2012_13
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Grau d'Història (2008)
 Assignatures
  METODOLOGIA HISTÒRICA
   Continguts
Tema Subtema
I. INTRODUCCIÓ: HISTÒRIA I HISTORIOGRAFIA Història i historiografia:
• Aspectes bàsics del mètode històric: com es construeix una bibliografia?, com es treballa un document?; com es ressenya un llibre?, com es fa una fitxa de treball? un esquema i desenvolupament de treball?.
• Què es la història? Algunes definicions de la història i el seu context historiogràfic.
•L'objecte i la matèria de la història.
•El subjecte de la història: individu i societat.
• Objectivitat i subjectivitat en la història.

2. Teoria en arqueologia de l’evolució humana
• Aspectes bàsics: quina és l’estructura dels articles en arqueologia de l’evolució humana
• L’objecte de treball en arqueologia de l’evolució humana
• L’objectiu de la reconstrucció històrica i arqueològica en evolució humana
• El subjecte en arqueologia de l’evolució humana: societat i espècie
• Un subjecte en canvi biològic i social. El subjecte no és sempre igual
• Objectivitat i subjectivitat en arqueologia de l’evolució humana.
II TEORIA I MÈTODE EN ARQUEOLOGIA DE L’EVOLUCIÓ HUMANA 1. Aspectes generals
• Mètode científic en arqueologia i prehistòria
• Forma i tipus de les dades en arqueologia i prehistòria
• Construcció del coneixement en arqueologia i prehistòria
• El registre: representativitat, objectivitat i demostració
• La teoria de l’evolució com paradigma: evolució, ment i ciència
• La ciència del canvi. El canvi entre els antics grecs i la teoria de l’evolució actual
• Ciència i societat: socialització
• Ciència i ètica. Piltdown i la fíbula prenestina: el per què dels fraus.
• Ciència i gènere: Watson i Crick versus Franklin

2. Hipòtesis, teories i paradigmes. El canvi en la ciència de l’evolució humana.

• Hipòtesis i teories: les construccions lògiques que expliquen la realitat.
• Concepció de la realitat: hipòtesis i experimentació.
• La veritat en la ciència: busquem la veritat en arqueologia de l’evolució humana?
• Existeix el progrés en el coneixement sobre l’evolució humana? O moltes vegades hi ha canvis en l’objectiu de l’interès de l’arqueologia? Progrés i revolucions en el coneixement en arqueologia de l’evolució humana
• La ciència és un fet social, no aïllat: el cas del genoma. Competència i competitivitat, no un món asèptic: el descobriment de l’ADN.

3. L’estudi de l’evolució humana i la prehistòria. Un cas d’objecte d’estudi transdisciplinar.
• L’origen de la recerca en prehistòria. Fase precientífica. Sense projecte científic social. Col•leccionisme. Gordon Childe i el primer complex hipotètic. David Clarke i l’aplicació de l’analítica. Cap a una ciència moderna.
• El concepte de prehistòria en transformació.
• Definició de l’objecte d’estudi.
• Criteris cronològics i criteris epistemològics. Límits del coneixement en prehistòria.
• La transdisciplinarietat de l’objecte d’estudi de l’arqueologia de l’evolució humana i prehistòria.
• Disciplines dedicades a l’evolució humana i al canvi social. Història, biologia, geologia, paleontologia, antropologia ...
• Multidisciplinarietat, interdisciplinarietat i transdisciplinarietat. Tres estadis en la construcció de la ciència moderna.
• Integració de les disciplines amb el seu propi estatus i metodologia. Contra l’homogeneïtzació.
• El treball en equip, l’eina essencial i transformadora.
• La seqüència del coneixement en prehistòria, des de la planificació fins la contrastació d’hipòtesis. Excavació, laboratori i discussió. Exemplificació de la transdisciplinarietat.
• La finalitat de la recerca. El coneixement per a la transformació de la societat: socialització.

4. Metodologia científica i història de la prehistòria. La metodologia cronocultural, l’ecològico-sistèmica i la materialista. Canvis de paradigma en el panorama actual de la recerca en arqueologia prehistòrica.
• L’ordenació cronocultural del registre. Una forma que neix de la geologia.
• La New Archaeology i l’antropologia en arqueologia.
• L’ecologia cultural i la sistèmica: els fenòmens en el marc de les interaccions i les xarxes.
• L’arqueologia contextual.
• El materialisme històric en arqueologia.
• Canvi de paradigma i constructivisme social. La visió històrica dels fenòmens de gran abast temporal i geogràfic. Reintroducció i actualització d’una visió dialèctica i materialista, en contra de concepcions ecològiques i antropològiques idealistes.
• Paradigmes per a un canvi de segle.

