Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Grau en Educació Social (2009) |
Assignatures |
SOCIETAT, FAMÍLIA I EDUCACIÓ |
Fonts d'informació |
DADES IDENTIFICATIVES | 2023_24 |
Assignatura | SOCIETAT, FAMÍLIA I EDUCACIÓ | Codi | 11224001 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
12 | Formació bàsica | Primer | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Bàsica |
Aubert, A., Flecha, A., Garcia, C., Flecha, R., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información, Hipatia, 2008 Bowen, J., Historia de la educación occidental, Herder, Última edició disponible Kottak, C.P., Introducción a la antropología, espejo para la humanidad, McGraw-Hill, Última edició disponible Flecha, R., ed, Successful educational actions for inclusion and social cohesion in Europe, Springer, cop. 2015, Última edició disponible Beck-Gernsheim, E. , La reinvención de la família: en busca de nuevas formas de convivencia, Paidós, Última edició disponible Burggraf, J., ¿Qué quiere decir género? En torno a un nuevo modo de hablar, Promesa, Última edició disponible Durkheim, E., Educació i sociologia, Eumo, Última edició disponible Harris, M. , Antropología Cultural, Alianza, Última edició disponible Freire, P. , Pedagogía del Oprimido, Siglo XXI, Última edició disponible Apple, M.W., & Beane, J.A. , Escuelas Democráticas, Morata, Última edició disponible Aubert, A., Garcia, C., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico, Cultura y Educación, 2009 García, C., Diálogo y aprendizaje, Cultura y Educación, 2009 Garcia, C., Ruíz, L., Puigvert, L., & Rué, L., Hipatia de Alejandria. Un equipo plural de científicas desvela la verdad sobre la primera mujer de ciencia, Hipatia, Última edició disponible Luxán Serrano, Marta and Biglia, Barbara, “Family”, In D. Cook (Ed.), The sage encyclopedia of children and childhood studies, 2020 Biglia, B., Feminismo(s): hibridaciones frente a diferencialismos (Feminism(s): hybridition versus differentialisms), Oñati Socio-Legal Series, 2019 Garcia Yeste, C.; El Miri, O.; Álvarez, P.; & Morlà, T., Muslim women wearing the niqab in Spain: Dialogues around discrimination, identity and freedom, International Journal of Intercultural Relations, 2020 Morlà-Folch, T., Ríos González, O., Mara, L.C., & García Yeste, C., Impact of the extension of learning time on the learning space of the platform for people affected by mortgages Tarragona, Learning, Culture and Social Interaction, 2020 Racionero, S.; Ugalde, L., Merodio, G.; Gutiérrez, N., “Architects of their own brain”. Social impact of an intervention study for the prevention of gender-based violence in adolescence, Frontiers in Psychology, 2020 Roca, E.; Melgar, P.; Gairal-Casadó, R.; & Pulido, M., Schools That ‘Open Doors’ to Prevent Child Abuse in Confinement by COVID-19, Sustainability, 2020 Gairal, R., Garcia, C., Novo, M.T., & Salvadó, Z., Out of school learning scientific workshops: Stimulating institutionalized Adolescents’ educational aspirations, Children and Youth Services Review, 2019 Girbés-Peco, S., Gairal-Casadó, R., & Torrego-Egido, L., Participación de mujeres gitanas y marroquíes en la formación de familiares: beneficios educativos y psicosociales, Cultura y Educación, 2019 Rios-Gonzalez, O., Puigvert, L., Sanvicen, P., Aubert, A., Promoting zero violence from early childhood: a case study on the prevention of aggressive behavior in Cappont Nursery, European Early Childhood Education Research Journal, 2019 Garcia, C., Gairal, R., Munté, A., Plaja, T., Dialogic literary gatherings and out-of-home child care: Creation of new meanings through classic literature, Child & Family Social Work, 2018 Garcia Yeste, C., Morlà, T., & Ionescu, V., Dreams of Higher Education in the Mediterrani School Through Family Education, Frontiers in Education, 2018 Antón Semiónovich Makárenko, Poema Pedagógico, , Pierre Bourdieu i Jean Claude Passeron, Los Herederos. Los estudiantes y la cultura, , Bell Hooks, El feminismo es para todo el mundo, , Paulo Freire, Pedagogía del Oprimido, , María Montessori, El niño el secreto de la infancia, , Francesc Ferrer i Guàrdia, L’Escuela Moderna, , Buslón, N., Gairal, R., León, S., Padrós, M., & Reale, E., The Scientific Self-Literacy of Ordinary People: Scientific Dialogic Gatherings, , Qualitative Inquiry Duque, E., Gairal, R., Molina, S., Roca, E., How the Psychology