2009_10
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Grau d'Educació Infantil (Campus Baix Penedès) (2009)
 Assignatures
  PROCESSOS I CONTEXTOS EDUCATIUS
   Continguts
Tema Subtema
Tema 1.
Bases fonamentals i històriques de l'educació
1.1. Concepte d'Història de l'Educació
1.2. Teories e institucions de l'educació actual
1.3. La investigació històrico-educativa: mètodes i fonts

Tema 2.
Elements que configuren l'acció educativa
2.1. El professor. Els equips professionals
2.2. L'alumne. La diversitat de l'alumnat
2.3. Els continguts.
2.4. La interacció educativa i la construcció del coneixement a l'aula i extraescolarment
Tema 3.
Condicions institucionals que emmarquen la pràctica educativa
3.1. El centre educatiu. Ensenyament formal: Escola pública. Escola privada. Ensenyament no formal
3.2. Recursos humans
3.3. Recursos materials. Economia de l'educació
3.4. Recursos funcionals. Gestió i administració d'entitats educatives
Tema 4.
Models educatius i la seva evolució històrica
4.1. Escola Tradicional
4.2. Escola Activa
4.3. Models Tecnològics
4.4. Noves tendències. Homeschooling. Altres tendències
Tema 5.
El sistema educatiu i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa en acció
5.1. Legislacions a l'estat espanyol
5.2. Influència del context educatiu europeu
Tema 6.
Planificació dels processos d'ensenyament/aprenentatge en l'educació
6.1. Nivells de concreció de les programacions
6.2. Competències bàsiques
6.3. Objectius d'aprenentatge
6.4. Continguts
6.5. Metodologia
6.6. Avaluació
6.7. Atenció a la diversitat
6.8. Reflexió sobre la pràctica
Tema 7.
Observació sistemàtica i anàlisi de contextos educatius
7.1. Conceptes i procediments bàsics per la investigació educativa
7.2. La metodologia observacional
7.3. Les possibilitats de les tècniques observacionals en l'anàlisi de contextos educatius
7.4. El desenvolupament d'un compromís ètic amb els contextos educatius
Tema 8.
Organització de l'espai escolar a l'aula
8.1. L'espai educatiu
8.2. La gestió del temps
8.3. La distribució de l'espai i del temps segons els períodes educatius