Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Grau en Comunicació Audiovisual (2009) |
Assignatures |
TEORIES DE LA COMUNICACIÓ |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2021_22 |
Assignatura | TEORIES DE LA COMUNICACIÓ | Codi | 12234004 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Formació bàsica | Primer | 1Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
tema 1 - Teories de la comunicació i recerca comunicativa Pregunta de reflexió teòrica i aplicació pràctica: És real la realitat? Per donar resposta a aquest interrogant es treballen els usos i efectes de la tecnologia des d'una perspectiva històrica i acumulativa tot incidint d'una banda, en el determinisme i els condicionants de les formes i suports tecnològics i, d'altra banda, en la construcció social de les tecnologies de la informació i la comunicació. |
1.1 Principals conceptes i models clàssics del procés comunicatiu 1.2 Perspectiva històrica de les teories de la comunicació 1.3 Teories de la comunicació i dimensions d'anàlisi 1.4. L'Escola de Toronto i les formes tecnològiques, més enllà del determinisme tecnològic: els seus efectes i usos sobre la realitat |
tema 2 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament estructuralista Pregunta de reflexió teòrica i aplicació pràctica: Llibertat o manipulació? De forma transversal s'apofundeix en el poder i el context ideològic com a factors configuradors de les escoles clàssiques de pensament comunicatiu i les respostes dominants que s'arbitren per assolir els objectius de persuasió, manipulació, seducció i gratificació. |
2.1 Escola de Frankfurt i pensament crític 2.2 Determinisme econòmic i colonització de les consciències 2.3 Funcionalisme i estructuralisme 2.4 Apocalíptics o Integrats: Usos i gratificacions versus falses necessitats |
tema 3 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament subjectivista Pregunta de reflexió teòrica i aplicació pràctica: Tot és comunicació o tot és comèdia? Per donar resposta a aquest interrogant es proposa que es treballin les autorepresentacions i "performances" per tal de configurar les principals motivacions, vocacions, emocions i expectatives generades al voltant d'allò que es vol fer, i allò que no es faria, en el món de la comunicació. |
3.1 Identitats, subjectivitats i comunicació 3.2 Constructivisme 3.3 Interaccionisme simbòlic 3.4 Estereotips, llocs comuns i visibilitats transformadores |
tema 4 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament dual. Pregunta de reflexió teòrica i aplicació pràctica: Cultura o cultures? Com en el cas de la tecnologia i el context històric, al llarg dels tres temes anteriors es fa un seguiment de la música com a forma de comunicació omnipresent que es culmina en aquest darrer tema tot tractant de donar una resposta comprensiva a aquest fenomen cultural i de consum en termes de cultura popular, apropiació sociocultural i reivindicació generacional. La reflexió ens serveix per eixamplar l'anàlisi a altres formes culturals emergents i en transformació com el cinema, la ràdio, els influencers en les xarxes socials, els videojocs, etcètera. |
4.1 Escola de Birmingham 4.2 Estudis culturals i anàlisis de recepció 4.3 Del text al context, de l'estructura a les cultures 4.4 Joves, identitats col·lectives i processos de significació generacional |