of education contributes to research with a social impact on the education of students with special needs: the case of successful educational actions, , Frontiers in Psychology Roca, E.; Melgar, P.; Gairal-Casadó, R.; & Pulido, M., Schools That ‘Open Doors’ to Prevent Child Abuse in Confinement by COVID-19, , Sustainability Garcia Yeste, C.; El Miri, O.; Álvarez, P.; & Morlà, T., Muslim women wearing the niqab in Spain: Dialogues around discrimination, identity and freedom, , International Journal of Intercultural Relations Morlà-Folch, T., Ríos González, O., Mara, L.C., & García Yeste, C., Impact of the extension of learning time on the learning space of the platform for people affected by mortgages Tarragona, , Learning, Culture and Social Interaction Gallardo-Nieto, Elena Maria, María Espinosa-Spínola, Oriol Ríos-González, y Carme García-Yeste., Transphobic Violence in Educational Centers: Risk Factors and Consequences in the Victims’ Wellbeing and Health, , Sustainability Rodrigues de Mello, R, Soler-Gallart, M, Braga, FM and Natividad-Sancho, L., Dialogic Feminist Gathering and the Prevention of Gender Violence in Girls With Intellectual Disabilities, , Frontiers in Psychology Sánchez-Sainz, M., Pedagogías Queer: ¿nos arriesgamos a hacer otra educación?, , Madrid: Catarata Biglia, B., Luxán Serrano, M., & Jiménez Pérez, E., Evaluación feminista de formaciones en violencias de género: una propuesta situada, Política y Sociedad, 2022 |
Complementària |
Willis, P., Aprendiendo a trabajar , Akal, Última edició disponible Lisón, C. , Introducción a la antropología social y cultural. teoría, método y práctica, Akal, Última edició disponible Ballarín, P., Educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX), Síntesis, Última edició disponible Kottak, C.P., Antropología cultural, McGraw-Hill, Última edició disponible Illich, I. , La Sociedad desescolarizada , Barral, Última edició disponible Housel, D.J., Historia de la escuela, Shell education pub, Última edició disponible Aguado, T. , Pedagogía intercultural, McGraw-Hill, Última edició disponible Ander-Egg, E., Introducción a las técnicas de investigación social, Humanitas, Última edició disponible Morín, E., Los siete saberes necesarios para la educación del futuro, Paidós, Última edició disponible Asensio, J.M., Una educación para el diálogo, Paidós, Última edició disponible Becker, G. , Tratado sobre la familia, Alianza, Última edició disponible Beck, U. , La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad, Paidós, Última edició disponible Ruíz Berrio, J., La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes, Biblioteca Nueva, Última edició disponible Butler, J., Deshacer el género, Paidós, Última edició disponible Flecha, R., Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo, Paidós, Última edició disponible Puigvert, L., Oliver, E., Valls, R., & Garcia, C., De la superstición a la ciencia: actuaciones de éxito desde la investigación que generan transformación social, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2012 Garcia, C., & Yuste, M. , La formación de las familias para el aprendizaje de la comunidad, Cuadernos de Pedagogía, 2012 Salceda, M., Vidu, A., Aubert, A., & Padros, M., Dialogic literary gatherings in out-of-home care to overcome educational inequalities by improving school academic performance, Children and Youth Services Review, 2022 Elboj-Saso, C.; Cortés-Pascual, A; Íñiguez-Berrozpe, T.; Lozano-Blasco, R. & Quílez-Robres, A., Emotional and Educational Accompaniment through Dialogic Literary Gatherings: A Volunteer Project for Families Who Suffer Digital Exclusion in the Context of COVID-19, Sustainability, 2021 Gallardo-Nieto, E. M., Espinosa-Spínola, M., Ríos-González, O., & García-Yeste, C., Transphobic Violence in Educational Centers: Risk Factors and Consequences in the Victims’ Wellbeing and Health, Sustainability, 2021 Salvadó, Z.; Garcia-Yeste, C.; Gairal, R., & Novo, M., Scientific workshop program to improve science identity, science capital and educational aspirations of children at risk of social exclusion, Children and Youth Services Review, 2021 Gairal-Casadó, R.; Garcia-Yeste, C.; Munté Pascual, A., & Padrós Cuxart, M., Study to Change Destiny. Elements That Promote Successful Trajectories in Young People who Have Been in Residential Care, The British Journal of Social Work, 2021 |