2012_13
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Grau d'Educació Primària (2009)
 Assignatures
  ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS I
   Continguts
Tema Subtema
1. Estructura del disseny curricular de l'educació primària i iniciació a la metodologia científica (FQ). 1.1 L'estructura del disseny curricular de l'educació primària, referent a les ciències experimentals. Trets característics.
1.2 Iniciació a la metodologia científica. La metodologia científica escolar.
1.3 El llenguatge dels gràfics. Interpretació i disseny de gràfics. L'excel·lència gràfica.
1.4 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
1.5. Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.
2. Diversitat de materials i objectes de l'entorn físic: canvis (FQ). 2.1 Diversitat de materials i objectes. Magnituds físiques. Propietats característiques i no característiques.
2.2 Aspectes conservatius i no conservatius d'algunes magnituds físiques. Models de la matèria. Implicacions didàctiques.
2.3 Fenòmens ondulatoris. Ones transversals i longitudinals. Ressonància mecànica.
2.4 Interaccions que produeixin canvis en un sistema. Calor i temperatura. Fenòmens calorífics. Implicacions didàctiques.
2.5 Canvis d'estat de la matèria. Implicacions didàctiques.
2.6 Tècniques de separació de mescles.
2.7 Reaccions químiques: oxidacions, combustions i fermentacions.
2.8 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
2.9. Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.
3. Fenòmens que permeten a l'home establir relacions: Fenòmens lluminosos i sonors (FQ). 3.1 Idees escolars sobre la llum. La concepció científica. Implicacions didàctiques.
3.2 La reflexió de la llum i del so. Característiques del so. Mecanismes de visió. El model dels rajos lluminosos. Imatges en miralls. Simetries. Implicacions didàctiques.
3.3 La refracció de la llum. El model dels rajos lluminosos. Imatges en miralls. Imatges donades per les lents convergents i divergents. Implicacions didàctiques.
3.4 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
3.5 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.
4. Operadors mecànics (FQ). 4.1 Forces.
4.2 Palanques.
4.3 politges i polipastos.
4.4 Plans inclinats.
4.5 Engranatges.
4.6 Màquines complexes formades a partir dels operadors mecànics.
4.6 Utilització d’operadors mecànics
per a la construcció d’estructures senzilles.
4.7 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
4.8 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.
5. Energia i recursos energètics per a la societat (FQ). 5.1 Concepte d’energia i de transferència. Font i receptor d’energia: la cadena energètica. Transferència d’energia i efectes observables.
5.2 Recursos energètics no renovables. Energia elèctrica. Centrals elèctriques convencionals.
5.3 Les energies renovables. Centrals elèctriques complementàries (eòliques, solars, fotovoltaiques).
5.4 El motor elèctric. Funcionament. Relació amb l'alternador i la dinamo.
5.5 Aspectes ambientals i econòmics de l'energia elèctrica: l'efecte hivernacle i la pluja àcida, concepte de desenvolupament sostenible.
5.6 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
5.7 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.
6. Circuits elèctrics senzills a l'escola (FQ). 6.1 Aspectes didàctics del corrent elèctric als circuits elementals (sèrie i paral·lel).
6.2 Propietats dels materials davant el pas del corrent elèctric.
6.3 Lleis experimentals associades al corrent elèctric.
6.4 Aspectes energètics associats als circuits elèctric senzills.
6.5 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
6.6 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.
7. Acció humana sobre el paisatge: reciclatge de materials i potabilització de l'aigua (FQ). 7.1 Reciclatge de materials.
7.2 Potabilització de l'aigua.
7.3 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
7.4 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.
8. Diversitat d'organismes. Vida animal. El món biològic (BG). 8.1 Què és un ésser viu?
8.2 Diversitat d’éssers vius: els bacteris i els virus en la higiene i salut.
8.3 El regne vegetal (cormòfits): organització, nutrició i reproducció.
8.4 El regne animal: classificació: invertebrats, vertebrats (amfibis, rèptils, aus i mamífers).
8.5 Cicles vitals.
8.6 L’home: òrgans i teixits, nutrició i reproducció.
8.7 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
8.8 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.
9. El món geològic (BG). 9.1 El planeta terra dins el sistema solar.
9.2 L’estructura interna del planeta: escorça, mantell i nucli.
9.3 La tectònica de plaques i els fenòmens geològics (volcans i terratrèmols).
9.4 Les roques i els minerals.
9.5 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
9.6 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.
10. Introducció a la ecologia (BG). 10.1 Què és un ecosistema?
10.2 Biocenosi i biòtops.
10.3 Producció primària, fotosíntesi.
10.4 Cicles de matèria i fluxos d’energia.
10.5 Problemes ambientals globals.
10.6 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
10.7 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.
11. Els sistemes naturals de les nostres comarques (BG). 11.1 Rouredes i alzinars.
11.2 Garrigues i brolles.
11.3 Màquia.
11.4 Vegetació de ribera.
11.5 Ambients litorals.
11.6 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
11.7 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.
12. L’entorn natural més proper a l’escola (BG). 12.1. Animals que viuen a les nostres cases.
12.2 Jardins urbans.
12.3 Els sistemes naturals de solars i camins.
12.4 Activitats de coneixement de l’entorn proper.
12.5 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
12.6 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.