Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Grau de Comunicació Audiovisual (2009) |
Assignatures |
TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2017_18 |
Assignatura | TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA | Codi | 12234116 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Obligatòria | Tercer | 2Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
0-Glossari introductori: Informació, Opinió, Crítica, Teoria i Anàlisi. Conceptes bàsics a tenir en compte. Bibliografia de referència. |
|
I- L’anàlisi cinematogràfica i televisiva: aproximació pràctica i estat de la qüestió. | Panoràmica per les principals fonts, mitjans i sites de referència en l'anàlisi de cinema i televisió contemporanis. |
II-Taller de crítica: elements per a l’anàlisi fílmic i televisiu. | Conceptes i consideracions generals, qüestions d'estil, la llibertat creativa, l'estructura, per a qui escrivim?, els condicionants del mitjà on publiquem, elements a tenir en compte a l'hora de l'anàlisi (dels títols de crèdit als tipus de finals passant per l'estructura narrativa, gèneres i formats, modes de representació, punt de vista, ús dels elements propis de la posada en escena, la construcció de significat...) |
III- Teories cinematogràfiques i televisives: introducció | Introducció, manifestos d'avantguarda, reflexions ontològiques i el debat al voltant del so. |
IV- Teories cinematogràfiques i televisives: les teories realistes. |
Les tendències realistes després de la Segona Guerra Mundial. André Bazin i els teòrics del Neorrealisme. Cineastes de la imatge vs cineastes de la realitat. Del pla-seqüència com a element configurador de realisme. Vigència i llegat de les teories realistes al cinema contemporani. |
V- Teories cinematogràfiques i televisives: la política dels autors i Cahiers du Cinéma. |
Cahiers du cinéma i la configuració d'un model de crítica. La política dels autors. El (re)naixement de la cinefília. De què parlem quan parlem de canon cinematogràfic. Andrew Sarris-> la teoria de l'autor arriba a Estats Units + Film Comment Pauline Kael vs Andrew Sarris-> contra la teoria de l'autor Influència de la política dels autors al cinema -> el cinema d'autor europeu, el New Hollywood Podem parlar d'autors a la producció televisiva? Contradiccions i problemes de de la teoria de l'autor Noves formes de la teoria de l'autor al cinema contemporani: el vulgar auterism |
VI- Teories cinematogràfiques i televisives: com s'analitza una sèrie de televisió? | Analitzar la ficció televisiva: el repte teòric. Coincidències i divergències entre l'anàlisi cinematogràfic i el televisiu. La serialitat. Definició, història, formes televisives. Qui detenta l'autoria en la ficció televisiva? Creador vs autor. Tendències a la ficció televisiva contemporània. Es pot parlar d'una "prestige tv"? |
VII - La "gran teoria": lingüística, semiòtica i psicoanàlisi. | El boom de la semiòtica arriba al cinema El cinema entra a l'acadèmia. Característiques, especificitats i limitacions de l'anàlisi semiòtic del cinema. La gran sintagmàtica de Christian Metz. Cinema i psicoanàlisi. El significant imaginari de Christian Metz. Identificació especular, voyeurisme i fetitxisme. |
VIII - Les teories feministes i els estudis de gènere. | On són les dones a la Història del cinema? Pioneres rere les càmeres, la industrialització com a forma de marginació femenina, dones i avantguarda, dones i cinema d'autor, dones i cinema industrial, el cinema feminista, la situació avui en dia. Pioneres de la teoria feminista Laura Mulvey -> Cinema narratiu i plaer visual Molly Haskell-> El rol de les dones al cinema de Hollywood i la reivindicació del 'woman's film' Claire Johnston -> El “woman's cinema” com a contracinema Aportacions posteriors Donna Haraway -> Un manifest cyborg Carol J. Clover -> La “final girl” i el gènere al cinema de terror contemporani Mary Ann Doane -> La feminitat com a mascarada Mari Ruti i Hilary Radner-> La crítica al postfeminisme, el neo-feminisme i la hiperfeminitat al cinema i la televisió dels anys noranta i dosmil. A quines qüestions respon el feminisme en el cinema contemporani? |
IX - Tercer Cinema, Quart Cinema i Multiculturalisme | · El cinema com a dispositiu colonial. · Símptomes de l'eurocentrisme en els canons, les teories i els referents hegemònics a l'hora de veure i analitzat cinema i ficció televisiva. Prejudicis negatius i prejudicis positius a l'hora d'aproximar-nos a altres cultures al cinema i la televisió. El whitewashing a Hollywood. · El tercer cinema: concepte, teòrics i exemples específics. · L'emergència d'un quart cinema. · El multiculturalisme com a objectiu. |
X - Últimes tendències | · El cinema i la televisió alls estudis culturals. · L'espectador com a crític -> reivindicació del fan i de la cultura participativa (Henry Jenkins). · Nous reptes teòrics i noves formes de crítica a l'era digital. · La teoria davant del cinema digital. · Movie Mutations i la nova cinefília. · Tendències i especificitats de la crítica a Internet. ·El videoassaig com a forma de crítica visual: teoria i pràctica. |