2021_22
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Grau en Psicologia (2009)
 Assignatures
  DIFICULTATS D'APRENENTATGE
   Continguts
Tema Subtema
TEMA1. Dificultats d’aprenentatge i enfocaments d'intervenció. Conceptualització de dificultats d'aprenentatge.
Evolució històrica en la definició de dificultats
d’ aprenentatge.
Identificació i diagnòstic de les dificultats d'aprenentatge.
Classificació de dificultats d’ aprenentatge.
Intervenció en les dificultats d’aprenentatge.
Models d'intervenció.
La pràctica professional del psicòleg davant les dificultats d'aprenentatge. La col·laboració com a marc de les relacions professionals.
TEMA 2. Dificultats i trastorns de la comunicació ,llenguatge i parla oral Llenguatge oral: concepte i funcions. Dimensions del llenguatge oral: fonologia, semàntica, morfosintaxi i pragmàtica.
Dificultats en l'adquisició del llenguatge oral:
concepte i classificació.
Avaluació de les diferents dimensions del llenguatge.
Aspectes diferencials Retard i Trastorns llenguatge
Intervenció per donar suport a l'adquisició del llenguatge en nens que presenten dificultats en la seva adquisició. Orientació als mestres i les famílies
Elaboració adaptacions metodologiques i Programes Individuals


TEMA 3. Dificultats en l'aprenentatge del llenguatge escrit: Dislèxia Lectura i escriptura: definició i processos cognitius que intervenen en l'escriptura i en l'acte lector.
Dislèxia i disgrafia: definició, Símptomes, classificació, avaluació i intervenció.
Dificultats en la comprensió de textos: avaluació i intervenció
Elaboració adaptacions metodologiques i Programes Individuals
Avaluació de les dificultats de lectura i l’escriptura. Situacions informals per avaluar les dificultats en la
lectura i l’escriptura. Instruments formals i tests estandarditzats d'avaluació de dificultats de lectura i d’escriptura
Propostes d'intervenció. Estratègies, procediments i recursos més adequats per a la intervenció psicoeducativa en la prevenció i resolució de les dificultats de l’escriptura.
TEMA 4. Dificultats en l'aprenentatge de les Matemàtiques :Discàlculia Les Matemàtiques: definició i característiques que fan difícil el seu aprenentatge.
L'aproximació cognitiva a l'estudi de les dificultats en l'aprenentatge de l'aritmètica.
Requisits i processos cognitius implicats en l'adquisició del concepte de nombre, la realització d'operacions aritmètiques i en la resolució de problemes.
Les dificultats en l'aprenentatge de l'aritmètica: classificació, etiologia, avaluació i intervenció
Elaboració adaptacions metodologiques i Programes Individuals
TEMA 5. Dificultats en l’atenció/hiperactivitat TDAH Concepte i diagnòstic i avaluació psicopedagògica
Detecció avaluació Implicacions educatives
Intervencions psicoeducatives
Elaboració adaptacions metodologiques i Programes Individuals