Topic |
Sub-topic |
1. Introduction |
Introducció a l'assignatura i a les seves formes d'avaluació. Aprenem a posar en diàleg les imatges audiovisuals. Analitzem el context històric del segle XX a partir de les estètiques i les narratives audiovisuals. Proposta de bibliografia i filmografia per seguir més plenament l’assignatura. Test d'autoavaluació sobre el canon de la història del cinema i la televisió. |
2. The Origins of Cinema I: The First Moving Pictures. |
¿Què és el cinema dels orígens? A la recerca de la plasmació del moviment: la fotografia, la persistència retiniana i els primers aparells cinematogràfics. Les primeres imatges: documentals, vistes i noticiaris. L’obra d’art a l’època de la seva reproductibilitat tècnica. |
3. The Origins of Cinema II: A Primitive Mode of Representation. |
¿Què és el Mode de Representació Primitiu? Les primeres industries als Estats Units, França i Gran Bretanya. Les primeres ficcions: gags, trucatges i espectacularitat. L’aposta per la narrativitat audiovisual: la continuïtat, el fora de camp i els primers plans. |
4. The Origins of Cinema III: The Institutional Mode of Representation. |
¿Què és el Mode de Representació Institucional? La consolidació del llenguatge audiovisual. El cinema fundacional de David W. Griffith. |
5. Cinema Avant-gardes. |
Les industries a Alemanya, França i Moscou. Aprofundim en les avantguardes. El constructivisme soviètic i les teories sobre el muntatge. L’impressionisme francès i el surrealisme. L’expressionisme alemany i les seves posteriors influències.
|
6.Classical Hollywod Cinema I: The 20s. |
¿Què és el cinema clàssic? Els inicis de Hollywood: neix el sistema d’estudis i l'star system. Els primers gèneres cinematogràfics clàssics. Cineastes que s’oposen al model institucional. |
7. Classical Hollywod Cinema II: The 30s. |
El salt del silent al sonor. El canvi del paradigma interpretatiu: de l’slapstick a la screwball comedy. El llenguatge audiovisual clàssic: la imatge-moviment, el muntatge transparent i els finals feliços. La Motion Picture Production Code. |
8. Cinema before, during and after World War II. |
Cinema i propaganda política. La caça de bruixes a Hollywood. El realisme poètic francès. El film noir i el cinema dels anys 40 a Hollywood. El Neorealisme italià. El cas espanyol amb Luis García Berlanga i Juan Antonio Bardem. |
9. Modernist Cinema I: Auteur, Auteur. |
¿Què és el cinema modern? Crisi del pensament artístic: la impossibilitat de crear imatges després d’Auschwitz. La imatge-temps: vagabundeg i existencialisme. Cinema físic vs. Cinema intel·lectual. |
10. Modernist Cinema II: News Cinemas over the World. |
¿Què són els nous cinemes? Neix la cinefília i l’exercici de la crítica cinematogràfica. La Nouvelle Vague francesa. El Free Cinema anglès. Nous cinemes arreu del món. A casa nostra: el Nou Cinema Espanyol i l'Escola de Barcelona. L'última teoria ontològica moderna: El Dogma 95. |
11. Modernist CInema III: In the United States. |
Films manieristes al Hollywood dels 50. El Nou Cinema Estatunidenc: l’undergroud i el cinema independent. La urgència d’una renovació generacional a Hollywood: joves, rebels sense causa i road movies. L’inici del New Hollywood. |
12. The birth of the television. |
Els primers experiments: BBC, CBS i NBC. Neix el llenguatge audiovisual televisiu: directe, continuo, íntim i seqüencial. El triomf de les ficcions serials: quotidianitat i familiaritat a I Love Lucy. La deriva dels cineastes a la televisió: Alfred Hitchcock presenta, Orson Welles' Great Mysteries i la proposta pedagògica de Roberto Rossellini. |
13. The golden ages of tv series. |
Primeres sèries de ficció. El boom de les sitcoms. La tradició britànica a la tv. HBO i la nova ficció del segle XXI. |
14. Cinema and postmodernism. Cinema in the digital era. |
La fi del Nou Hollywood i l'inici del blockbuster. Cinema indie USA. Sagues, remakes, preqüeles i seqüeles. Ontologia estètica de l'audiovisual digital. |