Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Doble titulació de grau en Educació Infantil i en Educació Primària (2013) |
Assignatures |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2023_24 |
Assignatura | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I | Codi | 11904112 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
9 | Obligatòria | Quart | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Bloc I: Introducció al concepte d'EF escolar Tema 1. Bases teòriques |
1.1. Epistemologia de l'educació física 1.2. Importància de l'Educació Física escolar. |
Tema 2. L’evolució històrica de l’educació física | 2.1. La prehistòria. 2.2. L’edat antiga: Grècia i Roma. 2.3. L'edat mitjana. 2.4. L'edat moderna: Renaixement i Il•lustració. 2.5. L’edat contemporània: segle XIX i XX. 2.6. Segle XXI: Tendències actuals. |
Bloc IV: Sistemes corporals Tema 3.- El cos humà i els seus moviments |
3.1. Anatomia funcional. 3.1.1. Mecànica articular i muscular. 3.1.2. Anàlisi dels moviments del cos humà. 3.1.3. Factors del creixement i desenvolupament ossi i muscular. |
Tema 4.- Anatomia dels sistemes càrdiovascular i respiratori. |
4.1. Els components dels sistemes cardiovascular i respiratori. 4.1. Fisiologia del cor i de l’aparell circulatori. 4.2. Mecanismes reguladors: de la resistència perifèrica. 4.3. Respostes i adaptacions cardiovasculars a l’activitat física. 4.4. Esquema i funcions del sistema respiratori. 4.5. Suport Vital Bàsic (SVB). |
Tema 5.- Anatomia i fisiologia del sistema nerviós | 5.1. Estructura, organització i característiques del sistema nerviós. 5.2. Neurotransmisors. 5.3. Classificació, funcions i estructura. 5.4. Neurotransmisors de molècula petita. 5.5. Neurotransmisors de molècula gran. |
Bloc III: Les qualitats físiques bàsiques. Tema 6.- Bases teòriques de les QFB. |
6.1. El desenvolupament de la condició física. 6.1.1. Caracterísitques, classificació, consideracions i principis bàsics. 6.2. L’escalfament. 6.2.1. Funcions i característiques segons tipus. 6.3. Les capacitats físiques bàsiques. 6.3.1. Concepte, classificacions i evolució. 6.3.2. Factors que intervenen en el desenvolupament de les capacitats relatives a la condició física. 6.3.2.1. Intensitat, volum, durada, recuperació i repeticions. 6.3.3. L’adaptació de l’organisme a l’esforç. |
Tema 7.- Les QFB a l'escola. |
7.1. La resistència. 7.1.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola. 7.2. La força. 7.2.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola. 7.3. La velocitat. 7.3.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola. 7.4. La flexibilitat. 7.4.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola. |
Bloc IV: Desenvolupament i Aprenentatge Motor. Tema 8. Aproximació a l’estudi de l’aprenentatge i desenvolupament motor humà. |
8.1. Concepte de desenvolupament físic, motriu i psicomotriu. 8.1.1. Condicions que permeten el desenvolupament motor: factors intrínsecs i extrínsecs. 8.1.2. Evolució dels diferents aspectes motrius: desenvolupament postural i de la prensió. 8.1.3. Els canvis físics en la pubertat i repercussió en el desenvolupament motor i psíquic. 8.2. Conceptes envers l’aprenentatge motor. 8.3. Antecedents de l’aprenentatge motor. 8.3.1. Precursors. 8.3.2. La Segona Guerra Mundial. 8.3.3. Inici de la teorització. 8.4. Definició d’aprenentatge motor. |
Tema 9. Principals aspectes i factors relacionats amb l'aprenentatge motor | 9.1. Factors relacionats amb el subjecte. 9.1.1. La motivació. 9.1.2. Els coneixements o grau d'habilitats previs. 9.1.3. La funcionalitat. 9.2. Factors relacionats amb la tasca. 9.2.1. Factors lligats als aspectes perceptius. 9.2.2. Factors lligats a la presa de decisió. 9.2.3. Factors lligats a l'execució de la tasca. 9.3. Factors relacionats amb la situació d'ensenyança-aprenentatge. 9.3.1. La informació. 9.3.2. El temps de pràctica. 9.3.3. L'adaptació de la situació d'ensenyança-aprenentatge a les característiques de l'alumnat. 9.3.4. L'especificitat de la situació d'ensenyança-aprenentatge. 9.3.5. Mètodes globals i analítics. |
