Grado en Educación Primaria (2009) |
Asignaturas |
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS EXPERIMENTALES I |
Contenidos |
DATOS IDENTIFICATIVOS | 2020_21 |
Asignatura | ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS EXPERIMENTALES I | Código | 11234110 | |||||
Titulación |
|
Ciclo | 1º | |||||
Descriptores | Cr.totales | Tipo | Curso | Periodo | ||||
12 | Obligatoria | Segundo | AN |
Competencias | Resultados de aprendizaje | Contenidos |
Planificación | Metodologías | Atención personalizada |
Evaluación | Fuentes de información | Recomendaciones |
tema | Subtema |
Tema 1. l'Àrea de coneixement del medi a l'educació primària | Competències, objectius i continguts del currículum. Intencionalitat educativa del currículum |
Tema 2. El Món dels éssers vius (Món macroscòpic) | SUBTEMA 2.1. Biodiversitat / Riquesa i varietat de la vida: Éssers vius unicel.lulars, pluricel.lulars, Nivells d’organització dels éssers vius pluricel.lulars. Regnes en què s’agrupen els éssers vius. SUBTEMA 2.2. El ritme de la vida: Cicles diaris i estacionals. Cicles biològics. Explosions demogràfiques. Expansions geogràfiques. Migracions. SUBTEMA 2.3. Ecologia / Ecosistemes: Conceptes ecològics (espècie, comunitat, població, biocenosi, biòtop, riquesa, ecosistema, biosfera, bioma). Factors ambientals. Adaptacions. Les relacions entre els organismes dels ecosistemes. L’energia i la producció. Diversos sistemes naturals. Recuperació dels sistemes naturals. SUBTEMA 2.4. Vegetació de Catalunya: Els sistemes naturals de les nosatres comarques. |
Tema 3. Matèria i Energia | SUBTEMA 3.1. Matèria. Propietats i classificació. Teoria cinètica de la matèria. Canvis en la matèria. Solucions. Tècniques de separació de mescles. SUBTEMA 3.2. Estructura de la matèria. Àtom i partícules subatòmiques. Models atòmics. Sistema periòdic. Enllaç químic. SUBTEMA 3.2. Energia. Energia, calor i temperatura. Formes de l’energia. Fonts d’energia i impacte ambiental. |
Tema 4. Ciències de la Terra | SUBTEMA 4.1. Dinàmica de la terra. El sòl. Tipus de roques i la seva formació. Els temps geològic. Fòssils com a eina per determinar el temps geològic. Formació i diversitat de fòssils. Estructura i activitat interna de la terra (terratrèmols, volcans, la tectònica de plaques). |
Tema 5. Ciència, Tecnologia i Societat | SUBTEMA 5.1. Ciència i desenvolupament tecnològic. Tecnologia i desenvolupament social. Sostenibilitat SUBTEMA 5.2. El concepte STEAM en la didàctica de les ciències experimentals. Fonaments i experiències d’aula. |
Tema 6. Les persones i la salut | SUBTEMA 6.1. Funcionament del cos humà SUBTEMA 6.2. Vida saludable. Dieta mediterrània (tipus de nutrients, glúcids, lípids, proteínes, vitamines, fibra, aigua i la seva importancia). Esport i el seu benefici. SUBTEMA 6.3. Canvis en l'estil de vida al llarg de la història. |
Tema 7. Didàctiques per a l’ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals en Educació Primària | SUBTEMA 7.1. Observacions d’elements naturals a l’aula (Càmara Moticam, sensors de so, balances, lupes), pressa de dades, anàlisi i representació mitjançant eines TIC. SUBTEMA 7.2. PBL i enfoc CTS per a la didàctica de les ciències experimentals en Educació Primària. SUBTEMA 7.3. El treball en centres i equipaments (Museus, CRARC, parcs, projectes d’escoles, etc). SUBTEMA 7.4. Valoració i creació de materials didàctics (fitxes d'observació, quaderns de natura, claus dicotòmiques, itineraris de natura, etc). SUBTEMA 7.5. Eines d'avaluació en un aprenentatge significatiu: mapa conceptual, rúbrica i V de Gowin. |