2015_16
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
 Assignatures
  APRENENTATGE I DESENVOLUPAMENT DE LA PERSONALITAT
   Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1. Un marc psicològic global de referència per a l'educació escolar: la concepció constructivista sociocultural de l'ensenyament i l'aprenentatge. 1.Característiques definitòries i principis bàsics de la concepció constructivista. Interacció entre professor, alumne i continguts escolars. Els processos de construcció de coneixement: significat i sentit en l’aprenentatge escolar. L’ensenyança com a creació de marcs d’activitat conjunta en els quals exercir l’ajuda educativa. La participació en el discurs educatiu i la negociació de significats compartits a l'aula. El traspàs progressius del control i la responsabilitat en l'aprenentatge del professor als alumnes.
Mòdul 2. Els continguts d'aprenentatge. 1.Tipus de continguts escolars. Característiques comunes i diferencials de l’ensenyament i l’aprenentatge de conceptes, procediments, i d’actituds, valors i normes.La relació entre aprenentatge de continguts i l'adquisició de competències.
Mòdul 3. La construcció de significats en l'aprenentage. Els components cognitius implicats en l'aprenentatge escolar, i l'ajuda educativa. 1. Intel·ligència, capacitat d'aprenentatge i rendiment escolar. Aprendre amb d’altres, aprendre dels altres. L’impacte de l'ús de les TIC en l'aprenentatge.

2.La naturalesa de l’aprenentatge significatiu. L’aprenentatge significatiu en relació amb altres tipus d’aprenentatge. Condicions per afavorir l’aprenentatge significatiu. Els coneixements previs: concepte, característiques i funcionalitat.

3.Aprendre a aprendre. Regulació i gestió de l’activitat d’aprenentatge personal i grupal. Les estratègies d’aprenentatge.
Mòdul 4. L'atribució de sentit en l'aprenentage. Els components motivacionals, afectius i relacionals implicats en l'aprenentatge escolar, i l'ajuda educativa. 1.Tipus de metes amb què un alumne s'implica en les tasques d'aprenentatge. Orientacions motivacionals de l'estudiant i enfocaments en l’aprenentatge escolar. Estratègies motivadores a l'aula.

2. La representació que l'alumne té de si mateix: autoconcepte, autoconcepte acadèmic,jos possibles i autoestima. La relació de l'autoconcepte i l'autoestima i el rendiment acadèmic. Els processos d’atribucions causals dels resultats d'aprenenatge: els patrons atribucionals de l’alumne.

3. La interacció professor-alumne i entre alumnes. Representacions mútues i expectatives. La configuració de les relacions entre factors motivacionals, afectius i relacionals més favorable per a realitzar aprenentatges significatius.