2023_24
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
Doble titulació de grau en Educació Infantil i en Educació Primària (2013)
 Assignatures
  ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I
   Continguts
Tema Subtema
Bloc I: Introducció al concepte d'EF escolar

Tema 1. Bases teòriques


1.1. Epistemologia de l'educació física
1.2. Importància de l'Educació Física escolar.
Tema 2. L’evolució històrica de l’educació física 2.1. La prehistòria.
2.2. L’edat antiga: Grècia i Roma.
2.3. L'edat mitjana.
2.4. L'edat moderna: Renaixement i Il•lustració.
2.5. L’edat contemporània: segle XIX i XX.
2.6. Segle XXI: Tendències actuals.
Bloc IV: Sistemes corporals

Tema 3.- El cos humà i els seus moviments

3.1. Anatomia funcional.
3.1.1. Mecànica articular i muscular.
3.1.2. Anàlisi dels moviments del cos humà.
3.1.3. Factors del creixement i desenvolupament ossi i muscular.
Tema 4.- Anatomia dels sistemes càrdiovascular i respiratori.
4.1. Els components dels sistemes cardiovascular i respiratori.
4.1. Fisiologia del cor i de l’aparell circulatori.
4.2. Mecanismes reguladors: de la resistència perifèrica.
4.3. Respostes i adaptacions cardiovasculars a l’activitat física.
4.4. Esquema i funcions del sistema respiratori.
4.5. Suport Vital Bàsic (SVB).
Tema 5.- Anatomia i fisiologia del sistema nerviós 5.1. Estructura, organització i característiques del sistema nerviós.
5.2. Neurotransmisors.
5.3. Classificació, funcions i estructura.
5.4. Neurotransmisors de molècula petita.
5.5. Neurotransmisors de molècula gran.
Bloc III: Les qualitats físiques bàsiques.


Tema 6.- Bases teòriques de les QFB.

6.1. El desenvolupament de la condició física.
6.1.1. Caracterísitques, classificació, consideracions i principis bàsics.
6.2. L’escalfament.
6.2.1. Funcions i característiques segons tipus.
6.3. Les capacitats físiques bàsiques.
6.3.1. Concepte, classificacions i evolució.
6.3.2. Factors que intervenen en el desenvolupament de les capacitats relatives a la condició física.
6.3.2.1. Intensitat, volum, durada, recuperació i repeticions.
6.3.3. L’adaptació de l’organisme a l’esforç.
Tema 7.- Les QFB a l'escola.
7.1. La resistència.
7.1.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
7.2. La força.
7.2.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
7.3. La velocitat.
7.3.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
7.4. La flexibilitat.
7.4.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
Bloc IV: Desenvolupament i Aprenentatge Motor.



Tema 8. Aproximació a l’estudi de l’aprenentatge i desenvolupament motor humà.
8.1. Concepte de desenvolupament físic, motriu i psicomotriu.
8.1.1. Condicions que permeten el desenvolupament motor: factors intrínsecs i extrínsecs.
8.1.2. Evolució dels diferents aspectes motrius: desenvolupament postural i de la prensió.
8.1.3. Els canvis físics en la pubertat i repercussió en el desenvolupament motor i psíquic.
8.2. Conceptes envers l’aprenentatge motor.
8.3. Antecedents de l’aprenentatge motor.
8.3.1. Precursors.
8.3.2. La Segona Guerra Mundial.
8.3.3. Inici de la teorització.
8.4. Definició d’aprenentatge motor.
Tema 9. Principals aspectes i factors relacionats amb l'aprenentatge motor 9.1. Factors relacionats amb el subjecte.
9.1.1. La motivació.
9.1.2. Els coneixements o grau d'habilitats previs.
9.1.3. La funcionalitat.
9.2. Factors relacionats amb la tasca.
9.2.1. Factors lligats als aspectes perceptius.
9.2.2. Factors lligats a la presa de decisió.
9.2.3. Factors lligats a l'execució de la tasca.
9.3. Factors relacionats amb la situació d'ensenyança-aprenentatge.
9.3.1. La informació.
9.3.2. El temps de pràctica.
9.3.3. L'adaptació de la situació d'ensenyança-aprenentatge a les característiques de l'alumnat.
9.3.4. L'especificitat de la situació d'ensenyança-aprenentatge.
9.3.5. Mètodes globals i analítics.
Bloc V: Desenvolupament de les capacitats perceptivo-motrius

