Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Antropologia Social i Cultural (2001) |
Assignatures |
RELIGIÓ I VISIÓ DEL MÓN |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2014_15 |
Assignatura | RELIGIÓ I VISIÓ DEL MÓN | Codi | 12102001 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 2n | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 4.5 | 1.5 | Troncal | Primer | 2Q |
Continguts | Atenció personalitzada | Avaluació |
Fonts d'informació |
Tema | Subtema |
I. Els fenòmens religiosos i la seva problemàtica. |
·Les definicions sobre la religió (presentació d'una vintena de definicions sobre religió d'autors diversos - Max Müller, Tylor, Frazer, Durkheim, Marx, Engels, Freud, Radcliffe-Brown, Malinowski, Spiro, Geertz, etc.) i la seva discussió. ·Els precursors en l'estudi de la religió. Escoles i perspectives teòriques ·Què és la religió? |
II. El mite. |
·L'especulació antiga entorn dels mites. ·El mite: problemes de definició. ·Les aproximacions literàries, psicològiques i sociològiques al fenòmen mític. ·Mite i interpretació: 1. Mite i Història 2. Mite i Inconscient 3. Mite i Societat 4. Mite i Llenguatge |
III. El ritu. |
·El ritu: problemes de definició i breu història del concepte. ·Els ritus en sentit ampla i en sentit restringit. Tipologies. ·Els ritus de pas: l'herència de Van Gennep. ·Les lectures "científiques" del ritual. ·Les funcions socials del ritual. |
IV. Xamanisme i possessió. |
·La comunicació amb el món sobrenatural. ·Les formes de xamanisme. ·Les formes de possessió. ·Les iniciacions. |
V. La bruixeria. |
·El fenòmen de la bruixeria a través dels temps. ·Bruixeria i fetilleria. ·La bruixeria en els pobles "primitius". ·La bruixeria europea. ·Les possibles lectures de la bruixeria. |
VI. Mil·lenarisme i messianisme. | ·Les situacions de crisi i els moviments messiànics. ·Els moviments messiànics al llarg de la història: moviments d'unificació nacional i moviments subversius; moviments reformistes: •L'Antic Israel. •L'Europa Medieval. •Els "pobles primitius". ·La religió com a experiència revolucionària. |