologia de les pràctiques a laboratoris es poden resumir en: 1. Adquirir les eines conceptuals i metodològiques necessàries per poder analitzar amb rigor la realitat dels processos de les malalties més freqüents. 2. Comprendre, analitzar i valorar les dimensions ètiques i tècniques implícites en els processos de desenvolupament en les decisions clíniques que depenen de l’ús acurat del laboratori. 3. Conèixer i analitzar les aportacions teòriques des del laboratori i els diferents enfocaments i perspectives amb repercussions clíniques. 4. Desenvolupar un pensament propi sobre les diferents temàtiques que s'aborden, a partir de la informació que recullen, utilitzant el vocabulari científic adequat. 5. Procurar les habilitats per a la presentació de les idees ordenada i lògicament, recolzades en arguments i resultats de laboratori. 6. Conèixer les habilitats i tècniques de laboratori per a proveir d’informació que complementi la decisió clínica. Inclou els paràmetres de qualitat, precisió, exactitud, valor diagnòstic (positiu o negatiu), valor pronòstic i de seguiment, aplicació habitual i valors de referència de les proves més habituals dins dels laboratoris de Bioquímica, Hematologia i Microbiologia.

Seminaris Els objectius que guien la metodologia dels seminaris es poden resumir en: 1. Adquirir les eines conceptuals i metodològiques necessàries per poder analitzar amb rigor la realitat dels processos de les malalties més freqüents. 2. Comprendre, analitzar i valorar les dimensions ètiques i tècniques implícites en els processos de desenvolupament en les decisions clíniques que depenen de l’ús acurat del laboratori. 3. Desenvolupar un pensament propi sobre les diferents temàtiques que s'aborden, a partir de la informació que recullen, utilitzant el vocabulari científic adequat. 4. Procurar les habilitats per a la presentació de les idees ordenada i lògicament, recolzades en arguments i resultats de laboratori.
Atenció personalitzada Al finalitzar cada una de les classes presencials i durant les pràctiques de laboratori que seran tutelades. Virtual: Correu electrònic. L’ús de les xarxes socials (tipus Facebook de grup) estan contemplades con una eina de treball. L’estudiant participatiu pot suggerir, sempre amb respecte, qualsevol canvi, crítica o idea docent que consideri convenient compartir. Òbviament, la resta pot expressar opinions de suport o contraposades. Totes les aportacions es tindran en compte en el disseny dels seminaris. No es descarta que no siguin necessaris. En tot cas, l’entorn moodle pot fer-se servir per demanar cita prèvia. Les presentacions es penjaran en l’entorn moodle.