Guia docent Facultat de Turisme i Geografia |
català |
URV- CIUTADANA (Grau) |
Assignatures |
PROTOHISTÒRIA DE LA MEDITERRÀNIA |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2015_16 |
Assignatura | PROTOHISTÒRIA DE LA MEDITERRÀNIA | Codi | 12204224 | ||||
Ensenyament | Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | |||
6 | Optativa | Quart | 2Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
1.- Concepte de protohistòria, marc geogràfic i cronològic. 2.- El Llevant d´Orient i les ciutats fenícies: les relacions internacionals. 3.- Lefkandi. ELs rituals "homèrics" 4.- L´illa de Xipre i el coure. Política i comerç internacional. 5.- Evolució històrico-arqueològica de Xipre 6.- L´ocupació fenícia del sud de Sicília. Malta. 8.- La cultura nuràgica de Cerdenya. 9.- L´ocupació fenícia de Cerdenya 10.- La colonització fenícia a la Península Ibèrica i a Eivissa. 11.- La colonització grega de la mediterrània central. 12.- L´arrivada dels grecs a la mediterrània occidental. Els foceus: Massàlia, Emporion i Rhode. 13.- Tartessos, territori i recursos minero-metalúrgics. L´or i la plata. 14. Les dinasties mítiques i històrica. Les tombes principesques tartèssiques 15.- Les dones a la protohistòria mediterrànea 16.- Religió i món funerari al món ibèric. Dones i deeses iberes. 17.- Origen i difusió de la moneda. |
1.-Periodització cultures principals. 2.-L´activitat econòmica: producció i comerç. La navegació. 3.-L´art xipriota. Els santuaris. 4.- L´escriptura xipriota 5.- Creta a les rutes marítimes: ports i ciutats. 6.-La religió fenícia. Els tofets. 7.- El coure i els bronzes sards 8.-L´orientalitzant a la mediterànea 9.- Principals apoikia 10.-Els textes bíblics i grecs. Hèracles i Geryó. 11.- El Periple d´Aviè 12.- L´orfebreria. 14.- L´escultura ibèrica. 15.- La moneda Lidia i les primeres encunyacions gregues. 16.- La numismàtica fenícia i púnica 17.- La moneda emporitana i de Roses |