Guia docent Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia |
català |
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013) |
Assignatures |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS I |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2017_18 |
Assignatura | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS I | Codi | 11904110 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
12 | Obligatòria | Quart | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Tema 1. l'Àrea de coneixement del medi a l'educació primària | Competències, objectius i continguts del currículum. Intencionalitat educativa del currículum |
Tema 2. El Món dels éssers vius (Món macroscòpic) | SUBTEMA 2.1. Biodiversitat / Riquesa i varietat de la vida: Éssers vius unicel.lulars, pluricel.lulars, Nivells d’organització dels éssers vius pluricel.lulars. Regnes en què s’agrupen els éssers vius. SUBTEMA 2.2. El ritme de la vida: Cicles diaris i estacionals. Cicles biològics. Explosions demogràfiques. Expansions geogràfiques. Migracions. SUBTEMA 2.3. Ecologia / Ecosistemes: Conceptes ecològics (espècie, comunitat, població, biocenosi, biòtop, riquesa, ecosistema, biosfera, bioma). Factors ambientals. Adaptacions. Les relacions entre els organismes dels ecosistemes. L’energia i la producció. Diversos sistemes naturals. Recuperació dels sistemes naturals. SUBTEMA 2.4. Vegetació de Catalunya: Els sistemes naturals de les nosatres comarques. |
Tema 3. Matèria i Energia | SUBTEMA 3.1. Matèria. Diversitat de materials, propietats i classificació. Canvis d’estat de la matèria. Solucions. Mescles. Substancies pures. Separació de mescles. Concepte àcid/base (pluja àcida). |
Tema 4. Ciències de la Terra | SUBTEMA 4.1. Dinàmica de la terra. El sòl. Tipus de roques i la seva formació. Els temps geològic. Fòssils com a eina per determinar el temps geològic. Formació i diversitat de fòssils. Estructura i activitat interna de la terra (terratrèmols, volcans, tectònica de plaques). |
Tema 5. Entorn, Tecnologia i Societat | SUBTEMA 5.1. Introducció del concepte STEM en la didàctica de les ciències experimentals. SUBTEMA 5.2. Vivència i anàlisi didàctic d'una experiència STEM. |
Tema 6. Persones i Salut | SUBTEMA 6.1. Funcionament del cos humà SUBTEMA 6.2. Vida saludable. Dieta mediterrània (tipus de nutrients, glúcids, lípids, proteïnes, vitamines, fibra, aigua i la seva importància). Esport i el seu benefici. |
Tema 7. Didàctiques per a l’ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals en Educació Primària | SUBTEMA 7.1. Observacions d’elements naturals a l’aula (Càmara Moticam, sensors de so, balances, lupes, microscopis), pressa de dades, anàlisi i representació mitjançant eines TIC. SUBTEMA 7.2. Problem-based learning, Project-based learning i enfoc CTS per a la didàctica de les ciències experimentals en Educació Primària. SUBTEMA 7.3. El treball en centres i equipaments (Museus, CRARC, parcs, projectes d’escoles, etc). SUBTEMA 7.4. Valoració i creació de materials didàctics (fitxes d'observació, quaderns de natura, claus dicotòmiques, itineraris de natura, etc). SUBTEMA 7.5. Eines d'avaluació en un aprenentatge significatiu: mapa conceptual, rúbrica i V de Gowin. |