Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Grau en Psicologia (2009) |
Assignatures |
DIFICULTATS D'APRENENTATGE |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2021_22 |
Assignatura | DIFICULTATS D'APRENENTATGE | Codi | 11204204 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Optativa | 1Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
TEMA1. Dificultats d’aprenentatge i enfocaments d'intervenció. | Conceptualització de dificultats d'aprenentatge. Evolució històrica en la definició de dificultats d’ aprenentatge. Identificació i diagnòstic de les dificultats d'aprenentatge. Classificació de dificultats d’ aprenentatge. Intervenció en les dificultats d’aprenentatge. Models d'intervenció. La pràctica professional del psicòleg davant les dificultats d'aprenentatge. La col·laboració com a marc de les relacions professionals. |
TEMA 2. Dificultats i trastorns de la comunicació ,llenguatge i parla oral | Llenguatge oral: concepte i funcions. Dimensions del llenguatge oral: fonologia, semàntica, morfosintaxi i pragmàtica. Dificultats en l'adquisició del llenguatge oral: concepte i classificació. Avaluació de les diferents dimensions del llenguatge. Aspectes diferencials Retard i Trastorns llenguatge Intervenció per donar suport a l'adquisició del llenguatge en nens que presenten dificultats en la seva adquisició. Orientació als mestres i les famílies Elaboració adaptacions metodologiques i Programes Individuals |
TEMA 3. Dificultats en l'aprenentatge del llenguatge escrit: Dislèxia | Lectura i escriptura: definició i processos cognitius que intervenen en l'escriptura i en l'acte lector. Dislèxia i disgrafia: definició, Símptomes, classificació, avaluació i intervenció. Dificultats en la comprensió de textos: avaluació i intervenció Elaboració adaptacions metodologiques i Programes Individuals Avaluació de les dificultats de lectura i l’escriptura. Situacions informals per avaluar les dificultats en la lectura i l’escriptura. Instruments formals i tests estandarditzats d'avaluació de dificultats de lectura i d’escriptura Propostes d'intervenció. Estratègies, procediments i recursos més adequats per a la intervenció psicoeducativa en la prevenció i resolució de les dificultats de l’escriptura. |
TEMA 4. Dificultats en l'aprenentatge de les Matemàtiques :Discàlculia | Les Matemàtiques: definició i característiques que fan difícil el seu aprenentatge. L'aproximació cognitiva a l'estudi de les dificultats en l'aprenentatge de l'aritmètica. Requisits i processos cognitius implicats en l'adquisició del concepte de nombre, la realització d'operacions aritmètiques i en la resolució de problemes. Les dificultats en l'aprenentatge de l'aritmètica: classificació, etiologia, avaluació i intervenció Elaboració adaptacions metodologiques i Programes Individuals |
TEMA 5. Dificultats en l’atenció/hiperactivitat TDAH | Concepte i diagnòstic i avaluació psicopedagògica Detecció avaluació Implicacions educatives Intervencions psicoeducatives Elaboració adaptacions metodologiques i Programes Individuals |