Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Grau de Comunicació Audiovisual (2009) |
Assignatures |
GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2020_21 |
Assignatura | GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS | Codi | 12234112 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
9 | Obligatòria | Tercer | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
1-Introducció a la teoria dels "gèneres i els formats" audiovisuals | a. Macrogèneres i modes: MRI i altres modes de producció b. El gènere com a sistema classificatori: de característiques formals o narra-tives, d’escenaris, d’escenaris en què es basa el producte, de condicions de producció, de públic objectiu, d’emocions evocades... b. La multidimensionalitat del gènere: Altman i la proposta sintàctico-semàntico-pragmàtica c. Límits de les definicions genèriques: cinema d’autor, cinema independ-ent, art film (Bordwell), cinema de culte, etc. d. Condicions de producció/gènere: el pressupost com a estilema, la precarietat com a estilema e. Intertextualitat i gènere: adaptacions, serialitat, paròdies, remakes… f. Escenaris pràctics: entre la reproducció de les codificacions genèriques i la transgressió g. Reflexions crítiques: la producció de cultura visual com a producció de ‘realitat’ se serveix de les codificacions genèriques |
2-Introducció als gèneres audiovisuals de no ficció | a. Audiovisuals de no-ficció: videovigilància, registres científics, ecografies, vídeos etnogràfics, reportatges, notícies, making-of’s, documentals b. Repàs als modes documentals: per a què serveix pensar en ‘modes’ i.Observacional, poètic, expositiu, participatiu, reflexiu, performatiu ii. Altres classificacions habituals: found footage, assaig fílmic i videogràfic, fals documental, documental web, … iii. Documental i periodisme iv.Temps convulsos: documental polític c. La moda de les codificacions documentals i de no-ficció en la producció de ficció d. La postveritat des del segle XIX: relativitzant la noció de ‘no-ficció’ e. El procés de producció: com guionitzar i preveure “la realitat històrica”? |
3-Introducció als gèneres plàstics: experimental i vídeos musicals | a. Experimental/avantgarde/cinemes matèrics/cinemes purs (una reflexió des dels experiments pioners fins al glitch). b. Gèneres coreogràfics: Videodansa, videoclip... les múltiples matèries d'expressió i el ritme en l'audiovisual c. La fagocitació publicitària: els espots |
4-Introducció als gèneres de ficció | a. La consolidació dels gèneres cinematogràfics clàssics b. Enumeració i descripció: factors definitoris i casos d’estudi: la comèdia, el western, el cinema de gàngsters, el film noir, el terror, el melodrama, el musical, el cinema de tribunals, el thriller, el romcom, la buddy movie, … c. La hibridació com a factor definitori d. L’emergència dels subgèneres e. Existeixen els gèneres? Etiquetes de circuit: cinemes populars, cinemes de gènere, cinemes d’autor f. "Gender & Genre": interseccions entre els dos gèneres. Homes cuidadors (noves masculinitats), dones violentes (postfeminismes), "feminisme" com a gènere? |
5-Entreteniment i formats televisius | a. La serialització de les produccions i la “formatització” b. El format com el mecanisme i dispositiu c. Missions televisives: entretenir, formar, informar d. La creació de formats: mercat, innovació i post-televisió e. La relació entre el documental observacional (i confessional) i els reali-ties f. Adaptació i venda de formats televisius |
6-Breu reflexió final: possibilitats d'Internet i el transmèdia | Expansió de l’audiovisual per pantalles ubiqües i consums simultanis: els multiplataforma b. Produccions per a Internet: websèries, webdocumentals... c. Gèneres i formats interactius: possibilitats i produccions possibles (els límits) d. Formats autogenerats o generats per l’usuari: tutorials, videoblocs, diaris filmats, fan fictions, slash fictions, els ‘lives’, l'autoretrat persistent en xarxes, la twitter-novel·la... l’espontaneïtat reconstruïda i la seva explotació comercial e. Una cultura jo-cèntrica? |