Filologia Catalana (2001) |
Assignatures |
LITERATURA CATALANA MEDIEVAL II |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2006_07 |
Assignatura | LITERATURA CATALANA MEDIEVAL II | Codi | 12122110 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 2on | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 4.5 | 1.5 | Obligatòria | Cinquè | Segon |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
I.- DISSOLUCIÓ I REINVENCIÓ DEL TEATRE EN L’ÈPOCA MEDIEVAL. II. EL RENAIXEMENT DE LES CIUTATS. INTEGRACIÓ DE L'ACTIVITAT DRAMÀTICA EN LA VIDA SOCIAL (ss. XIII-XIV). III. EL TEATRE DEL PODER (s.XV). |
I.1. La teatralitat difusa: Entreteniment i diversió en la societat romànica. I.1.1. L'activitat dels joglars. I.1.2. La festa popular: Llibertats desembrines, reis efímers, festa de l’ase i carnaval. I.2. Orígens de la teatralitat religiosa: el cerimonial cristià i els primers drames litúrgics (s.X-XII): Resurrecció, Peregrins d’Emaús, Verges nícies i prudents. I.3. L’espai sagrat: simbologia i articulació. Els espectacles pasquals de la Catedral de Vic. El mercader d’ungüents II.1. L'ocupació litúrgica de la ciutat: el teatre religiós al carrer. La Festa de Corpus. II.2. Les primeres representacions passionístiques: la Passió del Regne de Mallorca (1276-1349) i la seva difusió. El monòleg de Judes. II.3. La representació asumpcionista de Tarragona (1388). III.1. La ciutat en el temple: grans espectacles de les Catedrals. III.1.1. La Passió Cíclica: Barcelona 1406, Elna 1415, Lleida 1453, Girona 1470, Tarragona 1472, Cervera 1477, Tàrrega 1480, Palma de Mallorca 1481 i pervivència fins 1691. III.1.2. La Pentecosta: l’espectacle de la Palometa (València) o de la Colometa (Lleida). III.1.3. L’Assumpció: València (c.1420), Lleida (c.1497) i Elx (c.1480-avui). III.2. El cosmos en la ciutat: la ciutat convertida en escena. III.2.1. L’Entrada Reial: Coronació de Martí l’Humà (1399) i Ferran d’Antequera (1414). III.2.2. L’espectacle del poder: del Palau a la plaça. Instrumentalització política del teatre. III.2.3. La festa i l'espectacle cortesà: l'experiència viva del "Tirant lo Blanc". |