Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Grau d'Educació Social (2009) |
Assignatures |
ACCIÓ SOCIOEDUCATIVA PER A LA INCLUSIÓ SOCIAL |
Fonts d'informació |
DADES IDENTIFICATIVES | 2016_17 |
Assignatura | ACCIÓ SOCIOEDUCATIVA PER A LA INCLUSIÓ SOCIAL | Codi | 11224109 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
18 | Obligatòria | Tercer | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Bàsica |
Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S., Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información, última edició disponible, Hipatia Bourdieu, P., & Passeron, J.C., La Reproducción, última edició disponible, Popular De Botton, L., Puigvert, L., & Taleb, F., El velo elegido, última edició disponible, El Roure Echeita Sarrionandia, G., Educación para la inclusión o educación sin exclusiones, última edició disponible, Narcea Flecha, R., Compartiendo palabras. El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo, última edició disponible, Paidós Flecha, R., Educación de personas adultas. Propuestas para los años 90, última edició disponible, El Roure Flecha, R., ed., Successful educational actions for inclusion and social cohesion in Europe, última edició disponible, Springer, cop. 2015 Freire, P., Pedagogía del Oprimido, última edició disponible, Siglo XXI Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M., & Flecha, R., Metodología Comunicativa Crítica, última edició disponible, El Roure Oliver, E., & Valls, R., Violencia de género. Investigaciones sobre quiénes, por qué y cómo superarla, última edició disponible, El Roure Sen, A., Desarrollo y Libertad, última edició disponible, Planeta , , , |
Complementària | |
Atkinson, A., & Marlier, E. (Eds.).(2010). Income and living conditions inEurope. Eurostat Statistical books. Luxembourg: Publications Office of theEuropean Union. Aubert, A. (2011). Moving beyond socialexclusion through dialogue. InternationalStudies in Sociology of Education, 21(1), 63-75. Aubert,A., Flecha, R., GarcíaC., Flecha, A., & Racionero, S.(2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia. Aubert, A., & Garcia, C. (2009). La pedagogía crítica y el éxito académico de todosy todas. Teoría de la Educación. Educación y cultura en la sociedad de lainformación, 10(3), 229-241. Aubert,A., Garcia, C., &Racionero, S. (2009). Aprendizaje dialógico. Cultura y Educación, 21(2), 129-139. AAVV.(2011). El adolescente y su entorno en elsiglo XXI. Instantánea de una década. Esplugues del Llobregat: HospitalSant Joan deDéu. Disponible a: http://www.faroshsjd.net/adjuntos/1877.1-Faros_5_cast.pdf AyalaCañón, L., & Martínez López, R. (2001). Pobreza y exclusión social en laUnión Europea: la nueva estratificación social en perspectiva. Documentación social, 123, 245-267. Balsells,A., & Alsinet, C. (2000). Infancia yadolescencia en riesgo social. Lleida: Milenio. Barajas,E., & Sarrate, M.L. (2002). Laeducación de personas adultas. Retode nuestro tiempo. Madrid: Dykinson. Barudy,J., & Dantagnan, M. (2005). LosBuenos tratos a la infancia: parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Gedisa. Bhalla, A. S. (1999). Poverty and exclusion in a global world. New York: St. Martin’sPress. Binstock, R. H. (2010). From compassionateageism to intergenerational conflict? The Gerontologist, 50(5), 574-585. Blanco,I. (2010). Governança, polis participativa i inclusió social. Polítiques d’inclusió social, Col·leccióInclusió Social, 2, 203-215. Bradbury, B., Jenkins, S., &Micklewright, J. (2001). The dynamics ofchild poverty in industrialised countries. New York: CambridgeUniversity Press. ConsejoEconómico y Social. (2003). Informe4/2003, sobre la situación de las personas con discapacidad en España.Madrid. Consellinteruniversitario de Catalunya. (2005). Projecteuniversitat i discapacitat a Catalunya UNI.DIS.CAT. Barcelona. Dean, E. (2012). Building resilience. Nursing standard (Royal College of NursingGreat Britain), 26(32). Domínguez,C., Flecha, A., & Fernández, M. (2004). Mujeres gitanas y Mercado laboral:mecanismos para superar su triple exclusión. Lan-Harremanak, Revista de Relaciones Laborales: Minorías culturales ynuevas tecnologías, II, 81-93. Elboj,C., Puigdellívol, I., Soler, M., & Valls, R. (2002). