Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013) |
Assignatures |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2017_18 |
Assignatura | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II | Codi | 11904108 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Obligatòria | Tercer | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Tema1 Les Matemàtiques al llarg de la Primària. Continguts a dominar per fer de Mestre. La noció de competència matemàtica. La competència per fer de Mestre. | El currículum vigent de matemàtiques de Primària. La noció de competència matemàtica, La integració de coneixements i saber fer. La noció de competència de mestre de matemàtiques.La integració de coneixements de didàctica de la matemàtica(aprenentatge, dificultats en els conceptes, dificultats en els procediments, recursos i models didàctics...) i saber fer a l'aula (planificació, plantejament de lliçons, tria d'activitats, gestió de la diversitat, avaluació....) |
Tema2.La numeració posicional i les operacions Suma i resta 2.1El sentit numèric i la comprensió de la numeració posiconal. 2.2L'adquisició de les estructures additives: Sentit de les operacions. Destreses de càlcul mental. Els càlculs xifra a xifra (algorismes de suma i algorismes de resta) |
Dels primers conceptes numèricsa l'assoliment del valor de posició.Xifres i nombres. Sentit de la magnitud d'un nombre. Dificultats i recursos específics. Principis per al desenvolupament del sentit numèric i el càlcul additiu comprensiu.Estratègies de càlcul mental. El càlcul escrit per practicar estratègies. El càlcul xifra a xifra. Anàlisi de diferents algorismes. |
TEMA 3.Les operacions producte i divisió a Primària. La resolució de problemes aritmètics 3.1Sentits de les operacions.Càlcul mental i càlcul escrit. Algorismes. 3.2 La resolució de problemes a Primària.Problemes d'aplicació i problemes d'estratègia. El procés de resolució. Matematització de situacions quotidianes i resolució. |
Diferents significats de l'operació producte i de l'operació divisió.Diferents representacions gràfiques del producte Construcció i mecanització de taules de multiplicar. Recursos específics. La divisió com a inversa del producte.Extensió dels càlculs multiplicatius a nombres de dues xifres. El paper dels zeros finals. La divisió com a raó o com a repartiment i raonaments corresponents del càlcul implicat. Recursos visuals. Els algorismes de producte. Algorismes globals o algorismes xifra a xifra. Algorismes de divisió. El sentit del residu en una divisió.Noció de múltiple d'un nombre. Dificultats i recursos en la resolució de problemes. |
TEMA 4. Els nombres de la mesura: Fraccions i nombre decimal 4.1 La mesura de magnitudes lineals 4.2Usos de les fraccions: la relació part/tot; les particions de les unitats de mesura;punts a la recta. Altres usos de la fracció: quocient entre dos enters. la fracció com a raó. 4.3Concepte i ús de nombres decimals. Operacions amb decimals. La divisió amb quocient decimal. El quocient com a nombre mixto. 4.4El raonament proporcional Noció i càlcul de percentatge. |
La quantificació de magnituds contínues.Tria d'unitatsde mesura i partició d'aquestes (precisió) Contextos dús de fraccions i estratègies de representació.Habilitats de càlcul i resolució de situacions amb fraccions. De les fraccions al nombre "decimal"(valor de posició de les xifres) Càlcul amb nombres decimals.La divisió decimal. Contextos d'ús de la noció de %. Problemes quotidians. El % i les fraccions senzilles. |
TEMA 5.La didàctica del bloc Estadística i atzar Classificació i tipus de dades per treballar a Primària. Taules i altres diagrames. Gràfics de freqüència. Escales la noció de mitjana aritmética. Jocs i nocions bàsiques de probabilitat. |
Les col.leccions de dades. Recollida i tractament d'informació. Classficació. Formats gràfics i taules de representació. Inici de nocions estadístiques: variable, freqüència, rang; promig.... Situacions de raonaments probabilístic a l'escola. Fenòmens d'atzar. De la valoració qualitativa a la quantificació de la probabilitat. |