Guia docent Facultat de Ciències Jurídiques |
català |
Grau de Treball Social (2009) |
Assignatures |
MODELS I TÈCNIQUES D'INTERVENCIÓ SOCIAL |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2018_19 |
Assignatura | MODELS I TÈCNIQUES D'INTERVENCIÓ SOCIAL | Codi | 15224106 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Obligatòria | Segon | 2Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
LA INTERVENCIÓ SOCIAL DES DELS DIFERENTS MODELS |
Bases conceptuals de diferents models,objectius i metodologia. Valores y ètica dels models. Sociologia de la pràctica. Avaluació del model. |
CONCEPTES CLAUS EN TREBALL SOCIAL I PER A LA INTERVENCIÓ SOCIAL - MODEL PSICO SOCIAL |
Conceptes de mètode, metodologia, model i tècniques en Treball Social. Diferències i límits.Esquema metodològic com a ordre lògic i com a procés d'intervenció cronològic. Conceptes claus en el procés d'atenció a les persones: canvi, resistència y reluctància. Claus para treballar el canvi. Contradiccions y els seus límits. Interdependència y dependència. Equilibri dinàmic, ruptures y re-equilibris. Concepte d'ajuda: l’ajuda en la vida quotidiana, professionalització de l’ajuda facilitació. La relació un denominador comú: significants i transcendència. La confiança el mitjà fonamental per ajudar a les persones. El vincle com generador de seguretat i confiança: la relació profunda i els sistemes de vincular-se. Relació de confiança significativa. Orientació i resolució de les situacions problema a partir de les capacitats i potencialitats de les persones. La tolerància a la incertesa i el bé comú. |
LA INTERVENCIÓ SOCIAL |
La intervenció en el procés de treball Concepte d'intervenció. El fet d'intervenir. El canvi com objecte d’intervenció. Formes d’intervenció i variables que intervenen en l'elecció de la intervenció. Característiques de la intervenció. Bases per la classificació de la intervenció: directa i indirecta Tipus d’intervenció: Estructuració de la relació de treball amb les persones. El primer encontre amb el servei i amb el treballador social. Formes d'intervenció: Habilitats i técniques El tancament de les intervencions |
LA DEMANDA |
El client, l’usuari, diferencies conceptuals. Diferents definicions sobre el significat de la demanda– Aspectes circumscrits. La presentació de la demanda. El relat, els llenguatges analògics , la narrativa de la demanda. Condicionants que recauen sobre la demanda. Condicionants de la visió professional. – La lectura de la demanda. Treballar i clarificar la demanda. |
ENTREVISTA | L’entrevista. Elements estructuradors de la relació i de l’atenció. L’entrevista. Tipus d’entrevista: la primera entrevista, l’entrevista de devolució, l’entrevista de seguiment. Enquadrament de l’entrevista o setting. Fases de l’entrevista Posicionament de l'entrevistador. Qualitats imprescindibles de l'entrevistador. Transferència i contratransferència en l’entrevista. Habilitats i instruments bàsics per entrevistar Tècniques i eines especifiques. L’anamnesi , la recollida de dades, l’exploració . Valoració de factors de risc i factors de protecció. Pronòstics. Els objectius i la seva negociació. Formes d’intervenció, destreses i habilitats professionals en l’entrevista. Micro-intervencions per potenciar el caràcter mediador dels recursos i prestacions. El registre de dades incorporat a l’entrevista. |