Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Grau d'Educació Infantil (2009) |
Assignatures |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LLENGÜES I LECTO-ESCRIPTURA I |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2010_11 |
Assignatura | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LLENGÜES I LECTO-ESCRIPTURA I | Codi | 11254104 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Obligatòria | Segon | Anual |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
1.-El currículum de llengües i lectoescriptura a l’Educació Infantil. | 1.1.-Anàlisi del currículum del segon cicle de l’educació infantil: capacitats, objectius; el llenguatge en relació a les diferents àrees de coneixement; llengua oral i llengua escrita a l’àrea de comunicació i llenguatges; criteris d’avaluació. |
2.-Bases psicolingüístiques de l'adquisició del llenguatge. | 2.1.- Factors interns i factors externs en l'adquisició del llenguatge: el llenguatge com a comunicació i com a representació. - Habilitats receptives i productives. Les quatre habilitats lingüístiques. - Competència lingüística. 2.2.- Visió general de les teories d'adquisició del llenguatge: - Aportacions de Chomsky. - Bruner: de la comunicació al llenguatge. 2.3.- Etapes de l'adquisició del llenguatge: etapes prelingüística i lingüística. |
3.-Expressió oral: Funcions del llenguatge infantil. | 3.1.- Funcions del llenguatge infantil. -Freqüència d’ús i importància de les funcions comunicatives. 3.2.-El llenguatge egocèntric o privat: Piaget i Vigotski. |
4.-El context multilingüe a l'aula. Adquisició i aprenentage de llengües. | 4.1.-. L'adquisició de segones llengües. 4.2.-. Estratègies d'ensenyament i aprenentatge en un programa d'immersió lingüística. 4.3.-. Programes d'acollida i actuació a l'aula amb l'alumnat nouvingut. |
5.-Metodologia de l'ensenyament i aprenentatge de llengües. La tradició oral i el folklore. | 5.1.-.L’ús de la llengua: els enfocs comunicatius. 5.2.- Discursos de recepció (informatiu, lúdic, poètic). -Estratègies didàctiques: contes, cançons, imatges, recursos audiovisuals. L’aprofitament del folklore popular: aplicacions de l’etnopoètica a l’aula d’Educació Infantil. 5.3.- Discursos de producció (incitatiu, expressiu). -Estratègies didàctiques d'incitació a la parla: jocs, rituals comunicatius. |