Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013) |
Assignatures |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES I |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2015_16 |
Assignatura | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES I | Codi | 11904103 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Obligatòria | Segon | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Tema I El currículum d'Educació Infantil Les àres curriculars de Matemàtiques i Medi ( Natural i Social) El plantejament general dels inicis del raonament lògic-matemàtic. |
El currículum d'Educació Infantil . Altres currículums; altres pantejaments. El desenvolupament del pensament lògic-matemàtic. Bibliografia essencial per aquesta matèria. La continuïtat dels aprenentatges de l'àrea de Matemàtiques al llarg de l'educació Primària. Ús del portfoli digital (aplicació Mahara) com a eina TIC d'aprenentatge i avaluació de les ciències experimentals. |
Tema2 El desenvolupament del pensament lògic-matemàtic. Atributs. La forma i la grandària com a atributs . |
Formació del pensament lògic matemàtic en alumnes de 0 a 6 anys. Els estudis de Piaget. El plantejament escolar derivat dels estudis Piagetians. Constance Kamii. Altres plantejaments. Activitats lògiques: Atributs. Atributs mesurables. Vocabulari a utilitzar i aprendre. Relacions d'ordre i classificacions. Tractament d'informació. Diagrames. |
Tema3 Els inicis del nombre a l'etapa Infantil L'estructuració del nombre i la numeració a primer curs de Primària |
Els usos del nombre. Pràctiques socials i nombres a l'educació Infantil. Diferents aspectes dels nombres: Paraules número. Signes numèrics. Correspondències ú a ú. Idea de cardinalitat. Idea d'ordre. Diferents representacions de la quantitat i del nombre. Diagrames de barres. Materials estructurats. |
Tema 4 De la noció de canvi a la noció d'operació aritmètica. Les operacions suma, resta, producte i divisió. El càlcul mental. Extensió d'aquests càlculs a 1r curs de Primària. Els usos del nombre en contextos de mesura |
Transformacions en atributs quantitatius. Situacions pràctiques a controlar mentalment. La situació lògica i la precisió numèrica. Diferents semàntiques per a sumes i restes; la influència del context. El càlcul mental en context i el càlcul mental abstracte, derivat de l'estructuració numèrica.La importància dels materials sensorials. El càlcul a 1r curs de Primària. Càlcul mental i expressions escrites. Aprecicació sensorial de les magnituds longitud, pes i capacitat. La mesura d'aquestes magnituds. Instruments i unitats (convencionals i no convencionals) |
Tema 5 Descoberta de l'entorn natural a l'educació infantil |
La consciència del medi natural que ens envolta. La interrelació medi social, natural i les matemàtiques. La utilització del medi natural per a treballar altres aprenentatges propis de l'infant. Introducció a l'aprenentatge basat en indagacions: justificació de la seva aplicació en infants de 0-6 anys. |
Tema 6 Descobrim el mètode científic! |
Iniciació als futurs docents en el mètode científic, com a eina didàctica per a l'estructuració del pensament lògic. La importància de l'observació i del plantejament d'interrogants. El disseny experimental i les seves variables. Introducció de la matemàtica dins del mètode científic (gestió de les magnituds i la seva representació). Discussió de resultats. |
Tema 7 Apliquem el mètode científic! |
Planificació i execució d'una recerca guiada. Passos per aplicar el mètode científic partint d'un experiment concret. |