2014_15
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Psicologia General Sanitària (2014)
 Assignatures
  TREBALL DE FI DE MÀSTER
   Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries La reunió informativa prèvia. Es tracta d'una reunió, convocada per la Comissió Acadèmica, on s'informa a tots els / les estudiants de les diferents finalitats de TFM, del procediment que se seguirà per a l'assignació del professorat tutor, de l'elaboració de la proposta i del calendari. El calendari haurà de concretar les dates en què s'han de dur a terme les fases establertes: data límit per al lliurament de propostes, resolució sobre l'acceptació de propostes, lliurament del "contracte tutor / estudiant", desenvolupament del TFM, data límit per a la lliurament del TFM i presentació i defensa del TFM.
Selecció/assignació del treball de fi de grau / màster El més habitual serà que cada alumne plantegi un tema i un tutor amb el qual acordarà tot el procés, en el cas que l'alumne no tingui ni tema ni tutor, tingui dubtes sobre què fer, la direcció del màster es responsabilitzarà d'orientar i proporcionar una reunió amb el tutor potencial. Igualment, la comissió proposarà alternatives de tema i tutor que es corresponguin amb els interessos de l'alumne/a, en cas de necessitat.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau / màster En termes generals, les tasques de tutoria durant la realització del TFM es poden articular en tres etapes:
a) Fase inicial, d'origen i establiment del sistema de treball
b) Fase de desenvolupament i seguiment.
c) Fase final, d'avaluació i millora.

En cadascuna de les fases, les funcions i tasques a desenvolupar per part del tutor són diferents, encara que la orientació, supervisió i avaluació són tasques transversals a tenir en compte durant tot el procés.

Funcions del tutor / a:
En termes generals, el tutor / a orienta, fa el seguiment del projecte i assessora l'alumnat en cadascuna de les fases del TFM: conceptualització, fonamentació, metodologia, redacció dels resultats així com la presentació i defensa. També oferirà, quan sigui necessari, orientació per a la recerca documental i la revisió bibliogràfica, col • laborarà en la planificació de la recerca i en la concreció de l'estructura del projecte (aspectes més rellevants a tractar, distribució de la informació de cada apartat del treball, etc.), també en la planificació dels temps i revisió gradual de l'informe (en el seu contingut i forma).
En certes ocasions, és aconsellable la intervenció d'altres professionals (col • tutors) que contribueixin al procés de tutoria. Els tutors / es, en general, s'encarreguen d'autoritzar la realització del treball, assessorar a l'estudiant al llarg del procés i valorar els resultats obtinguts.
És important acordar amb el / la professor / a tutories regulars i fixar un cronograma amb apartats de resultats, redacció d'esborranys, etc. fixats en un calendari per arribar a terme en temps i forma.
El tutor / a ha d'elaborar i enviar al director del Màster un informe amb una valoració justificada sobre l'acompliment que l'alumne ha tingut durant el desenvolupament del projecte. Aquest informe serà imprescindible per poder presentar i defensar el TFM.
Elaboració del treball de fi de grau / màster ESTRUCTURA I PAUTES PER A LA REDACCIÓ

L'estructura de l'informe varia en funció de la seva orientació, sigui aplicada o de recerca.

Les memòries d'orientació pràctica i aplicada hauran d'incloure una descripció de casos treballats durant les pràctiques. L'alumne / a interessat / a ha d'acordar els detalls d'aquesta memòria amb el seu tutor / a, abans de presentar-la. Sigui com sigui, i com a base, la memòria ha d'incloure la descripció de 3 casos dels treballats (és a dir, casos en què el / la alumne / a ha estat present) durant les pràctiques. La simple descripció dels casos no és suficient. En essència s'haurà de presentar un informe de cas per a cada un. Això vol dir que ha d'incloure els següents apartats:

1. Fonamentació teòrica del problema o problemes presentats per a cada cas.

2. Explicació i justificació de les tècniques d'avaluació aplicades.

3. Presentació-descripció del cas, i de les dades pretractament (descripció de l'anàlisi funcional sempre que sigui possible).

