2017_18
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
 Assignatures
  ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I
   Continguts
Tema Subtema
Bloc I: Evolució Històrica de l'Educació Física.

Tema 1. L’evolució històrica de l’educació física

1.1. L’edat antiga
1.2. El món medieval
1.3. Renaixement
1.4. Il•lustració
1.5. L’educació física contemporània: segle XIX
1.6. Les tendències actuals
Bloc II: Desenvolupament i Aprenentatge Motor.



Tema 1. Aproximació a l’estudi de l’aprenentatge i desenvolupament motor humà.
1.1. Concepte de desenvolupament físic, motriu i psicomotriu.
1.1.1. Condicions que permeten el desenvolupament motor: factors intrínsecs i extrínsecs.
1.1.2. Evolució dels diferents aspectes motrius: desenvolupament postural i de la prensió.
1.1.3. Els canvis físics en la pubertat i repercussió en el desenvolupament motor i psíquic.
1.2. Conceptes envers l’aprenentatge motor.
1.3. Antecedents de l’aprenentatge motor.
1.3.1.Precursors
1.3.2.La Segona Guerra Mundial
1.3.3.Inici de la teorització
1.4. Definició d’aprenentatge motor

Bloc III: Expressió Corporal

Tema 1.- L’expressió en la conducta humana i les habilitats que configuren el llenguatge corporal
1.1. Introducció a l’expressió corporal: Conceptualització i factors bàsics del desenvolupament expressiu.
1.2. Moviment coordinat en expressió.
1.3. L’espai i del temps en relació al moviment.
Tema 2.- La dimensió artística de l’expressió i comunicació corporal. 2.1. Aspectes metodològics i didàctics en expressió corporal
2.2. Simulació de situacions amb el cos i el moviment, representacions,transformacions
2.3. Dramatització.
2.4. Dansa creativa.
2.5. Altres llenguatges expressius.
Bloc IV: Sistemes corporals

Tema 1.- El cos humà i els seus moviments

1.1. Anatomia funcional.
1.1.1. Mecànica articular i muscular.
1.1.3. Anàlisi dels moviments del cos humà.
1.3. Factors del creixement i desenvolupament ossi i muscular.
Tema 2.- Anatomia dels sistemes càrdiovascular i respiratori.
2.1. Els components dels sistemes cardiovascular i respiratori.
2.1. Fisiologia del cor i de l’aparell circulatori.
2.2. Mecanismes reguladors: de la resistència perifèrica.
2.3. Respostes i adaptacions cardiovasculars a l’activitat física.
2.4. Esquema i funcions del sistema respiratori.
Tema 3.- Anatomia i fisiologia del sistema nerviós 3.1. Estructura, organització i característiques del sistema nerviós.
3.2. Neurotransmisors.
3.3. Classificació, funcions i estructura.
3.4. Neurotransmisors de molècula petita.
3.5. Neurotransmisors de molècula gran.
Bloc V: El Fonaments de les Habilitats Motrius. Les Habilitats Motrius Bàsiques.

