Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Grau d'Educació Infantil (2009) |
Assignatures |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES III |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2015_16 |
Assignatura | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES III | Codi | 11254109 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Obligatòria | Quart | 2Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
1.- Introducció de l’assignatura. | 1.1.- Presentació de l’assignatura: temporització, metodologies i criteris d’avaluació que es faran servir. Ús del e-portfoli (aplicació Mahara) com a eina TIC d’avaluació i control del procés d’ensenyament-aprenentatge en Educació Infantil |
2.- Coneixement de l’actual currículum d’Infantil del Departament d’Educació, aprofundiment en l’àrea de ciències experimentals. Capacitats a assolir en finalitzar l'Etapa d’Educació Infantil. (coordinació amb Ciències Socials i Matemàtiques) | |
3.- Descoberta de l’entorn natural | 3.1.- El món dels ésser viu. Observació de característiques i components d’alguns animals i plantes. 3.2.- Dinàmica del medi: introducció del concepte de cicle (vida animal, vegetal i fenòmens naturals), evolució estacional de la natura. 3.3.- Educació ambiental: descoberta i conservació dels ecosistemes. |
4.- Aprenentatges dels aspectes didàctics necessaris per treballar la descoberta de l’entorn a ed. Infantil. | 4.1.- La consciència del medi natural que ens envolta, la interrelació medi social i natural (coordinació amb ciències socials) 4.2.- El treball en el mateix medi. El pati o jardí de l’escola. L’hort escolar. 4.3.- El treball del medi natural dins la classe. L’espai o taula de natura. 4.4.- L’actualitat, els esdeveniments sobre el medi natural. 4.5.- Les possibilitats didàctiques dels diferents elements de la natura. 4.6.- Els eixos transversals del currículum i el medi natural: Ed. Ambiental. 4.7.- La valoració i elaboració de materials didàctics. 4.8.- La utilització del medi natural per treballar altres aprenentatges propis de l’alumne d’educació infantil. 4.9.- Els recursos sobre continguts relatius al medi natural. Els contes i la Natura i la Natura com a conte. |
5.- Aplicació del mètode científic i l’experimentació en infants de 0 a 6 anys *. *Nota: Aquest bloc es relacionarà amb el contingut “Noció de quantitat. Nombres i Operacións”, de la mateixa assignatura de segon curs. | 5.1.- Què és el mètode científic? El disseny experimental i les seves variables 5.2.- “inquiry base learning” (aprenentatge basat en indagacions). Observacions, plantejament d’interrogants i la cerca de respostes. Articles sobre experiències 5.3.- Els científics a l’aula: la figura dels científics com a eina educativa. |
6.- Eines didàctiques per a l’ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals en Educació Infantil | 6.1.- Observacions d’elements naturals a l’aula (Càmara Moticam, sensors de so, balances, lupes), pressa de dades, anàlisi i representació mitjançant eines TIC. 6.2.- PBL i enfoc CTS per a la didàctica de les ciències experimentals en Educació Infantil. 6.3.- El treball en centres i equipaments (Museus, CRARC, parcs, projectes d’escoles,...) |