2013_14
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Grau d'Educació Social (2009)
 Assignatures
  ACCIÓ SOCIOEDUCATIVA PER A LA INCLUSIÓ SOCIAL
   Fonts d'informació
Bàsica Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S., Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información, 2008, Hipatia
Bourdieu, P., & Passeron, J.C., La Reproducción, 2001, Popular
De Botton, L., Puigvert, L., & Taleb, F., El velo elegido, 2004, El Roure
Echeita Sarrionandia, G., Educación para la inclusión o educación sin exclusiones, 2006, Narcea
Flecha, R., Compartiendo palabras. El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo, 1998, Paidós
Flecha, R., Educación de personas adultas. Propuestas para los años 90, 1994, El Roure
Freire, P., Pedagogía del Oprimido, 1970, Siglo XXI
Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M., & Flecha, R., Metodología Comunicativa Crítica, 2006, El Roure
Oliver, E., & Valls, R., Violencia de género. Investigaciones sobre quiénes, por qué y cómo superarla, 2004, El Roure
Sen, A., Desarrollo y Libertad, 2000, Planeta

Atkinson, A., & Marlier, E. (Eds.). (2010). Income and living conditions in Europe. Eurostat Statistical books. Luxembourg: Publications Office of the EuropeanUnion.

Aubert, A. (2011). Moving beyond social exclusion through dialogue. International Studies in Sociology of Education, 21(1), 63-75. 

AAVV. (2011). El adolescente y su entorno en el siglo XXI. Instantánea de una década. Esplugues del Llobregat: Hospital Sant Joan deDéu. Disponible a: http://www.faroshsjd.net/adjuntos/1877.1-Faros_5_cast.pdf

Ayala Cañón, L., & Martínez López, R. (2001). Pobreza y exclusión social en la Unión Europea: la nueva estratificación social en perspectiva. Documentación social, 123, 245-267.

Balsells, A., & Alsinet, C. (2000). Infancia y adolescencia en riesgo social. Lleida: Milenio.

Barajas, E., & Sarrate, M.L. (2002). La educación de personas adultas. Reto denuestro tiempo. Madrid: Dykinson.

Barudy, J., & Dantagnan, M. (2005). Los Buenos tratos a la infancia: parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Gedisa.

Bhalla, A. S. (1999). Poverty and exclusion in a global world. New York: St. Martin’s Press.

Binstock, R. H. (2010). From compassionate ageism to intergenerational conflict? The Gerontologist, 50(5), 574-585.

Blanco, I. (2010). Governança, polis participativa i inclusió social. Polítiques d’inclusió social, Col·lecció Inclusió Social, 2, 203-215.

Bradbury, B., Jenkins, S., & Micklewright, J.(2001). The dynamics of child poverty inindustrialised countries. New York: Cambridge University Press.

Consejo Económico y Social. (2003). Informe 4/2003, sobre la situación de las personas con discapacidad en España. Madrid.

Consell interuniversitario de Catalunya. (2005). Projecte universitat i discapacitat a Catalunya UNI.DIS.CAT. Barcelona.

Dean, E. (2012). Building resilience. Nursing standard (Royal College of Nursing Great Britain), 26(32).

Domínguez, C., Flecha, A., & Fernández, M. (2004). Mujeres gitanas y Mercado laboral: mecanismos para superar su triple exclusion. Lan-Harremanak, Revista de Relaciones Laborales: Minorías culturales y nuevas tecnologías, II, 81-93.

Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M., & Valls, R. (2002). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó.

Elboj, C., & Puigvert, L. (2004). Interaction among ‘other women’: Personal and social meaning. Journal of Social Work Practice. London: Gran Bretanya.

Escolar, J. et al. (2002). Integració sociolaboral de les persones amb discapacitat: situació,compromís i reptes de futur. Lleida: Editorial Pagès.

