2017_18
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
 Assignatures
  ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II
   Continguts
Tema Subtema
Tema1 Les Matemàtiques al llarg de la Primària. Continguts a dominar per fer de Mestre. La noció de competència matemàtica. La competència per fer de Mestre. El currículum vigent de matemàtiques de Primària.
La noció de competència matemàtica, La integració de coneixements i saber fer.
La noció de competència de mestre de matemàtiques.La integració de coneixements de didàctica de la matemàtica(aprenentatge, dificultats en els conceptes, dificultats en els procediments, recursos i models didàctics...) i saber fer a l'aula (planificació, plantejament de lliçons, tria d'activitats, gestió de la diversitat, avaluació....)
Tema2.La numeració posicional i les operacions Suma i resta
2.1El sentit numèric i la comprensió de la numeració posiconal.
2.2L'adquisició de les estructures additives: Sentit de les operacions. Destreses de càlcul mental. Els càlculs xifra a xifra (algorismes de suma i algorismes de resta)
Dels primers conceptes numèricsa l'assoliment del valor de posició.Xifres i nombres. Sentit de la magnitud d'un nombre. Dificultats i recursos específics.

Principis per al desenvolupament del sentit numèric i el càlcul additiu comprensiu.Estratègies de càlcul mental.
El càlcul escrit per practicar estratègies.
El càlcul xifra a xifra. Anàlisi de diferents algorismes.
TEMA 3.Les operacions producte i divisió a Primària. La resolució de problemes aritmètics

3.1Sentits de les operacions.Càlcul mental i càlcul escrit. Algorismes.

3.2 La resolució de problemes a Primària.Problemes d'aplicació i problemes d'estratègia. El procés de resolució.
Matematització de situacions quotidianes i resolució.
Diferents significats de l'operació producte i de l'operació divisió.Diferents representacions gràfiques del producte
Construcció i mecanització de taules de multiplicar. Recursos específics. La divisió com a inversa del producte.Extensió dels càlculs multiplicatius a nombres de dues xifres. El paper dels zeros finals.
La divisió com a raó o com a repartiment i raonaments corresponents del càlcul implicat. Recursos visuals.
Els algorismes de producte. Algorismes globals o algorismes xifra a xifra.
Algorismes de divisió. El sentit del residu en una divisió.Noció de múltiple d'un nombre.
Dificultats i recursos en la resolució de problemes.
TEMA 4. Els nombres de la mesura: Fraccions i nombre decimal
4.1 La mesura de magnitudes lineals
4.2Usos de les fraccions: la relació part/tot; les particions de les unitats de mesura;punts a la recta. Altres usos de la fracció: quocient entre dos enters. la fracció com a raó.
4.3Concepte i ús de nombres decimals. Operacions amb decimals. La divisió amb quocient decimal. El quocient com a nombre mixto.
4.4El raonament proporcional
Noció i càlcul de percentatge.
La quantificació de magnituds contínues.Tria d'unitatsde mesura i partició d'aquestes (precisió)
Contextos dús de fraccions i estratègies de representació.Habilitats de càlcul i resolució de situacions amb fraccions.
De les fraccions al nombre "decimal"(valor de posició de les xifres)
Càlcul amb nombres decimals.La divisió decimal.
Contextos d'ús de la noció de %. Problemes quotidians. El % i les fraccions senzilles.
TEMA 5.La didàctica del bloc Estadística i atzar

Classificació i tipus de dades per treballar a Primària. Taules i altres diagrames.
Gràfics de freqüència. Escales
la noció de mitjana aritmética.
Jocs i nocions bàsiques de probabilitat.

Les col.leccions de dades. Recollida i tractament d'informació. Classficació. Formats gràfics i taules de representació.
Inici de nocions estadístiques: variable, freqüència, rang; promig....

Situacions de raonaments probabilístic a l'escola. Fenòmens d'atzar. De la valoració qualitativa a la quantificació de la probabilitat.