Educational guide Faculty of Arts |
english |
Bachelor's Degree in Audiovisual Communication (2009) |
Subjects |
AUDIOVISUAL HISTORY |
Contents |
IDENTIFYING DATA | 2021_22 |
Subject | AUDIOVISUAL HISTORY | Code | 12234115 | |||||
Study programme |
|
Cycle | 1st | |||||
Descriptors | Credits | Type | Year | Period | ||||
6 | Compulsory | Third | 1Q |
Competences | Learning outcomes | Contents |
Planning | Methodologies | Personalized attention |
Assessment | Sources of information | Recommendations |
Topic | Sub-topic |
1- Orígens de la reproducció mecànica del so, de la imatge, i de la imatge-moviment (cinema). | 1. La reproductibilitat tècnica de la imatge: invents pre-cinematogràfics, l'aura i les masses. 2. De la camera lucida a la fixació de la imatge mecànica. 3. La captació i reproducció del so: de Tin Pan Alley al cilindre i al disc de Berliner i Edison. 1895, indústria establerta. 4. Audiovisuals sincronitzats: Illustrated Songs. 5. Thomas A. Edison, i el film de consum individualitzat. 6. Naixement del cinema com a espectacle col·lectiu: els germans Lumière. 7. La ciència ficció i la màgia de les imatges de Georges Méliès i Segundo de Chomón. 8. L'explotació industrial del cinema: Gaumont i Pathé. 9. Les Films d'Art, adaptacions cultes per a un públic burgès. 10. La recuperació de la memòria americana: el western i els muntatges de Porter i Ince. |
2- La institucionalització del llenguatge i la indústria cinematrogràfiques. | 1. David W. Griffith i la consolidació del Mode de Representació Institucional 2. Edison apreta i els independents funden la Meca del Cine: Hollywood. 3. Sistema d'estudis, star system, i Zuckor. 4. El cinema còmic i slapstick. Consolidació dels gèneres. 5. Monopolis a Europa i super-produccions italianes. |
3- Cinemes des de la perspectiva artística. | 1. Cinema soviètic, muntatge: Kulechov, Vertov i Eisenstein. 2. L'Expressionisme alemany, kammerspiel i futurisme: Murnau i Lang. 3. Escola Impressionista francesa: Epstein, Dulac, l'Herbier, Clair i Gance. 4. Nord i natura, cinemes d'exteriors: Von Stroheim, Dreyer i Schiller. |
4- Funcionament del sistema d'Estudis. La popularització del jazz i l'experimentació en suports sonors. | 1. Warner Bros aposta per la transició al sonor; renovació de l'star system. 2. Anys 20-30, Època Daurada de Hollywood i recessió europea. 3. Cinema de productors i revolta dels stars: United Artists.? 4. L'establiment dels gèneres cinematogràfics clàssics. 5. Indústria musical: desaparició del cilindre, consolidació del disc, experimentació amb les cintes magnètiques (1935-36). 6. Expansió de la ràdio i auge del jazz (transnacionalització del jazz!).?7. Primers experiments televisius: BBC, CBS i NBC. |
5- Cinemes durant la guerra i la postguerra: activació de militàncies. La postguerra del rock'n roll: arriben els LP's i la tele. | 1. Cinemes feixistes. El cas d'Espanya. 2. Refer el país: el Neorrealisme italià i austeritat cinematogràfica. 3. Pel·lícules per a la Guerra Freda. Persecució política de McCarthy als cineastes (1950-1957). 4. Legitimitat intel·lectual del cinema com a mitjà d'expressió, i de la seva pertinència com a objecte acadèmic (instituts, universitats). 5. Exponencial millora de l'enregistrament sonor i aparició de l'LP (microgroove). La cultura del rock'n'roll. 6. Desenvolupament de la televisió, distribució de l'espai, i normatives internacionals. Inici de la cultura catòdica. |
6- Modernitat i nous cinemes. La indústria musical consolida el casette. |
1. Nous cinemes europeus: Free Cinema, Nouvelle Vague, New American Cinema, Nou Cinema Alemany... 2. A casa nostra: Nou Cinema Espanyol i Escola de Barcelona. 3. Expansió de la televisió i adaptació dels llenguatges audiovisuals. 4. Hollywood fagocita el cinema independent. Dinàmiques de fragmentació-integració al mainstream. 5. Música en suport portable. Phillips treu el casette al mercat. Beat, pop, punk. |
7- Postmodernitat i noves formes d'expressió audiovisual. Dinàmiques de concentració i nous circuits de distribució. Auge i límits dels 'indies'. | 1. Crisi del cinema d'autor europeu. 2. L'última teoria ontològica del cinema: El Dogma 95. 3. Derives del cinema documental: subjectivisme, interactivitat, resignificacions. 4. Noves plataformes, altres llenguatges: videoclip, videojoc, productes multiplataforma. 5. La televisió digital, l'apagada analògica. Neotelevisió i noves formes de consum: a la carta. 6. L'Oligopoli discogràfic dels 80-90 (EMI, CBS, BMG, MCA, WEA i PolyGram) i el posterior impacte d'Internet en la fragmentació de la indústria: l'auge de l'indie. |