Estivill, J. (Coord.). (2010). L’Observatori Català dela Pobresa, la Vulnerabilitat i la Inclusió Social: fonaments i precedents europeus. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Institut Català d'Assistència i Serveis Socials. Disponible a: http://www20.gencat.cat/docs/dasc/01Departament/08Publicacions/Coleccions/inclusio_social/num_1/observatori_pobresa.pdf

European Commission. (2010). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. The European Platform against Poverty and Social Exclusion: A European framework for social and territorial cohesion. SEC (2010) 1564 final. Brussels: European Commission. Disponible a: http://eur-ex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0758:FIN:EN:PDF

European Commission. (2010). Youth on the Move: An initiative to unleash the potential of young people to achieve smart, sustainable and inclusive growth in the European Union. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Disponible a: http://europa.eu/youthonthemove/index_en.htm

European Commission. (2010). Why socio-economic inequalities increase? Facts and policy responses in Europe. Brussels: European Commission.

European Commission. (2008). European Year for Combating Poverty and Social Exclusion 2010. StrategicFramework. Brussels: European Commission, DG Employment, Social Affairs andEqual Opportunities.

Farley, L. (2004). “Bad for the Body, Bad for the Heart”: Prostitution Harms Women Even if Legalized or Decriminalized. Violence against women, 10(10), 1087-1125.

Fernández, M., Camprubí, A., & Caramé, A. (2010). Noves polítiques per a noves transformacions socials. Polítiques d’inclusió social, Col·lecció Inclusió Social, 2, 19-32.

Fernández del Valle, J., & Fuertes, J. (2000). El acogimiento residencial en la protección a la infancia. Madrid: Pirámide.

Flecha, R. (1990). La nueva desigualdad cultural. Barcelona: El Roure.

Flecha, R., & Gómez, J. (1995). Racismo: no gracias. Ni moderno, ni postmoderno. Barcelona: El Roure Ciencia.

Flecha, R., & Guilera, L. (2003). Participación, inclusión y diálogo en Educación Democrática de Personas Adultas. Fenix. Revista Pernambucana de Educación Popular y de Educación de Adultos, 2, 15-22.

Flecha, R., & Serradell, O. (2005). Europa 2010: Hacia una educación de calidad, democrática e inclusora. Revista Radio y Educación. Personas adultas y nuevas tecnologías, 55, 51-65.

Flecha, R., Touraine, A., & Wieviorka, M. (2004). Conocimiento e identidad. Voces de grupos culturales en la investigación social. Barcelona: El Roure Ciència.

Flecha, R., Vargas, J., & Dávila, A. (2004). Metodología comunicativa de investigación y cohesión social en Europa. Lan-Harremanak, Revista de Relaciones Laborales: Minorías culturales y nuevas tecnologías, II, 23-33.

Freitas, M.J., Friesenhahn, G.J., Frost, E., & Michailidis, M. (2005). Children, Young People and Families. Roma: Carocci.

Fundació Caixa Catalunya. (2008). Informe de la Inclusió Social a Espanya. Disponible a: http://obrasocial.catalunyacaixa.com/osocial/idiomes/1/fitxers/solidaritat/informe_incl08cat.pdf

García Carrasco, J. (1997). Educación de Adultos. Barcelona: Ariel.

García, C., Tellado, I., & Chiapelli, T. (2010). Visió general de la discussió sobre les àrees d’exclusió del projecte INCLUD-ED. Temps d’Educació, 38, 185-202.

Glick, B. (2006). Cognitive behavioural interventions for at-risk youth. Kingston: Civic Research Institute, Inc.

Gómez, C., Oliver, E., & Sordé, T. (2004). Tendencias en Europa: exclusión e inclusión social y laboral de la comunidad gitana. Lan-Harremanak, Revista de Relaciones Laborales: Minorías culturales y nuevas tecnologías, II, 34-49.

González, M. (2002). Risc i protecció social en el maltractament infantil: la perspectiva dels models organitzadors. Girona: Universitat de Girona. Institut de Recerca sobre Qualitat de Vida.