Tema 1.- .- Aspectes generals de les habilitats. El moviment. Les habilitats físiques bàsiques.
1.1.Concepte d’habilitat.
1.1.1. Habilitats per treballar les capacitats cognitives.
1.1.2. Habilitats per treballar les capacitats socials i comunicatives.
1.1.3. Habilitats per treballar les capacitats intrapersonals i afectives.
1.1.4. Habilitats per treballar les capacitats físiques i motrius.
1.2. El moviment.
1.2.1. Aspectes funcionals i estructurals del moviment.
1.3. Les habilitats físiques bàsiques.
1.3.1. Concepte, classificació i tipología.
Tema 2.- Desenvolupament de les capacitats perceptivo-motrius 2.1. To muscular, característiques, propietats i educació del to.
2.2. Respiració: fases, formes de respiració, educació de la respiració
2.3. Esquema corporal: concepte, definicions, etapes d’elaboració, educació de l’esquema corporal.
2.4. Lateralitat: concepte, procés de lateralització, tipus de predominàncies, educació de la lateralitat.
2.5. Conductes perciptivo-motrius: educació de la percepció espacial i temporal. El ritme, educació del ritme.
2.6. Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest bloc.
Tema 3.- Desenvolupament de les conductes motrius de base 3.1. Equilibri.
3.1.2. Tipus d’equilibri. Factors que influeixen. Reequilibri.
3.1.3 Educació de l’equilibri postural.
3.2. Coordinació dinàmica general i especifica.
3.2.1. Tipus de coordinació.
3.2.3.Aspectes educatius en la seva pràctica.
3.3. Orientació.
3.3.1. Factors que influeixen.
3.3.2. Educació del sentit de l’orientació.
3.3. Realització i disseny d’activitats corporals d’aquest tema
Bloc VI: Fonaments de les Habilitats Motrius. Les Habilitats Motrius Específiques.

Tema 1.- Condició física.

1.1. El desenvolupament de la condició física.
1.1.1. Caracterísitques, classificació, consideracions i principis bàsics.
1.2. L’escalfament.
1.2.1. Funcions i característiques segons tipus.
1.3. Les capacitats físiques bàsiques.
1.3.1. Concepte, classificacions i evolució.
1.3.2. Factors que intervenen en el desenvolupament de les capacitats relatives a la condició física.
1.3.2.1. Intensitat, volum, durada, recuperació i repeticions.
1.3.3. L’adaptació de l’organisme a l’esforç.

Tema 2.- Les qualitats físiques bàsiques.
2.1. La resistència.
2.1.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
2.2. La força.
2.2.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
2.3. La velocitat.
2.3.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
2.4. La flexibilitat.
2.4.1.Consideracions teòriques, tipus, tractament i criteris de treball en l’escola.
Tema 3.-Les habilitats motrius específiques 3.1. Habilitat, destresa i tasca motriu.
3.2. Formes jugades, iniciacions esportives i esports.
3.3. Els principis pedagògics de la iniciació esportiva.
3.4. Aprenentatges i activitats que es poden transferir des de l’esport al comportament quotidià.
3.5. L’estructura funcional dels esports d’equip (l’espai, l’estratègia, la comunicació motriu, les limitacions reglamentàries).
Tema 4.- Aprofundiment dels fonaments tècnics i metodològics de les habilitats i destreses específiques 4.1. Aspectes comuns i diferenciats en els gests i formes esportives.
4.1.1. Les posicions bàsiques, el domini i la seguretat amb l’objecte, els desplaçaments, les passades i les recepcions, el bot, el llançament, la finta i el desmarc, el bloqueig aplicats als esports d’equip.
4.2. Aprenentatge, aprofundiment i transferència a l’escola d’alguns esports d’equip.
4.2.1. Iniciació al volei.
4.2.1.1. Aspectes tècnics i tàctics principals d’aquest esport.
4.2.1.2. Reglamentació i possibles adaptacions.
4.2.2. Iniciació a l’handbol.
4.2.2.1. Principals aspectos tècnics i tàctics d’aquest esport.
4.2.2.2. Reglamentació i posibles adaptacions.
4.3. Iniciació aprenentatge i desenvolupament d’esports individuals.
4.3.1. Iniciació a la gimnàstica.
4.3.1.1. Aspectes a tenir en compte en l’aprenentatge dels moviments gimnàstics.
4.3.2. Iniciació a l’atletisme.
4.3.2.1. Reglamentació i possibles adaptacions.
Tema 5.- Iniciació, aprenentatge i desenvolupament d'activitats en el medi natural. 5.1. Iniciació a l’esquí alpí.
5.2. Iniciació al rem.
5.3. Iniciació a l'espeleologia.
5.4. Iniciació al ràfting.