Tema 10. Les CPM
10.1. To muscular, característiques, propietats i educació del to.
10.2. Respiració: fases, formes de respiració, educació de la respiració
10.3. Esquema corporal: concepte, definicions, etapes d’elaboració, educació de l’esquema corporal.
10.4. Lateralitat: concepte, procés de lateralització, tipus de predominàncies, educació de la lateralitat.
10.5. Conductes perceptivo-motrius: educació de la percepció espacial i temporal. El ritme, educació del ritme.
10.6. Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest bloc.
Bloc VI: Les Habilitats Motrius Bàsiques


Tema 11.- Aspectes generals de les habilitats.
11.1.Concepte d’habilitat.
11.1.1. Habilitats per treballar les capacitats cognitives.
11.1.2. Habilitats per treballar les capacitats socials i comunicatives.
11.1.3. Habilitats per treballar les capacitats intrapersonals i afectives.
11.1.4. Habilitats per treballar les capacitats físiques i motrius.
11.2. El moviment.
11.2.1. Aspectes funcionals i estructurals del moviment.
11.3. Les habilitats físiques bàsiques.
11.3.1. Concepte, classificació i tipologia.
Tema 12.- Desenvolupament de les conductes motrius de base 12.1. Equilibri.
12.1.2. Tipus d’equilibri. Factors que influeixen. Reequilibri.
12.1.3 Educació de l’equilibri postural.
12.2. Coordinació dinàmica general i especifica.
12.2.1. Tipus de coordinació.
12.2.3. Aspectes educatius en la seva pràctica.
12.3. Orientació.
12.3.1. Factors que influeixen.
12.3.2. Educació del sentit de l’orientació.
12.3. Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest tema.
Bloc IV: Les Habilitats Motrius Específiques

Tema 13.- Les habilitats motrius específiques
13.1. Habilitat, destresa i tasca motriu.
13.2. Formes jugades, iniciacions esportives i esports.
13.3. Els principis pedagògics de la iniciació esportiva.
13.4. Aprenentatges i activitats que es poden transferir des de l’esport al comportament quotidià.
13.5. L’estructura funcional dels esports d’equip (l’espai, l’estratègia, la comunicació motriu, les limitacions reglamentàries).
Tema 14.- Aprofundiment dels fonaments tècnics i metodològics de les habilitats i destreses específiques 14.1. Aspectes comuns i diferenciats en els gests i formes esportives.
14.1.1. Les posicions bàsiques, el domini i la seguretat amb l’objecte, els desplaçaments, les passades i les recepcions, el bot, el llançament, la finta i el desmarc, el bloqueig aplicats als esports d’equip.
14.2. Aprenentatge, aprofundiment i transferència a l’escola d’alguns esports d’equip.
14.2.1. Iniciació al volei.
14.2.1.1. Aspectes tècnics i tàctics principals d’aquest esport.
14.2.1.2. Reglamentació i possibles adaptacions.
14.2.2. Iniciació a l’handbol.
14.2.2.1. Principals aspectos tècnics i tàctics d’aquest esport.
14.2.2.2. Reglamentació i posibles adaptacions.
14.3. Iniciació aprenentatge i desenvolupament d’esports individuals.
14.3.1. Iniciació a la gimnàstica.
14.3.1.1. Aspectes a tenir en compte en l’aprenentatge dels moviments gimnàstics.
14.3.2. Iniciació a l’atletisme.
14.3.2.1. Reglamentació i possibles adaptacions.
14.4. Iniciació, aprenentatge i desenvolupament d'activitats en el medi natural.
14.4.1. Iniciació a l'esquí alpí.
14.4.2. Iniciació a les curses d'orientació.
Bloc VIII: Expressió Corporal

Tema 15.- L’expressió en la conducta humana i les habilitats que configuren el llenguatge corporal
15.1. Introducció a l’expressió corporal: Conceptualització i factors bàsics del desenvolupament expressiu.
15.2. Moviment coordinat en expressió.
15.3. L’espai i del temps en relació al moviment.
Tema 16.- La dimensió artística de l’expressió i comunicació corporal. 16.1. Aspectes metodològics i didàctics en expressió corporal
16.2. Simulació de situacions amb el cos i el moviment, representacions,transformacions
16.3. Dramatització.
16.4. Dansa creativa.
16.5. Altres llenguatges expressius.