2009_10
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Grau d'Educació Social (2009)
 Assignatures
  HABILITATS COMUNICATIVES
   Continguts
Tema Subtema
1. Habilitats i estratègies de comunicació I. 1.1- Sistemes comunicatius.
1.2- Característiques d'una síntesi i d'un informe.
1.3- Tipus de discursos.
1.4- Recursos d'exposició.
1.5- Coherència comunicativa i recursos retòrics.
1.6- Organització d'una presentació oral.
1.7-Característiques d'un informe escrit.
2. Els processos d’interacció i comunicació educativa. 2.1- Els processos d'interacció i comunicació general.
2.2- Models de comunicació.
2.3- Tractament i recursos lingüístics.
2.4- Comentaris crítics de llibres.
2.5- Gestió de la informació.
2.6- Funcions bàsiques comunicatives a l'educació: emocional.
2.7- Funcions bàsiques comunicatives a l'educació: reguladora.
2.8- Funcions bàsiques comunicatives a l'educació: emocional + reguladora
2.9- Funcions bàsiques comunicatives a l'educació: informativa
2.10-Funcions bàsiques comunicatives a l'educació: emocional + reguladora + informativa.
3-Habilitats i estratègies de comunicació II. 3.1- Característiques del llenguatge escrit.
3.2- Recirsos informàtics.
3.3- Els signes de puntuació.
3.4- LÑesabreviatures i les majúscules. Principals diferències entre la llengua catalana, la castellana i l'anglesa.
3.5- L'eficiència en elllenguatge escrit.
3.6- Correcció de faltes de redacció.
3.7- La composició escrita.
3.8- La reducció de textos.
3.9-Els diferents tipus de documents.
3.10-La redacció de documents.
3.11-La redacció de treballs acadèmics i científics.
4. La acció tutorial. 4.1- Habilitats comunicatives aplicades a la tutoria: habilitats de comunicació no verbal i verbal. Tècniques assertives.
4.2- Habilitats comunicatives aplicades a l'entrevista.
4.3-Pràctica d'una entrevista.
4.4- Habilitats comunicatives aplicades a una reunió informativa.
4.5- Pràctica d'una reunió informativa.
4.6- Fòrmules socials per situacions de tutoria.
4.7- Habilitats comunicatives aplicades a una situació real de tutoria.
5. La gestió de conflictes al centre educatiu. 5.1- Habilitats comunicatives i estils de resolució de conflictes.
5.2- Habilitats comunicatives aplicades a situacions o casos professionals: tècniques assertives, negociadores, ...
5.3- El concepte de mediació. Procés de mediació: passos per portar a terme la mediació.
5.4- Habilitats comunicatives en cada etapa de la mediació.
5.5- Habilitats comunicatives necessàries per posar en marxa un servei de mediació. Detecció d'errors i problemes comunicatius.
5.6- Detecció d'un servei de mediació. Exmples de casos per mediar. Orientacins per als mediadors/es.
5.7- Aplicació de la mediació en diferents contextos professionals.
6. Anàlisi educatiu dels mass media. 6.1- Anàlisi educatiu dels mass media.
7. Alfabetització multimodal. 7.1- Alfabetització multimodal. Serveis d'internet per a la comunicació.
7.2- Estratègia d’aprenentatge per descobriment basada en l’ús d’internet: Webquest
7.3- Eines per a la creació d'entorns d'aprenentatge: Exelearning
7.4-Webs col·laboratives: wikis
7.5- Bitàcores. Blogs.
7.6- La telemàtica i la pràctica educativa.
7.7- Entorn col·laboratiu de treball: BSCW.
7.8- Entorn virtual d'ensenyament-aprenentatge: Moodle.
7.9- Entorn per a la creació, realització i avaluació d'activitats educatives multimèdia: JCLIC.