Grado en Historia del Arte (2008) |
Asignaturas |
HISTORIA DE LA MÚSICA Y DEL ESPECTÁCULO |
Continguts |
DATOS IDENTIFICATIVOS | 2021_22 |
Asignatura | HISTORIA DE LA MÚSICA Y DEL ESPECTÁCULO | Código | 12214120 | |||||
Titulación |
|
Ciclo | 1º | |||||
Descriptores | Cr.totales | Tipo | Curso | Periodo | ||||
6 | Obligatoria | Tercer | 1Q |
Continguts | Atenció personalitzada | Avaluació |
Fonts d'informació |
tema | Subtema |
TEMA 1. Música i contingut dramàtic: de la Polifonia del Renaixement al"Dramma per musica" Se puede solicitar traducción personalizada al castellano a través del teléfono: 0034657447513 |
El contingut teatral dins l’obra artística: de la catarsi atmosfèrica a la catarsi afectiva. De Josquin a Palestrina: música per amplificar la paraula L'Edat d'Or de la Polifonia Hispana. Juan del Encina, els Fletxa, Francisco de Guerrero, Cristóbal de Morales i Tomás Luis de Victoria. Contextualització: l’adveniment dels gèneres amb contingut teatral entre el Renaixement i el Barroc. Commedia dell’Arte” versus “Dramma per musica”. La paradoxa de la “Camerata fiorentina”: arqueologia musical i nous llenguatges. |
TEMA 2. Arts escèniques, música i Barroc (segle XVII) Se puede solicitar traducción personalizada al castellano a través del teléfono: 0034657447513 |
Claudio Monteverdi i el seu temps. Del "Dramma per musica" a l’Òpera. Oratori i contingut dramàtic: dels Felipons a Giacomo Carissimi Dona, música i Barroc:de la Ferrara del "Concerto delle dame" a la Venècia de Barbara Strozzi. William Shakespeare: invenció de la persona humana. El gran teatre del món: realitat i somni en l’univers de Calderón. Música escènica al Segle d’Or. Música Barroca a Amèrica. De la Policoralitat Veneciana a Ciutat de Mèxic, Oaxaca i Puebla. Gaspar Fernandez y Miguel de Sumaya . |
TEMA 3. De l’or a les llums. El segle de Johann Sebastian Bach Se puede solicitar traducción personalizada al castellano a través del teléfono: 0034657447513 |
Música religiosa luterana: símbol, ritus i teatralitat de Heinrich Schütz a Johann Sebastian Bach. Georg F. Haendel: virtuosisme, espectacularitat i funcionalitat La “Querelle des Bouffons” com a dialèctica de frontera. Carlo Goldoni: tornant a inventar el teatre. Els llibrets i les seves versions musicals. La reforma del llenguatge operístic de C.W. Gluck: contingut dramàtic i emoció dinàmica. |
TEMA 5. El segle del Romanticisme. Una visió de conjunt Se puede solicitar traducción personalizada al castellano a través del teléfono: 0034657447513 |
Herois, monstres i amants: passió, transgressió i mort en l’imaginari estètic del segle XIX. Ludwig v. Beethoven i el seu temps: l'artista i l'entorn. Dones compositores i societat. L'univers sonor de Franz Schubert , Robert Schumann i Johannes Brahms. Intimisme i grandesa en la música del segle XIX. El lied alemany i la música simfònica. Música programàtica i música absoluta. El moviment coral català. Richard Wagner i Catalunya |
TEMA 7. Música i espectacle al segle XX Se puede solicitar traducción personalizada al castellano a través del teléfono: 0034657447513 |
Segle XX: nous llenguatges i cultura de masses. Revolucions sonores, recepció i espectacle. La segona escola de Viena: Arnold Schönberg, compromís i radicalitat. Música i arts plàstiques. El París dels ballets russos. El grup dels sis. Música i pluridisciplinarietat. Igor Stravinsky versus Manuel de Falla. Frederic Mompou i el seu temps: música callada. Una visió de conjunt. Òpera: els nous formats escenogràfics i conceptuals. Kurt Weill, Alban Berg i Dimitri Shostakovitx a vol d’ocell. Música o silenci?: de Dusapin a Cage |
Tema 8.Músiques populars i espectacle al segle XX Se puede solicitar traducción personalizada al castellano a través del teléfono: 0034657447513 |
L'adveniment del Jazz com a element generador d'espectacle. Aportacions i influències. Del rock al grunge. Visions panoràmiques des de 1960 a l'actualitat. Flamenc: arrels barroques i noves tendències. Evocant Camarón. Música i reivindicació a Catalunya des dels 16 jutges Músiques i fi de segle :de l'obra d'art a l'objecte de consum. Neobarrocs: elements visuals, cultures de la post-modernitat i música. de Pink Floyd a Nirvana |