2011_12
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997)
 Assignatures
  DIDÀCTICA GENERAL II
   Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 - Les activitats d’aprenentatge.
- Classificació segons: l'agent principal, el model emprat en l'expressió-comprensió, el pla de treball, les funcions i operacions cognitives implicades, les exigències que comporten pel subjecte que les realitza, el moment que ocupen en la seqüència didàctica, segons el plantejament de l'activitat.
- Grau d'ajut. Redacció de les activitats. L'E-A dels diferents continguts.
TEMA 2 - Els materials curriculars i recursos didàctics.
- Classificació segons el nivell de complexitat, l'àmbit d'intervenció, la intencionalitat, els continguts i la manera d'organitzar-los, el suport, la participació de l'alumne en la seva elaboració.
- Funcions. Nivells de simbolització dels missatges.
- El llibre de text. Criteris per valorar el llibre de text.
- Els materials curriculars segons la tipologia de continguts. Anàlisi i selecció dels materials curriculars.
- Els materials curriculars AV.
- Les Noves Tecnologies i els nous materials curriculars. Hipermedia. Hipertext. Multimèdia. Telecomunicacions: El correu electrònic, les llistes de distribució, les xarxes de telecomunicacions.
TEMA 3 - L’avaluació. Concepte. Evolució del concepte d’avaluació.

- Funcions de l’avaluació en els diferents nivells de concreció curricular. Variables que la condicionen. Principis generals:

1. L'avaluació com a comparació. Concepte de normotipus. El normotipus estadístic, el criterial, l’individualitzat.

2. Naturalesa processual i sistèmica de l'avaluació. Passes per realitzar-la correctament. Tècniques d’avaluació. Requisits que ha de tenir la tècnica. Exàmens orals i escrits. Proves objectives de memòria i reconeixement. Normes de puntuació de les proves objectives. L’observació. Tècniques sociomètriques. Diferenciació cognitiva de les preguntes.

3. Comprehensivitat de l’avaluació. Capacitats de desenvolupament. Sitacions en què es recull la informació. Continguts, tasques, operacions mentals, modalitats d’avaluació. Avaluació qualitativa i quantitativa. La gestió dels errors.

- Avaluació dels continguts segons la seva tipologia.
TEMA 4 - Models d’ensenyança. Concepte.
- Classificació: Model socràtic. Model tradicional. Models actius. Models instructius tecnològics. Models bàsics. Models d’aprenentatge pel domini. Models individualitzats. Models globalitzats. Models socialitzats. Model col.laboratiu.
TEMA 5 - Qualitat i millora escolar: Models de qualitat. Perspectives de la qualitat: educativa, personal i d'excel.lència. La investigació a l’aula.