III) TEORIA, MÈTODE I FUNCIONS DE LA HISTÒRIA 1. L'historiador i la història
• Els fets històrics i la tasca de l'historiador.
• Les fonts històriques i la tipologia de fonts segons les classificacions de Fasoli (intencionals i restes) o de les documentals de Bauer (orals, escrites, representacions plàstiques). Fonts primàries i secundàries aplicades a la història medieval
• L’estudi dels documents escrits i l’escriptura de la història.

2. La història com a ciència
• La causalitat a la història.
• Condicionants en la tasca de l'historiador: l'especialització (diversificació, relacions i integració de les ciències històriques i afins) i la periodització (temps astronòmic, periodització absoluta i relativa).
• La cronologia: estructura i conjuntura.
• Qüestions bàsiques sobre el mètode científic.

3. La utilitat i funció de la història
• Us i abús de la història: història-justificació i història-crítica.
• La història universal i la valoració de la història d'Occident des d'Occident.
• La història local i la seva utilitat o necessitat.

4. La història per a tots
• L’ensenyança de la història.
• La història com a producte de cultura de masses: divulgació i síntesi històrica.
• Administració, turisme cultural i tractament del patrimoni històric.

IV) LA HISTORIOGRAFIA CONTEMPORÀNIA i ELS MÈTODES 2. Renovació, consolidació i eclecticisme al segle XX.
• Les morfologies culturals: els precedents (J.B. Vico), O. Spengler i A. Toynbee.
• L'escola dels Annals: context dels orígens, la col•laboració i aportacions de M.Bloch i L. Febvre. Els temes i els mètodes.
• F. Braudel, les aportacions de la segona generació. Precedents, constitució i conceptes de la geopolítica. L’escenari de la història: el mar, el clima, la ecologia i la història.
• Aspectes de l’evolució històrica de la població
• Els problemes de la tercera generació d’Annals i la nova història social.
• La renovació del materialisme històric.

V. LA RENOVACIÓ HISTORIOGRÀFICA, LES CIÈNCIES SOCIALS I ÀMBITS O TÈCNIQUES D’INVESTIGACIÓ


1. La renovació de darreries del segle XX i principis del XXI
• El quantitativisme i la història serial
• El postomodernisme i la història. Monogràfic: Misèria de la teoria i La formació de la classe obrera a Anglaterra de Edward P. Thompson.
• La memòria històrica i els referents culturals d’una societat. Monogràfic: Les lieux de mémoire (Els llocs de memòria) de Pierre Nora.


2. Les ciències socials i la història
• Les aportacions conceptuals i metodològiques de les altres ciències: sociologia, antropologia, filosofia, literatura, teologia, ciències econòmiques, estadística, psicologia social, lingüística, medicina, geografia


V. LA RENOVACIÓ HISTORIOGRÀFICA, LES CIÈNCIES SOCIALS I ÀMBITS O TÈCNIQUES D’INVESTIGACIÓ 1. La renovació de darreries del segle XX i principis del XXI
• El quantitativisme i la història serial
• El postomodernisme i la història. Monogràfic: Misèria de la teoria i La formació de la classe obrera a Anglaterra de Edward P. Thompson.
• La memòria històrica i els referents culturals d’una societat. Monogràfic: Les lieux de mémoire (Els llocs de memòria) de Pierre Nora.


2. Les ciències socials i la història
• Les aportacions conceptuals i metodològiques de les altres ciències: sociologia, antropologia, filosofia, literatura, teologia, ciències econòmiques, estadística, psicologia social, lingüística, medicina, geografia


3. La investigació històrica: àmbits i tècniques per a la investigació
• Els centres de treball: evolució de arxius (públics i privats; militars i civils...); funció dels museus; camps de excavació; esglésies; administració pública; internet...fins als nous lloc de transmissió de les memòries (Memorials).
• La relació historiador – lector comú /públic genèric especialitzat/ estudiant/ comunitat científica.


4. La contemporaneïtat: les fonts i els mètodes
• Les fonts: els textos polítics; les declaracions oficials; les constitucions i tractats; els pamflets; les publicacions periòdiques; llibres antics o moderns; memòries; testimonis; epístoles i altres
• Història i fotografia
• Història i internet