2017_18
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
 Assignatures
  ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS I
   Continguts
Tema Subtema
Tema 1. l'Àrea de coneixement del medi a l'educació primària Competències, objectius i continguts del currículum.
Intencionalitat educativa del currículum
Tema 2. El Món dels éssers vius (Món macroscòpic) SUBTEMA 2.1. Biodiversitat / Riquesa i varietat de la vida:
Éssers vius unicel.lulars, pluricel.lulars,
Nivells d’organització dels éssers vius pluricel.lulars.
Regnes en què s’agrupen els éssers vius.
SUBTEMA 2.2. El ritme de la vida:
Cicles diaris i estacionals. Cicles biològics. Explosions demogràfiques. Expansions geogràfiques. Migracions.
SUBTEMA 2.3. Ecologia / Ecosistemes:
Conceptes ecològics (espècie, comunitat, població, biocenosi, biòtop, riquesa, ecosistema,
biosfera, bioma). Factors ambientals. Adaptacions.
Les relacions entre els organismes dels ecosistemes.
L’energia i la producció. Diversos sistemes naturals.
Recuperació dels sistemes naturals.
SUBTEMA 2.4. Vegetació de Catalunya:
Els sistemes naturals de les nosatres comarques.
Tema 3. Matèria i Energia SUBTEMA 3.1. Matèria.
Diversitat de materials, propietats i classificació.
Canvis d’estat de la matèria.
Solucions. Mescles. Substancies pures. Separació de mescles. Concepte àcid/base (pluja àcida).
Tema 4. Ciències de la Terra SUBTEMA 4.1. Dinàmica de la terra.
El sòl. Tipus de roques i la seva formació. Els temps geològic. Fòssils com a eina per determinar el
temps geològic. Formació i diversitat de fòssils.
Estructura i activitat interna de la terra (terratrèmols, volcans, tectònica de plaques).
Tema 5. Entorn, Tecnologia i Societat SUBTEMA 5.1. Introducció del concepte STEM en la didàctica de les ciències experimentals.
SUBTEMA 5.2. Vivència i anàlisi didàctic d'una experiència STEM.
Tema 6. Persones i Salut SUBTEMA 6.1. Funcionament del cos humà
SUBTEMA 6.2. Vida saludable.
Dieta mediterrània (tipus de nutrients, glúcids, lípids, proteïnes, vitamines, fibra, aigua i la seva importància). Esport i el seu benefici.
Tema 7. Didàctiques per a l’ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals en Educació Primària SUBTEMA 7.1. Observacions d’elements naturals a l’aula (Càmara Moticam, sensors de so, balances, lupes, microscopis), pressa de dades, anàlisi i representació mitjançant eines TIC.
SUBTEMA 7.2. Problem-based learning, Project-based learning i enfoc CTS per a la didàctica de les ciències experimentals en Educació Primària.
SUBTEMA 7.3. El treball en centres i equipaments (Museus, CRARC, parcs, projectes d’escoles, etc).
SUBTEMA 7.4. Valoració i creació de materials didàctics (fitxes d'observació, quaderns de natura, claus dicotòmiques, itineraris de natura, etc).
SUBTEMA 7.5. Eines d'avaluació en un aprenentatge significatiu: mapa conceptual, rúbrica i V de Gowin.