Bloc V: Desenvolupament de les capacitats perceptivo-motrius Tema 10. Les CPM |
10.1. To muscular, característiques, propietats i educació del to. 10.2. Respiració: fases, formes de respiració, educació de la respiració 10.3. Esquema corporal: concepte, definicions, etapes d’elaboració, educació de l’esquema corporal. 10.4. Lateralitat: concepte, procés de lateralització, tipus de predominàncies, educació de la lateralitat. 10.5. Conductes perceptivo-motrius: educació de la percepció espacial i temporal. El ritme, educació del ritme. 10.6. Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest bloc. |
Bloc VI: Les Habilitats Motrius Bàsiques Tema 11.- Aspectes generals de les habilitats. |
11.1.Concepte d’habilitat. 11.1.1. Habilitats per treballar les capacitats cognitives. 11.1.2. Habilitats per treballar les capacitats socials i comunicatives. 11.1.3. Habilitats per treballar les capacitats intrapersonals i afectives. 11.1.4. Habilitats per treballar les capacitats físiques i motrius. 11.2. El moviment. 11.2.1. Aspectes funcionals i estructurals del moviment. 11.3. Les habilitats físiques bàsiques. 11.3.1. Concepte, classificació i tipologia. |
Tema 12.- Desenvolupament de les conductes motrius de base | 12.1. Equilibri. 12.1.2. Tipus d’equilibri. Factors que influeixen. Reequilibri. 12.1.3 Educació de l’equilibri postural. 12.2. Coordinació dinàmica general i especifica. 12.2.1. Tipus de coordinació. 12.2.3. Aspectes educatius en la seva pràctica. 12.3. Orientació. 12.3.1. Factors que influeixen. 12.3.2. Educació del sentit de l’orientació. 12.3. Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest tema. |
Bloc IV: Les Habilitats Motrius Específiques Tema 13.- Les habilitats motrius específiques |
13.1. Habilitat, destresa i tasca motriu. 13.2. Formes jugades, iniciacions esportives i esports. 13.3. Els principis pedagògics de la iniciació esportiva. 13.4. Aprenentatges i activitats que es poden transferir des de l’esport al comportament quotidià. 13.5. L’estructura funcional dels esports d’equip (l’espai, l’estratègia, la comunicació motriu, les limitacions reglamentàries). |
Tema 14.- Aprofundiment dels fonaments tècnics i metodològics de les habilitats i destreses específiques | 14.1. Aspectes comuns i diferenciats en els gests i formes esportives. 14.1.1. Les posicions bàsiques, el domini i la seguretat amb l’objecte, els desplaçaments, les passades i les recepcions, el bot, el llançament, la finta i el desmarc, el bloqueig aplicats als esports d’equip. 14.2. Aprenentatge, aprofundiment i transferència a l’escola d’alguns esports d’equip. 14.2.1. Iniciació al volei. 14.2.1.1. Aspectes tècnics i tàctics principals d’aquest esport. 14.2.1.2. Reglamentació i possibles adaptacions. 14.2.2. Iniciació a l’handbol. 14.2.2.1. Principals aspectos tècnics i tàctics d’aquest esport. 14.2.2.2. Reglamentació i posibles adaptacions. 14.3. Iniciació aprenentatge i desenvolupament d’esports individuals. 14.3.1. Iniciació a la gimnàstica. 14.3.1.1. Aspectes a tenir en compte en l’aprenentatge dels moviments gimnàstics. 14.3.2. Iniciació a l’atletisme. 14.3.2.1. Reglamentació i possibles adaptacions. 14.4. Iniciació, aprenentatge i desenvolupament d'activitats en el medi natural. 14.4.1. Iniciació a l'esquí alpí. 14.4.2. Iniciació a les curses d'orientació. |
Bloc VIII: Expressió Corporal Tema 15.- L’expressió en la conducta humana i les habilitats que configuren el llenguatge corporal |
15.1. Introducció a l’expressió corporal: Conceptualització i factors bàsics del desenvolupament expressiu. 15.2. Moviment coordinat en expressió. 15.3. L’espai i del temps en relació al moviment. |
Tema 16.- La dimensió artística de l’expressió i comunicació corporal. | 16.1. Aspectes metodològics i didàctics en expressió corporal 16.2. Simulació de situacions amb el cos i el moviment, representacions,transformacions 16.3. Dramatització. 16.4. Dansa creativa. 16.5. Altres llenguatges expressius. |