2016_17
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Grau de Psicologia (2009)
 Assignatures
  DIFICULTATS D'APRENENTATGE
   Continguts
Tema Subtema
MÒDUL I. Dificultats d’aprenentatge i enfocaments d'intervenció. Tema 1. Conceptualització de dificultats d'aprenentatge.
1.1 Evolució històrica en la definició de dificultats d’aprenentatge.
1.2. Identificació i diagnòstic de les dificultats d'aprenentatge.
1.3. Classificació de dificultats d’aprenentatge.

Tema 2. Intervenció en les dificultats d’aprenentatge.
2.1.Models d'intervenció.
2.2.La pràctica professional del psicòleg davant les dificultats d'aprenentatge. La col·laboració com a marc de les relacions professionals.
MÒDUL II. L'adquisició del llenguatge escrit.
Tema 1. Llegir i escriure, activitats complexes.
1. Sistemes d’escriptura. Llegir i escriure en un sistema alfabètic.
2.Mètodes d'ensenyament de la lectura i l'escriptura.
3. Els múltiples sentits i dimensions dels termes lectura i escriptura.

MÒDUL III. L'aprenentatge de la lectura i les seves dificultats.
Tema 1. L'aprenentatge de la lectura.
1. Conceptualització de lectura.
2.Dimensió sociocultural: usos i funcions de la lectura. Llegir en el món digital.
3.Dimensió cognitiva: models explicatius dels processos cognitius implicats en la lectura. Habilitats de descodificació i el reconeixement de paraules. Vocabulari. Fluïdesa lectora. Habilitats de comprensió lectora. Nivells de comprensió dels textos. La reflexió i el control sobre la pròpia lectura. Les estratègies en el procés lector.
4.Dimensió lingüística: gèneres discursius i tipologia de textos Propietats textuals.
5.Dimensió evolutiva: etapes del procés d’adquisició de la lectura.
6.Dimensió emocional, afectiva i motivacional: atribuir sentit i implicar-se en la lectura.

Tema 2. Definició i avaluació de les principals dificultats associades amb l’aprenentatge de la lectura. Propostes d'intervenció.
1.Les múltiples dificultats en l'aprenentatge de la lectura.
2.Dificultats de reconeixement de les paraules. Dislèxies. Problemes en la comprensió lectora.
3.Proves, instruments per a la detecció i avaluació de les dificultats de lectura. Situacions informals per avaluar les dificultats en la lectura. Instruments formals i tests estandarditzats d'avaluació de dificultats de lectura.
4.Propostes d'intervenció. Estratègies, procediments i recursos més adequats per a la intervenció psicoeducativa en la prevenció i resolució de les dificultats de lectura.
MÒDUL IV. L'aprenentatge de l'escriptura i les seves dificultats.

Tema 1. L'aprenentatge de l'escriptura.
1. Conceptualització d'escriptura.
2.Dimensió sociocultural: usos i funcions de l’escriptura. Escriure en elmón digital.
3.Dimensió cognitiva: models explicatius dels processos cognitius implicats en l’escriptura. Habilitats de codificació i escriptura de paraules. El procés de producció d'un text. La reflexió i el control sobre el procés d’expressió escrita. Les estratègies del procés de composició de textos.
4. Dimensió grafomotora de l'escriptura. Grafisme i habilitats psicomotores.
5.Dimensió lingüística: reflexió sobre el funcionament de la llengua. Morfosintaxi. Lèxic. Ortografia.
6.Dimensió evolutiva: etapes d’adquisició del codi alfabètic.
7.Dimensió emocional, afectiva i motivacional: atribuir sentit i implicar-se en propostes de producció de textos.

Tema 2. Definició i avaluació de les principals dificultats associades amb l’aprenentatge de l'escriptura. Propostes d'intervenció.
1.Les múltiples dificultats en l'aprenentatge de l’escriptura. 2.Dificultats en l’escriptura de paraules. Ortografia natural i ortografia arbitrària. Disgrafies. Dificultats de la producció de textos.Dificultats en l'aprenentatge grafomotor de l'escriptura manual.
3. Avaluació de les dificultats de l’escriptura. Situacions informals per avaluar les dificultats en l’escriptura. Instruments formals i tests estandarditzats d'avaluació de dificultats d’escriptura.
4.Propostes d'intervenció. Estratègies, procediments i recursos més adequats per a la intervenció psicoeducativa en la prevenció i resolució de les dificultats de l’escriptura.