Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Grau de Psicologia (2009) |
Assignatures |
HISTÒRIA DE LA PSICOLOGIA |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2017_18 |
Assignatura | HISTÒRIA DE LA PSICOLOGIA | Codi | 11204001 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Formació bàsica | Primer | 1Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Tema 1. La història de la psicologia en el context de la filosofia, la metodologia i la història de la ciència. | - Introducció a la metodologia i la filosofia de la ciència - Història de la ciència i història de la psicologia |
Tema 2. Aproximació a les arrels de la psicologia: el naixement de la psicologia com a ciència en el segle XIX. | La psicologia com a ciència: - Antecedents filosòfics - La contribució de la fisiologia i la psicofísica - Wilhem Wundt: de la psicologia filosòfica a la psicologia científica |
Tema 3. La psicologia europea de la consciència: orígens i primeres escoles. | - L'estructuralisme (Thitchener) - L'Escola de Würzburg - La psicologia de l'acte (Brentano) - La psicologia de la Gestat |
Tema 4. La psicologia de l'inconscient. | - Freud i la teoria psicoanalítica - Anàlisi i crítiques - La psicoanàlisi després de Freud |
Tema 5. El desenvolupament de la psicologia als EE. UU. i el naixement de la psicologia aplicada. | - L'impacte de la teoria de l'evolució en la disciplina psicològica - La psicologia de William James - El funcionalisme - Naixement i consolidació de la psicologia aplicada i la psicologia professional |
Tema 6. Els dos paradigmes predominants en el segle XX: conductisme i cognitivisme. |
- El conductisme i la reacció antimentalista - Del conductisme clàssic als neoconductismes - El conductisme radical - La crisi del paradigma conductista i la revolució cognitiva - La psicologia cognitiva: antecedents, naixement, relacions interdisciplinars i postulats teòrics |