2013_14
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Grau d'Educació Primària (2009)
 Assignatures
  ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES LLENGÜES I
   Continguts
Tema Subtema
1. Marc teòric. Terminologia bàsica.


1.1. El currículum de llengües. Funcionalitat del llenguatge oral i de l’escrit.
Marc normatiu:
• Currículum
• Projecte Educatiu
• Pla lingüístic de centre
• Programació
Competències Bàsiques
Competències Transversals
Tractament de les diverses llengües
• AICLE/CLIL
Estructures lingüístiques comunes.
Avaluació
Fonaments normatius
2. Bases psicolingüístiques de l’adquisició de la llengua.



2.1. Teories de l’adquisició:
- Conductisme
Skinner
- Innatisme
Chomsky
- Cognitivisme
Bruner
- Interaccionisme
Vigotsky
Rondal

2.2 Desenvolupament lingüístic dels infants: Relació entre el desenvolupament psicològic, neurològic i orgànic i el desplegament del domini lingüístic.
* Desenvolupament comunicatiu i lingüístic.
*Desenvolupament narratiu.
3. Adquisició de la llengua oral. Metodologia i estratègies pel treball a l'aula.

3.1. Comunicació
3.1.1. Elements paralingüístics
• Llenguatge corporal
• Onomatopeies
• Trets paratextuals
3.1.2. Interacció
3.1.3. Habilitats comunicatives
3.1.4. Estratègies
• D’ajust i comunicació
• De gestió de la comunicació i la conversa
• D’interacció verbal
Exercicis, tècniques i recursos d’expressió oral.
Orientacions

3.2. Llenguatge
3.2.1. Índex de complexitat narrativa
3.2.2. Semàntica
3.2.3. Morfosintaxi
3.2.4. Ús d'estratègies d'intervenció lingüística
- La narració.
3.3. Parla
3.3.1. organització del sistema fonològic
3.3.1.1. Estimulació atenció auditiva
• Entrenament auditiu
• Sons i sorolls
• Anàlisi-síntesi auditiva
• Ritme i melodia
• Atenció auditiva
3.3.1.2. Pràctica articulatòria
• Entrenament fonèmic
3.3.2. La consciència fonològica com a base del desenvolupament del llenguatge escrit (lectura i escriptura).
3.3.2.1. conceptes
3.3.2.2. activitats
- Orientacions i tècniques de correcció de l’expressió oral.
- Avaluació
4. La immersió lingüística.
• Característiques
• Marc Legal
• Llei de Normalització lingüística (1983)
4.1. Introducció a la llengua estrangera.
• 2a llengua vs. Llengua estrangera
• Llei d’interdependència lingüística. Cummins
• Rituals d’aula i activitats
• Estratègies per desenvolupar l’ús del llenguatge.
• Recursos del Departament
4.2. Factors que intervenen en l’adquisició de llengües.
5. Mètodes didàctics d’ensenyament de llengües.
5.1. Enfocaments tradicionals: Gramàtica per traducció i estructuralisme.
• Gramàtica per traducció
• Mètode audiolingual
• Estructuralisme
• Cognitivisme.
5.2. Enfocament comunicatiu: Ensenyament basat en tasques i aprenentatge per problemes (PBL).
- Plantejament competencial.