González, R., & Santana, J.D. (2001). Violencia en parejas jóvenes. Madrid: Psicología Pirámide.

Guest, Y. (2012). Reflections on resilience: a psicho-social exploration of the life long impact of having been in care during childhood. Journal of Social Work Practice, 26(1), 109-124.

Holstein, M. B., & Minkler, M. (2003). Self, society and the “new gerontology”. The Gerontologist, 43(6), 787-796.

IMSERSO. (2010). Libro blanco del envejecimiento activo. Madrid: IMSERSO / Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Disponible a: http://www.imserso.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/extlbenvact20110126.pdf

IMSERSO. (2008). Las personas mayores en España. Madrid: IMSERSO / Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Disponible a: http://www.imserso.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/infppmm2008.pdf

Latorre, M., Gómez,A., & Engel, L. (2010). Metodologia comunicativa crítica, transformació i inclusió social. Temps d’Educació, 38, 153-165.

Macedo, D., & Freire, P. (1989). Alfabetización. Lectura de la palabra y lectura de la realidad. Barcelona: Paidós.

Medina, O. (1997). Modelos de educación de personas adultas. Barcelona: El Roure.

Melgar, P., & Rammel, S. (2010). Anàlisi de la dimensió de gènere en el marc del projecte INCLUD-ED per adesenvolupar pràctiques educatives inclusives. Temps d’Educació, 38, 167-183.

Melgar, P., & Valls, R. (2010). Estar enamorada de la persona que me maltrata. Trabajo Social Global, 1(2), 148-161.

Melillo, A., & Suárez Ojeda, E.N. (2001). Resiliencia. Descubriendo las propias fortalezas. Argentina: Paidós.

Oliver, E., Soler, M., & Flecha, R. (2009). Opening schools to all (women): efforts to overcome gender violence in Spain. British Journal of Sociology of Education, 30(2), 207-218.

Oswold, F., Jopp, D., Rott, C., & Wahl, H. (2011). Is aging in place a resource for or risk to life satisfaction? The Gerontologist, 51(2), 238-250.

Paugam, S., & Hernández Díaz, M. (Trad.). (2007). Las formas elementales de la pobreza. Madrid: Alianza Editorial.

Pérez Serrano, G. (Coord.). (2006). Intervención y desarrollo integral en personas mayores. Madrid: Editorial Universitas.

Pérez Serrano, G. (Coord.). (2004). Cómo intervenir en personas mayores. Madrid: Dykinson.

Persson, D. I. (2009). Unique challenges of transgender aging: Implications from the literature. Journal of Gerontological Social Work, 52(6), 633-646.

Puigdellívol, I., & Krastina L. (2010). Inclusió i segregació a l’escola: pràctiques inclusives i excloents amb l’alumnat vulnerable. Temps d’Educació,38, 95-113.

Puigvert, L. (2001). Las Otras Mujeres. Barcelona: El Roure.

Requejo, A. (2003). Educación permanente y educación de adultos. Barcelona: Ariel.

Roch, E. (2012). A 300 metros de la exclusión social, a 300 metros de la inclusión social, a 300 metros de ti. Revista de Educación Social, 14, 1-9.

Rubio, M.J., & Monteros, S. (Coord.). (2002). La exclusión social. Teoría y práctica de la intervención. Madrid: Editorial CCS.

Sánchez-Aroca, M. (1999). La Verneda-Sant Martí: A School Where People Dare to Dream. Harvard Educational Review, 69(3), 320-335.

Santa Cruz, I., Siles, G., & Vrecer, N. (2011). Invest for the Long Term or Attend to Immediate Needs? Schools and the Employment of Less Educated Youths and Adults. European Journal of Education, 46(2), 197-208. 

