Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Grau d'Història de l'Art (2008) |
Assignatures |
HISTÒRIA DE LA MÚSICA I DE L'ESPECTACLE |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2020_21 |
Assignatura | HISTÒRIA DE LA MÚSICA I DE L'ESPECTACLE | Codi | 12214120 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Obligatòria | Tercer | 1Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
TEMA 1. Música i contingut dramàtic: De la Tragèdia a l’Òpera (segles XVI-XVII) |
El contingut teatral dins l’obra artística: el teatre a l’Edat Moderna, de la catarsi atmosfèrica a la catarsi afectiva. Tragèdia: una visió de conjunt.Aristòtil i la Poètica. Contextualització: l’adveniment dels gèneres musicals amb contingut teatral entre el Renaixement i el Barroc. Commedia dell’Arte” versus “Dramma per musica”. La paradoxa de la “Camerata fiorentina”: arqueologia musical i nous llenguatges. De la polifonia al recitatiu. El continu William Shakespeare: caràcters humans, personatges tràgics. De Hamlet a Falstaff |
TEMA 2. Arts escèniques, mite i Barroc (segles XVII-XVIII) |
Mite i Òpera: de Claudio Monteverdi a C.W.Gluck. Reflexions sobre el mite d’Orfeu. Ôpera barroca i mitologia: un recorregut històric. Giacomo Carissimi:Oratori, dramatúrgia musical i antiguitat tràgica. Dones, música i Barroc:del “Concerto delle Dame” a Barbara Strozzi. Espais i paràmetres de recepció. Dona i Lament: de l’Ariadna de C. Monteverdi a l’Antígona de T.Traetta Erotisme i èxtasi en música:retorns o ritus en clau barroca. El gran teatre del món: espiritualitat, realitat i somni en l’univers de Calderón. Música escènica al Segle d’Or hispà. Molière versus J.B. Lully: espectacle i poder a la França de Lluís XIV. . |
TEMA 3. De l’or a les llums. El Gran Segle (XVIII) | D’A. Vivaldi a G.F. Haendel: oratori, òpera i retorns. De Montezuma a Xerxes La reforma del llenguatge operístic de C.W. Gluck: contingut dramàtic ,mite i emoció dinàmica. C. Goldoni i el nou teatre dels sentiments. El classicisme musical: innovació i arqueologia sense vestigis. Classicisme vienès, de J.Haydn a F. Schubert. W. A. Mozart i el seu temps: d’Idomeneu a la Flauta Màgica.Tamino-Pamina com a nova lectura del Mite d’Orfeu. |
TEMA 4. El Romanticisme musical. (Segle XIX) |
Introducció al Romanticisme musical: retorns i emprenedoria. Intimitat i grandesa. Herois, monstres i amants: passió, transgressió i mort en l’imaginari estètic del segle XIX. De L. V. Beethoven a G. Puccini: del Romanticisme al Verisme. Nacionalismes, retorns i música: R. Wagner i G. Verdi. “Gesamtkunstwerk” i Tragèdia. La Renaixença: mite i reviviscència. El moviment coral català. Richard Wagner i Catalunya: la música del pervindre. El Modernisme musical. |
TEMA 5. De l’impressionisme a la contemporaneïtat (segle XX) | L’impressionisme de C.Débussy i l’expressionisme de R.Strauss. La segona escola de Viena: Arnold Schönberg, compromís i radicalitat. Música i arts plàstiques. Kandinsky-Schönberg. El París dels ballets russos. El grup dels sis. Música i pluridisciplinarietat. Igor Stravinsky versus Manuel de Falla: sacralitats primigènies. Frederic Mompou i el seu temps: música callada i retorns al segle XVI. de conjunt. Òpera: els nous formats escenogràfics i conceptuals. Kurt Weill, Alban Berg i Dimitri Shostakovitx a vol d’ocell. Ôpera contemporània i Tragèdia. Música o silenci?: de Dusapin a Cage. Frederic Mompou i el seu temps: música callada i retorns. |
Tema 6: Músiques populars i espectacle als segles XX-X-XI Propostes obertes (seminaris) | L'adveniment del Jazz com a element generador d'espectacle. Aportacions i influències. Del rock al grunge. Visions panoràmiques des de 1960 a l'actualitat. Flamenc: arrels barroques i noves tendències. Evocant Camarón. Música i reivindicació a Catalunya des dels 16 jutges Músiques i fi de segle :de l'obra d'art a l'objecte de consum. Neobarrocs: elements visuals, cultures de la post-modernitat i música. de Pink Floyd a Nirvana |