Educational guide Faculty of Arts |
english |
Bachelor's Degree in Audiovisual Communication (2009) |
Subjects |
THEORY AND ANALYSIS OF CINEMA AND TELEVISION |
Contents |
IDENTIFYING DATA | 2023_24 |
Subject | THEORY AND ANALYSIS OF CINEMA AND TELEVISION | Code | 12234116 | |||||
Study programme |
|
Cycle | 1st | |||||
Descriptors | Credits | Type | Year | Period | ||||
6 | Compulsory | Third | 2Q |
Competences | Learning outcomes | Contents |
Planning | Methodologies | Personalized attention |
Assessment | Sources of information | Recommendations |
Topic | Sub-topic |
Introduction. | Introducció a l'assignatura i les formes d'avaluació. Diferències entre teoria, crítica i anàlisi. Conceptes i consideracions generals respecte a la crítica de cinema i televisió: qüestions d'estil, la llibertat creativa, l'estructura, per a qui escrivim, els condicionants del mitjà on publiquem, estereotips i llocs comuns a evitar, elements a tenir en compte a l'hora de l'anàlisi... Noves tendències a la crítica contemporània: la "crítica jove". Festivals de cinema vs Premis d'acadèmia. |
Introduction to Film Studies. First theories. The Sound. | Les edats de la teoria cinematogràfica. Els primers teòrics: la inquietud ontològica. Les avantguardes i la teoria. L'arribada del so i les discussions que genera. El paper del so al cinema. Usos i funcions de la música. L'audiovisió de Michel Chion. |
Cinema, TV and realism. | Les tendències realistes després de la Segona Guerra Mundial. André Bazin i els teòrics del Neorrealisme. Cineastes de la imatge vs cineastes de la realitat. Del pla-seqüència com a element configurador del realisme. Vigència i llegat de les teories realistes al cinema contemporani. La tradició realista a la tv: el cas britànic |
Cahiers du cinéma and the Auteur Theory. | Cahiers du cinéma i la configuració d'un model de crítica. La política dels autors. El (re)naixement de la cinefília. De què parlem quan parlem de canon cinematogràfic. Andrew Sarris-> la teoria de l'autor arriba a Estats Units. Pauline Kael vs Andrew Sarris-> contra la teoria de l'autor Més enllà de la crítica: la influència de la política dels autors al cinema -> el cinema d'autor europeu, el New Hollywood Podem parlar d'autors a la producció televisiva? Contradiccions i problemes de la teoria de l'autor. Noves formes de la teoria de l'autor al cinema contemporani: el vulgar auterism. |
How to analyze a tv series. | Analitzar la ficció televisiva: el repte teòric. Coincidències i divergències entre l'anàlisi cinematogràfic i el televisiu. La serialitat. Definició, història, formes televisives. Qui deté l'autoria en la ficció televisiva? Creador vs autor. Tendències a la ficció televisiva contemporània. La ficció televisiva en l'era de Netflix. |
Screen Theory: Semiotics, Psychoanalyses and Ideology. | El cinema entra a l'acadèmia. L'anàlisi textual. Cinema i psicoanàlisi. El significant imaginari de Christian Metz. Identificació especular, voyeurisme i fetitxisme. El cinema i allò sinistre (unheimlich). Slavoj Zizek i l'anàlisi psicoanalític del cinema a l'actualitat. Cinema, tv i ideologia: el cinema i la tv com a aparells ideològics de l'estat. Fer cinema i tv políticament. |
Feminist Film Studies. | Les teories feministes i els estudis de gènere. On són les dones a la Història del cinema? Pioneres rere les càmeres, la industrialització com a forma de marginació femenina, dones i avantguarda, dones i cinema d'autor, dones i cinema industrial, el cinema feminista, la situació avui en dia. Pioneres de la teoria feminista Laura Mulvey -> Cinema narratiu i plaer visual Molly Haskell-> El rol de les dones al cinema de Hollywood i la reivindicació del 'woman's film' Claire Johnston -> El “woman's cinema” com a contracinema Aportacions posteriors: Gender and genre: Carol J. Clover, Barbara Creed-> La “final girl”, el “femení monstruós” i el gènere al cinema de terror contemporani. Mari Ruti, Hilary Radner-> La crítica al postfeminisme, el neo-feminisme i la hiperfeminitat al cinema i la televisió dels anys noranta i dosmil. A quines qüestions i reptes respon el feminisme en el cinema contemporani? Creadores televisives i canvis en la representació de les dones, la diversitat cultural i la sexualitat en les sèries anglosaxones contemporànies. |
Queer Film Theory. | Queer i/o LGTBIQ+? Hollywood dins de l'armari Resistències LGTBIQ+ als marges de la indústria. New Queer Cinema L'aparició al mainstream La tv queer Invisibilització, estigmes i estereotips en la representació queer La mirada queer Hi ha una estètica queer? Donna Haraway -> Un manifest cyborg + Sobre posthumanisme |
Third Cinema, Fourth Cinema, Multiculturalism and Postcolonialism. | El cinema com a dispositiu colonial. Símptomes de l'eurocentrisme en els canons, les teories i els referents hegemònics a l'hora de veure i analitzat cinema i ficció televisiva. Prejudicis negatius i prejudicis positius a l'hora d'aproximar-nos a altres cultures al cinema i la televisió. El whitewashing a Hollywood... i al nostre audiovisual. El tercer cinema: concepte, teòrics i exemples específics. L'emergència d'un quart cinema. El multiculturalisme com a objectiu. Cinema i televisió transnacionals. |
Stars Studies & Celebrity Studies | Com es parla de les actrius i als actors en els estudis fílmics? Richard Dyer i els Stars Studies. Què és una estrella? Les estrelles dins i fora de la pantalla. L'evolució dels star systems. Tradicions interpretatives. El "Mètode". Tendències actuals en l'anàlisi de les estrelles. Diferències entre stars i celebrities. |
Fan Studies & Animation Studies | L'espectador com a crític -> reivindicació del fan i de la cultura participativa (Henry Jenkins). “Animar” la teoria: què passa amb el cinema d'animació. |
Cinema and theory in the digital era. |
Nous reptes teòrics i noves formes de crítica a l'era digital. La teoria davant del cinema digital. Movie Mutations i la nova cinefília del canvi de segle. Tendències i especificitats de la crítica a Internet. El videoassaig com a forma de crítica visual: teoria i pràctica. |