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó. Elboj, C., & Puigvert, L. (2004). Interaction among ‘other women’: Personaland social meaning. Journal of Social Work Practice. London:Gran Bretanya. Escolar,J. et al. (2002). Integració sociolaboralde les persones amb discapacitat: situació, compromís i reptes de futur.Lleida: Editorial Pagès. Estivill,J. (Coord.). (2010). L’Observatori Catalàdela Pobresa, la Vulnerabilitat i la Inclusió Social: fonaments i precedentseuropeus. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Institut Catalàd'Assistència i Serveis Socials. Disponible a: http://www20.gencat.cat/docs/dasc/01Departament/08Publicacions/Coleccions/inclusio_social/num_1/observatori_pobresa.pdf European Commission. (2010). Communication from the Commission to theEuropean Parliament, the Council, the European Economic and Social Committeeand the Committee of the Regions. The European Platform against Poverty andSocial Exclusion: A European framework for social and territorial cohesion.SEC (2010) 1564 final. Brussels: European Commission. Disponible a: http://eur-ex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0758:FIN:EN:PDF European Commission. (2010). Youth on the Move: An initiative to unleashthe potential of young people to achieve smart, sustainable and inclusivegrowth in the European Union. Luxembourg: Publications Office of theEuropean Union. Disponible a: http://europa.eu/youthonthemove/index_en.htm European Commission. (2010). Why socio-economic inequalities increase?Facts and policy responses in Europe. Brussels: European Commission. European Commission. (2008). European Year for Combating Poverty andSocial Exclusion 2010. Strategic Framework. Brussels: European Commission,DG Employment, Social Affairs and Equal Opportunities. Farley, L. (2004). “Bad for the Body, Badfor the Heart”: Prostitution Harms Women Even if Legalized or Decriminalized. Violence Against Women, 10(10),1087-1125. Fernández,M., Camprubí, A., & Caramé, A. (2010). Noves polítiques per a novestransformacions socials. Polítiquesd’inclusió social, Col·lecció Inclusió Social, 2, 19-32. Fernándezdel Valle, J., & Fuertes, J. (2000). Elacogimiento residencial en la protección a la infancia. Madrid: Pirámide. Flecha,R. (1990). La nueva desigualdad cultural.Barcelona: El Roure. Flecha,R., & Gómez, J. (1995). Racismo: nogracias. Ni moderno, ni postmoderno. Barcelona: El Roure Ciencia. Flecha,R., & Guilera, L. (2003). Participación, inclusión y diálogo en EducaciónDemocrática de Personas Adultas. Fenix.Revista Pernambucana de Educación Popular y de Educación de Adultos, 2,15-22. Flecha,R., & Serradell, O. (2005). Europa 2010: Hacia una educación de calidad,democrática e inclusora. Revista Radio yEducación. Personas adultas y nuevas tecnologías, 55, 51-65. Flecha,R., Touraine, A., & Wieviorka, M. (2004). Conocimiento e identidad. Voces de grupos culturales en lainvestigación social. Barcelona: El Roure Ciència. Flecha,R., Vargas, J., & Dávila, A. (2004). Metodología comunicativa deinvestigación y cohesión social en Europa. Lan-Harremanak,Revista de Relaciones Laborales: Minorías culturales y nuevas tecnologías, II,23-33. Freitas, M.J., Friesenhahn, G.J., Frost,E., & Michailidis, M. (2005). Children,Young People and Families. Roma: Carocci. Fundació Caixa Catalunya. (2008). Informe de la Inclusió Social a Espanya.Disponible a: 3 GarcíaCarrasco, J. (1997). Educación de Adultos.Barcelona: Ariel. Garcia Yeste, C. (2014). Overcoming Stereotypes through the Other Women’s Communicative Daily Live Stories. Qualitative Inquiry, 20(7), 923-927. doi:10.1177/1077800414537218. Garcia, C., Ferrada, D., & Ruíz, L.(2011). Other Women in research: overcoming socialinequalities and improving scientific knowledge through the inclusion of allvoices. Qualitative Inquiry, 17(3),284-294. doi: 10.1177/1077800410397807 Garcia, C., Larena, R., & Miró, I. (2012). Overcoming genderstereotypes & improving learning through the participation of the 'Other Women' in schools. REMIE-Multidisciplinary Journalof Educational Research, 2(1), 37-55. García Yeste, C.,Lastikka, A.L., & Petreñas, C. (2013). Learning Communities. Scripta Nova, 427(XVII). Disponible en: http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-427/sn-427-7.htm Garcia, C., Martín, N., & Sampé, M.