Sarasa, S., & Sales, A. (2009). Itineraris i factors d’exclusió social. Barcelona: Ajuntament de Barcelona (Síndica deGreuges). Disponible a: http://www.bcn.es/sindicadegreuges/pdf/ESTUDI_Itineraris_i_factors_d_exclusio_social.pdf

Sarrate Capdevila, M. L. (2006). Atención a las personas mayores. Intervención práctica. Madrid: Editorial Universitas.

Seifert, K. (2012). Youth violence: Theory, prevention, and intervention. New York: Springer Publishing Co.

Sen, A. (2000). Desarrolloy Libertad. Barcelona: Planeta.

Sordé, T. (2006). Reivindicacions educatives de la dona gitana. Barcelona: Galerada.

Subirats, J. (Dir.) (2004). Pobresa i exclusió social. Una anàlisi de la realitat europea i espanyola. Fundació la Caixa, Col·lecció Estudis Socials, 16. Barcelona: Fundació La Caixa.

Subirats, J. (Dir.). (2005). Análisis de los factores de exclusión social. Bilbao: FundaciónBBVA/ Institut d’Estudis Autonòmics, Generalitat de Catalunya. Disponible a: http://www.fbbva.es/TLFU/dat/exclusion_social.pdf

Tortosa, J.M. (2001). Pobreza y perspectiva de género. Barcelona: Icaria.

Touraine, A. (1997). ¿Podremos vivir juntos? Iguales y diferentes. Madrid: PPC.

UAM-UNICEF. (2009). Pobreza y exclusión social de la infancia en España. Madrid: Ministerio de Sanidad y Política Social. Disponible a: http://www.observatoriodelainfancia.msps.es/productos/docs/pobrezaExcInfEspana.pdf

UNESCO. (2009). CONFITEA. VI Conferencia Internacional de Educación de Adultos: "Vivir y aprender para un futuro viable: El poder del aprendizaje de adultos". Disponible a: http://www.unesco.org/es/confinteavi/

UNESCO. (1998). CONFINTEA. V Conferencia Internacional de Educación de las Personas Adultas. Declaración de Hamburgo y la Agenda para el futuro. Hamburgo: Instituto de la UNESCO para la Educación.

Valls, R., & Mulcahy, C. (2010). Projecte integrat INCLUD-ED: cohesió social i impacte polític a Europa. Presentació. Temps d’Educació, 38, 91-94.

Villalba, C. (2003). El concepto de resiliencia individual y familiar. Aplicaciones en la intervención social. Psychosocial Intervention, 12(3), 283-299.

Wolin, S., & Wolin, S. (2000). The struggle to be strong: how to foster resilience in teens. Minneapolis: Free Spirit Publishing Inc.

Monogràfics en revistes:

CEESC:L'Educació Social i la Infància. Acompanyant cap al futur. Data publicació:15/07/2003. Número: 03

CEESC:Educació Social i Polítiques Socials. Una reflexió necessària. Data publicació:15/05/2005. Número: 06

CEESC:Educació Social i Gent Gran. La dignitat de fer-se gran. Data publicació:15/01/2006. Número: 07

EDUSO. Revista RES: Las personas en situación de exclusión social y la Educación Social. Monográfico 30/oct/2011

EDUSO. Revista RES: Educación Social y Personas Mayores. Monográfico 04/ago/2008

EDUSO. Revista RES: Educación Social y Personas con Discapacidades. Monográfico24/may/2006

EDUSO. Revista RES: Infancia y Educación Social. Monográfico 19/nov/2005

Revistes d'impacte:

Affilia-journal of Women and Social Work

British Journal of Social Work

Child Abuse & Neglect

Child Abuse Review

Child & Family Social Work

Child Maltreatment

Children and Youth Services Review

Educational Gerontology

European Journal of Social Work

Families in Society - The Journal of Contemporary Social Services

International Social Work

Journal of Child and Family Studies

Journal of Health Care for the Poor and Underserved

Journal of Social Issues

Journal of Social Work

Journal of Social Work Education

Social Work Reserach

Social Service Review

Complementària