4. Hipòtesi

5. Definició d'objectius d'actuació (tractament).

6. Explicació i justificació de les tècniques de tractament utilitzades.

7. Presentació de dades post-tractament: resultats aconseguits.

8. Discussió dels resultats obtinguts.

9. Seguiment: resultats

10. Anàlisi de les limitacions del treball.

11. Conclusions crítiques sobre el que s'ha après i sobre els possibles canvis que s'haurien de fer en el futur.

12. Bibliografia actualitzada i específica del tema.

En aquells casos en què no s'ha tingut oportunitat de realitzar tot el treball de seguiment clínic (és a dir, concloure tot el procés d'intervenció, ja que la seva durada ha anat més enllà del període de pràctiques de l'alumne / a) o no es té notícies de seguiment, l'alumne haurà de fer una proposta terapèutica i d'estratègies per facilitar l'adherència i compliment del tractament / seguiment i les instruccions derivades, que haurà d'estar convenientment justificades. Finalment, la descripció dels casos està condicionada al tipus d'experiència durant el període de pràctiques.

S'aconsella que l'extensió no superi les 15 pàgines per a cada un dels casos que es presenten.

Les memòries orientades a la investigació en Psicologia general sanitària tindran la mateixa estructura que qualsevol informe científic, és a dir: resum, introducció (descripció de la situació actual de la controvèrsia), mètode, resultats, discussió / conclusions, agraïments i bibliografia. L'alumne interessat ha d'acordar els detalls d'aquesta memòria amb el seu tutor / a, abans de presentar-la. Sigui com sigui, i per facilitar l'elaboració, es donen les següents indicacions:

1. Portada: nom i cognoms de l'autor / a, títol del treball, i del tutor / a, etc. En això, com en la resta, s'haurà de seguir la normativa URV que en aquest cas proposa un model unificat de portada.

2. Resum (Extensió màxima: 200 paraules).

3. Introducció: abasta l'explicació clara i concisa del propòsit del treball, on s'exposa l'objectiu que es persegueix per a la resolució del problema plantejat i de les hipòtesis de partida. A més haurà de plasmar l'interès pel tema i la justificació del treball en relació amb les necessitats detectades deixant clara la seva rellevància. En definitiva, es tracta de plantejar la controvèrsia a resoldre, i com el projecte que presenta es relaciona amb ella. Extensió màxima: 800 paraules.

4. Mètode: descripció clara i justificació de la metodologia emprada; identificar les variables, justificar les tècniques triades per a la recollida de dades, descripció de procediments i instruments empleats i especificació dels criteris d'anàlisi que s'empraran.

5. Resultats: inclou presentar els resultats obtinguts en la investigació.

6. Discussió / Conclusions: abasta l'argumentació dels resultats no només descripció o, si escau, propostes d'aplicacions pràctiques. És en aquest apartat on s'explica com els resultats es relacionen amb la literatura disponible i com el que recull contribueix al que es sap sobre el tema. També inclou les limitacions de la investigació i presenta propostes d'investigacions futures. Extensió màxima: 1700 paraules.

7. Agraïments: aquest apartat ha d'aparèixer després de la discussió i abans de les referències. Aquí s'inclouran les fonts de finançament del treball si n'hi ha, així com agraïments a persones / institucions per la seva col.laboració.

8. Referències: haurà de citar tota la bibliografia que es cita en el treball en format APA (en la versió més recent).

9. Annexos: en el cas que n'hi hagués, s'utilitzen per incloure dades, informació addicional que ajudin a valorar millor el treball realitzat. Per exemple, mostres documentals sobre activitats realitzades.

La memòria orientada a la investigació ha d'estar escrita en anglès amb una mida de lletra de 12 punts, i presentada en un document sense justificar, amb un interlineat doble i amb les pàgines numerades.
Presentació i defensa del treball de fi de grau / màster L'exposició i defensa pública del TFM es farà durant la segona quinzena del mes de juny. La defensa pública del Treball requereix l'autorització expressa del tutor acadèmic. Aquest enviarà al coordinador del Màster i al president del tribunal un informe valoratiu del Treball final amb el qual es fa constar la seva autorització per a la defensa pública. Sense aquest informe / autorització no és possible defensar el Treball final.
L'exposició oral serà de 15-20min. En cap cas superarà els 30 minuts entre l'exposició de l'alumne i les preguntes dels membres del tribunal.
El tribunal que ha d'avaluar el treball i l'exposició de l'alumne estarà format per 3 professors del màster, cap dels quals pot ser el tutor / a del treball realitzat per l'alumne.