El desenvolupament de les pràctiques externes s’organitza en quatre fases:
Fase I. Informació, elecció i assignació del servei, centre o institució de pràctiques
Fase II. Informació i contextualització de les pràctiques
Fase III. Pràctiques en el servei, centre o institució
Fase IV. Finalització de les pràctiques i avaluació
Cada alumne serà assessorat per dos tutors: un designat pel centre de pràctiques (tutor de centre) i l'altre pel Màster (tutor acadèmic). El tutor acadèmic serà proposat pel coordinador de Pràctiques Externes entre els proposats per la direcció del Màster.
Fase I. Informació, elecció i assignació del servei, centre o institució de pràctiques
En aquesta fase s’han de fer reunions informatives i enviar correus electrònics
informatius per facilitar el procediment de priorització de centres als estudiants
i la posterior assignació.
L’assignació dels centres de pràctiques es du a terme en funció de la nota.
En el cas de les Pràctiques Externes I es pren com a referència la nota de la
mitjana de l’expedient de la titulació que dona accés al màster, i per a les Pràctiques
Externes II, la mitjana de l’expedient acadèmic del màster.
Fase II. Informació i contextualització de les pràctiques
Abans d’iniciar l’estada al centre de pràctiques, el tutor o tutora acadèmic
ha de programar una tutoria amb els estudiants dels quals es responsabilitza
per informar-los sobre les característiques de les pràctiques externes,
concretar-ne aspectes logístics (horari, calendari d’estada al centre, etc.), signar
el full de compromís de pràctiques, orientar sobre l’inici de
les pràctiques, facilitar la bibliografia pertinent, proporcionar directrius
per a l’elaboració de l’informe de pràctiques i informar sobre els criteris
d’avaluació de les pràctiques.
Després d’aquesta primera tutoria amb l’estudiant, és molt recomanable que
el tutor o tutora acadèmic, juntament amb l’estudiant, organitzin una primera reunió
al centre amb el tutor o tutora professional assignat per tal de concretar
aspectes relacionats amb el funcionament de les pràctiques i signar el full de
compromís.
Cal signar tres còpies del compromís de pràctiques: una per al centre de pràctiques,
una altra per a l’estudiant i una tercera per a la Universitat. Per poder
iniciar les pràctiques és imprescindible lliurar aquesta tercera còpia a la Unitat
de Suport a la Gestió de Centre i Departaments-FCEP-DPe-DPs.
Fase III. Pràctiques al servei, centre o institució
Durant l’estada al centre, les pràctiques poden evolucionar per diverses
fases. La primera fase és la de preparació, en la qual l’estudiant s’ha de
centrar a observar el funcionament del centre i les tasques dels diferents
professionals que hi treballen. La segona fase és la d’intervenció acompanyada,
en la qual l’estudiant pot dur a terme algun tipus d’intervenció o tasca
senzilla, amb el suport i supervisió directa del tutor o tutora professional. Finalment,
en un estadi més avançat de les pràctiques, sempre que el tutor o tutora professional
ho consideri oportú, es pot fomentar que l’estudiant passi a la fase
d’intervenció autònoma supervisada, en la qual realitza tasques similars a les
de la fase anterior, però de manera més autònoma i amb una supervisió no tan
directa. En totes les fases l’estudiant ha de respectar els principis ètics i
deontològics vinculats a l’exercici de la professió de psicòleg general sanitari.
Fase IV. Finalització de les pràctiques i avaluació
Un cop finalitzades les pràctiques externes, és recomanable que l’estudiant, el tutor
o tutora professional i el tutor o tutora acadèmic tinguin una reunió final,
sigui presencial o virtual, per reflexionar sobre els aspectes que han
funcionat correctament i els que podrien haver millorat en el desenvolupament
de les pràctiques. Al marge d’aquest moment final, cal que durant tot el procés
de pràctiques la comunicació entre tutor o tutora acadèmic, estudiant i tutor o
tutora professional sigui prou fluïda per solucionar qualsevol problema o
dificultat que sorgeixi tan ràpid com sigui possible. Les pràctiques externes s’avaluen
mitjançant la valoració del tutor o tutora professional de la feina feta i la
valoració que fa el tutor o tutora acadèmic de l’informe de pràctiques, que l’estudiant
ha de presentar en temps i forma.
A banda de les activitats que l’estudiant du a terme al centre de
pràctiques sota la supervisió del tutor o tutora professional, hi ha dues
activitats fonamentals que l’estudiant també ha de realitzar: les tutories amb
el tutor o tutora acadèmic i l’informe (memòria) de pràctiques externes.
L’objectiu de les tutories amb el tutor o tutora acadèmic és assessorar
l’estudiant sobre els continguts i característiques de les pràctiques externes,
resoldre consultes i problemes en aquest sentit i fer un seguiment del
desenvolupament de les pràctiques. Es recomana que es duguin a terme com a
mínim tres reunions:
Reunió inicial: reunió conjunta entre el tutor o tutora acadèmic, el tutor o tutora professional
i l’estudiant per acordar el calendari i horari de pràctiques, presentar el
tutor o tutora professional a l’estudiant i signar el document de compromís de
pràctiques.
Reunió de seguiment: reunió presencial o contacte telefònic o escrit entre el tutor o tutora acadèmic
i l’estudiant per fer un seguiment del funcionament de les pràctiques.
Final: reunió o contacte
telefònic entre el tutor o tutora acadèmic i l’estudiant per valorar tot el
procés de pràctiques.
L’informe de pràctiques fa referència a la memòria que l’estudiant elabora en relació amb l’estada de pràctiques al centre. És el tutor o tutora acadèmic qui ha de
proporcionar les indicacions específiques per a la seva elaboració i qui s’encarrega d’avaluar aquest treball a partir d’uns criteris establerts
prèviament per la coordinació de les pràctiques del màster.