Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2012) |
Assignatures |
EINES TELEMÀTIQUES PER A LA DOCÈNCIA |
Fonts d'informació |
DADES IDENTIFICATIVES | 2016_17 |
Assignatura | EINES TELEMÀTIQUES PER A LA DOCÈNCIA | Codi | 11665219 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 2n | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Optativa | AN |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Bàsica | |
Bryndum, S. Jerónimo M., J.A. “La motivación en los entornos telemáticos”. En: http://www.um.es/ead/red/13/bryndum.pdf [Consulta: 27.02.2010]. Revista de Educación a Distancia. Castaño, C. y otros (2008). Prácticas educativas en entornos web 2.0. Madrid: Síntesis. Cebrián, M. “Herramienta asincrónica para una enseñanza presencial: El foro en unas prácticas de laboratorio”. En: http://www.lmi.ub.es/te/any2004/documentacion/5_manolo.pdf [Consulta: 27.02.2010]. Chen, B., Sugar, A., & Bauer, S. Effective faculty development through strategies for engagement and satisfaction. Educause Review, Sep/Oct (2012) Coll, C.; Monereo, C. (2008). Psicología de la educación virtual. Morata: Madrid. DeNoyelles, A., Cobb, C., & Lowe, D. Influence of reduced seat time on satisfaction and perception of course development goals: A case study in faculty development. Journal of Asynchronous Learning Networks, 12(1): 85-98 (2012) Diaz, V. Cloud-based technologies: Faculty development, support, and implementation. Journal of Asynchronous Learning Networks, 15(1): 95-102 (2011). 21. Major, C.H., & Palmer, B. Reshaping teaching and learning: The transformation of faculty pedagogical content knowledge. Higher Education, 51(4): 619-647 (2006) Dittmar, E., & McCracken, H. Promoting continuous quality improvement in online education: The META model. Journal of Asynchronous Learning Networks, 12(1): 163-176 (2012) García Aretio, L. [coord.] (2007). De la educación a distancia a la educación virtual. Ariel: Barcelona. García-Almiñana, Daniel et al. (2003). Dos años de experiencia de trabajo con el entorno colaborativo BSCW. A: Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. "XI Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas". Vilanova i la Geltrú: Escola Universitària Politècnica de Vilanova i la Geltrú. Hixon, E., Barczyk, C., Buckenmeyer, J., & Feldman, L. Mentoring university faculty to become high quality online educators: A program evaluation. Online Journal of Distance Learning Administration,14(5): (2011) Johnson, T., Wisniewski, M.A., Kuhlemeyer, G., Isaacs, G., & Krzykowski, J. Technology adoption in higher education: Overcoming anxiety through faculty bootcamp. Journal of Asynchronous Learning Networks, 12(1): 63-72 (2012) Kerr (2011) Tips, Tools, and Techniques for Teaching in the Online High School Classroom. TechTrends, 2011, Volume 55, Number 1, Page 28 Maenza, R. (2006): "Indicadores de
evaluación para plataformas virtuales empleadas en educación", III
Congreso On-line Observatorio para la Cibersociedad. En: Martínez, J. et al. (2006). Prácticas de e-learning. Octaedro: Madrid. Mauri, T.; Onrubia, J.; Coll, C. y Colomina, R. “La calidad de los contenidos educativos reutilizables: diseño, usabilidad y prácticas de uso”. En: http://www.um.es/ead/red/M2/mauri_onrubia.pdf [Consulta: 27.02.2010]. Revista de educación a distancia. Meyer, K.A. & McNeal, L.. How online faculty improve student learning productivity. Journal of Asynchronous Learning Networks, 15(3): (2011). Journal of Asynchronous Learning Networks - Vol 18, No 1 (2014) Meyer, K.A. An analysis of the research on faculty development for online teaching and identification of new directions. Journal of Asynchronous Learning Networks, 17:93-112 (2014) Onrubia, J. (2005, Febrero). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. RED. Revista de Educación a Distancia, , número monográfico II. http://www.um.es/ead/red/M2/ [Consulta: 27.02.2010]. Orozcco, M., Fowkles, J.K., Jerzak, P., & Musgrove, A. Zero to sixty plus in 108 days: Launching a central elearning unit and its first faculty development program. Journal of Asynchronous Learning Networks, 12(1): 177-192 (2012) Puzziferro., M., & Shelton, K. A model for developing high-quality online courses: Integrating a systems approach with learning theory. Journal of Asynchronous Learning Networks, 12(3-4): 119- 136 (2008) Reilly, J., Vandenhouten, C., & Gallagher-Lepak, S. Faculty development for e-learning: A multi-campus community of practice (COP) approach. Journal of Asynchronous Learning Networks, 12(1): 99-110 (2012) Salinas, J. (2008). Innovación educativa y uso de las TIC. Recuperado de: http://dspace.unia.es/bitstream/handle/10334/136/004tic_salinas1.pdf?sequence=1 [Consulta: 06.12.2014] Sánchez Rodríguez, J. (2009): "Plataformas de enseñanza virtuales para entornos educativos". Revista Pixel-Bit, 34; pp. 217-233. Scherer Bassani, Patrícia B. (2011) Interpersonal exchanges in discussion forums: A study of learning communities in distance learning settings, Computer & Educacion¸ 56, 931-938. Schrum, L., Burbank, M.D., Engle, J., Chambers, J.A., & Glassett, K.F. Post-secondary educators’ professional development: Investigation of an online approach to enhancing teaching and learning. Internet and Higher Education, 8: 279-289 (2005). Tello, I. (2009). Formación a través de Internet. Evaluación de la calidad. Barcelona: UOC. |
|
Complementària | |