(2012). La Implicación y la Participación de las Familias: Elementos Clave parala Mejora del Aprendizaje en los Centros Educativos con Alumnado Inmigrante. Indivisa. Boletín de Estudios y deInvestigación, 13, 192-212. Garcia, C., & Pulido, C. (2010). Internet y los abusos sexuales amenores. Herramientas para la transformación.Revista Trabajo Social Global, 1(2), 183-201. García,C., Tellado, I., & Chiapelli, T. (2010). Visió general de la discussiósobre les àrees d’exclusió del projecte INCLUD-ED. Temps d’Educació, 38, 185-202. Garcia, C., & Yuste, M. (2012). Laformación de las familias para el aprendizaje de la comunidad. Cuadernos de Pedagogía, 429, 58-60. Glick, B. (2006). Cognitive behavioural interventions for at-risk youth. Kingston:Civic Research Institute, Inc. Gómez, C., Oliver, E., & Sordé, T.(2004). Tendencias en Europa: exclusión e inclusión social y laboral de lacomunidad gitana. Lan-Harremanak, Revistade Relaciones Laborales: Minorías culturales y nuevas tecnologías, II,34-49. González,M. (2002). Risc i protecció social en elmaltractament infantil: la perspectiva dels models organitzadors. Girona:Universitat de Girona. Institut de Recerca sobre Qualitat de Vida. González,R., & Santana, J.D. (2001). Violenciaen parejas jóvenes. Madrid: Psicología Pirámide. Guest, Y. (2012). Reflections onresilience: a psicho-social exploration of the lifelong impact of having beenin care during childhood. Journal ofSocial Work Practice, 26(1), 109-124. Holstein, M. B., & Minkler, M. (2003).Self, society and the “new gerontology”. The Gerontologist, 43(6), 787-796. IMSERSO.(2010). Libro blanco del envejecimientoactivo. Madrid: IMSERSO / Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.Disponible a: http://www.imserso.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/extlbenvact20110126.pdf IMSERSO.(2008). Las personas mayores en España.Madrid: IMSERSO / Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Disponible a: http://www.imserso.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/infppmm2008.pdf Latorre,M., Gómez, A., & Engel, L. (2010). Metodologia comunicativa crítica,transformació i inclusió social. Tempsd’Educació, 38, 153-165. Macedo,D., & Freire, P. (1989).Alfabetización. Lectura de la palabra y lectura de la realidad. Barcelona:Paidós. Medina,O. (1997). Modelos de educación depersonas adultas. Barcelona: El Roure. Melgar,P., & Rammel, S. (2010). Anàlisi de la dimensió de gènere en el marc del projecte INCLUD-ED peradesenvolupar pràctiques educatives inclusives. Temps d’Educació, 38, 167-183. Melgar,P., & Valls, R. (2010). Estar enamorada de la persona que me maltrata. Trabajo Social Global, 1(2), 148-161. Melillo,A., & Suárez Ojeda, E.N. (2001). Resiliencia.Descubriendo las propias fortalezas. Argentina: Paidós. Oliver, E., Soler, M., & Flecha, R.(2009). Opening schools to all (women): efforts to overcome gender violence inSpain. British Journal of Sociology ofEducation, 30(2), 207-218. Oswold, F., Jopp, D., Rott, C., &Wahl, H. (2011). Is aging in place a resource for or risk to life satisfaction?The Gerontologist, 51(2),238-250. Paugam,S., & Hernández Díaz, M. (Trad.). (2007). Las formas elementales de la pobreza. Madrid: Alianza Editorial. PérezSerrano, G. (Coord.). (2006). Intervencióny desarrollo integral en personas mayores. Madrid: Editorial Universitas. PérezSerrano, G. (Coord.). (2004). Cómointervenir en personas mayores. Madrid:Dykinson. Persson, D. I. (2009). Unique challengesof transgender aging: Implications from the literature. Journal of Gerontological Social Work, 52(6), 633-646. Puigdellívol, I., & Krastina L.(2010). Inclusió i segregació al’escola: pràctiques inclusives i excloents amb l’alumnat vulnerable. Tempsd’Educació, 38, 95-113. Puigvert,L. (2001). Las Otras Mujeres.Barcelona: El Roure. Puigvert, L., Oliver, E., Valls, R., & Garcia Yeste, C. (2012). De la supersticióna la ciencia: Actuaciones de éxito desde la investigación que generantransformación social. RevistaInteruniversitaria de Formación del Profesorado, 73(26.1), 15-23. Requejo,A. (2003). Educación permanente yeducación de adultos. Barcelona: Ariel. Roch,E. (2012). A 300 metros de la exclusión social, a 300 metros de la inclusiónsocial, a 300 metros de ti. Revista deEducación Social, 14, 1-9. Rubio,M.J., & Monteros, S. (Coord.). (2002). Laexclusión social. Teoría y práctica de la intervención. Madrid: Editorial CCS. Sánchez-Aroca, M. (1999). La Verneda-SantMartí: A School Where People Dare to Dream. HarvardEducational Review, 69(3), 320-335. Santa Cruz, I., Siles, G., & Vrecer,N. (2011). Invest for the Long Term or Attend to Immediate Needs? Schools andthe Employment of Less Educated Youths and Adults. European Journal of Education, 46(2), 197-208. Sarasa, S., & Sales, A. (2009). Itineraris i factors d’exclusió social. Barcelona:Ajuntament de Barcelona (Síndica deGreuges). Disponible a:http://www.bcn.es/sindicadegreuges/pdf/ESTUDI_Itineraris_i_factors_d_exclusio_social.pdf SarrateCapdevila, M. L. (2006). Atención a laspersonas mayores. Intervención práctica. Madrid: Editorial Universitas. Seifert, K. (2012). Youth violence: Theory, prevention, and intervention. New York:Springer Publishing Co. Sen,A. (2000). Desarrollo y Libertad.Barcelona: Planeta. Sordé,T. (2006). Reivindicacions educatives dela dona gitana. Barcelona: Galerada. Subirats,J. (Dir.) (2004). Pobresa i exclusió social. Una anàlisi de la realitat europeai espanyola. Fundació la Caixa,Col·lecció Estudis Socials, 16. Barcelona: Fundació La Caixa. Subirats,J. (Dir.). (2005). Análisis de losfactores de exclusión social. Bilbao: Fundación BBVA/ Institut d’EstudisAutonòmics, Generalitat de Catalunya. Disponible a: http://www.fbbva.es/TLFU/dat/exclusion_social.pdf Tortosa,J.M. (2001). Pobreza y perspectiva degénero. Barcelona: Icaria. Touraine,A. (1997). ¿Podremos vivir juntos?Iguales y diferentes. Madrid: PPC. UAM-UNICEF.(2009). Pobreza y exclusión social de lainfancia en España. Madrid: Ministerio de Sanidad y Política Social.Disponible a: http://www.observatoriodelainfancia.msps.es/productos/docs/pobrezaExcInfEspana.pdf UNESCO.(2009). CONFITEA. VI ConferenciaInternacional de Educación de Adultos: "Vivir y aprender para un futuroviable: El poder del aprendizaje de adultos". Disponible a: http://www.unesco.org/es/confinteavi/ UNESCO.(1998). CONFINTEA. V ConferenciaInternacional de Educación de las Personas Adultas. Declaración de Hamburgo yla Agenda para el futuro. Hamburgo: Instituto de la UNESCO para laEducación. Valls, R., Garcia, C., & Duque, E. (2008). Inclusión y exclusión social desde la educación enEuropa. El proyecto INCLUD-ED. Quinesia.Revista de Educación Especial, 41,47-59. Valls,R., & Mulcahy, C. (2010). Projecte integrat INCLUD-ED: cohesió social i impacte polític a Europa. Presentació. Tempsd’Educació, 38, 91-94. Vilar, J. (2013). Cuestiones éticas en la educación social. Del compromiso políticoa la responsabilidad en la práctica profesional. Barcelona:Editorial UOC Villalba,C. (2003). El concepto de resiliencia individual y familiar. Aplicaciones en laintervención social. PsychosocialIntervention, 12(3), 283-299. Wolin,S., & Wolin, S. (2000). The struggle to be strong: how to fosterresilience in teens.Minneapolis: Free Spirit Publishing Inc. Monogràfics en revistes: CEESC: L'Educació Social i la Infància. Acompanyantcap al futur. Data publicació: 15/07/2003. Número: 03 CEESC:Educació Social i Polítiques Socials. Una reflexió necessària. Data publicació:15/05/2005. Número: 06 CEESC:Educació Social i Gent Gran. La dignitat de fer-se gran. Data publicació: 15/01/2006.Número: 07 EDUSO.Revista RES: Las personas en situación de exclusión social y la EducaciónSocial. Monográfico 30/oct/2011 EDUSO.Revista RES: Educación Social y Personas Mayores. Monográfico 04/ago/2008 EDUSO.Revista RES: Educación Social y Personas con Discapacidades. Monográfico24/may/2006 EDUSO.Revista RES: Infancia y Educación Social. Monográfico 19/nov/2005 Revistes d'impacte: Affilia-journal of Women and Social Work British Journal of Social Work Child Abuse & Neglect Child Abuse Review Child & Family Social Work Child Maltreatment Children and Youth Services Review Educational Gerontology European Journal of Social Work Families in Society - The Journal ofContemporary Social Services International Social Work Journal of Child and Family Studies Journal of Health Care for the Poor andUnderserved Journal of Social Issues Journal of Social Work Journal of Social Work Education Social Work Reserach Social Service Review |