2021_22
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Grau en Història de l'Art (2008)
 Assignatures
  HISTÒRIA DE LA MÚSICA I DE L'ESPECTACLE
   Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Música i contingut dramàtic: De la Tragèdia a l’Òpera (segles XVI-XVII)

El contingut teatral dins l’obra artística: el teatre a l’Edat Moderna, de la catarsi atmosfèrica a la catarsi afectiva.

Tragèdia: una visió de conjunt.Aristòtil i la Poètica.

Contextualització: l’adveniment dels gèneres musicals amb contingut teatral entre el Renaixement i el Barroc.

Commedia dell’Arte” versus “Dramma per musica”.

La paradoxa de la “Camerata fiorentina”: arqueologia musical i nous llenguatges. De la polifonia al recitatiu. El continu


William Shakespeare: caràcters humans, personatges tràgics. De Hamlet a Falstaff


TEMA 2. Arts escèniques, mite i Barroc (segles XVII-XVIII)

Mite i Òpera: de Claudio Monteverdi a C.W.Gluck. Reflexions sobre el mite d’Orfeu. Ôpera barroca i mitologia: un recorregut històric.

Giacomo Carissimi:Oratori, dramatúrgia musical i antiguitat tràgica.

Dones, música i Barroc:del “Concerto delle Dame” a Barbara Strozzi. Espais i paràmetres de recepció. Dona i Lament: de l’Ariadna de C. Monteverdi a l’Antígona de T.Traetta

Erotisme i èxtasi en música:retorns o ritus en clau barroca.

El gran teatre del món: espiritualitat, realitat i somni en l’univers de Calderón. Música escènica al Segle d’Or hispà.

Molière versus J.B. Lully: espectacle i poder a la França de Lluís XIV.

.
TEMA 3. De l’or a les llums. El Gran Segle (XVIII) D’A. Vivaldi a G.F. Haendel: oratori, òpera i
retorns. De Montezuma a Xerxes

La reforma del llenguatge operístic de C.W. Gluck: contingut dramàtic ,mite i emoció dinàmica. C. Goldoni i el nou teatre dels sentiments.

El classicisme musical: innovació i arqueologia sense vestigis. Classicisme vienès, de J.Haydn a F. Schubert.

W. A. Mozart i el seu temps: d’Idomeneu a la Flauta Màgica.Tamino-Pamina com a nova lectura del Mite d’Orfeu.
TEMA 4. El Romanticisme musical.
(Segle XIX)
Introducció al Romanticisme musical: retorns i emprenedoria. Intimitat i grandesa.

Herois, monstres i amants: passió, transgressió i mort en l’imaginari estètic del segle XIX.

De L. V. Beethoven a G. Puccini: del Romanticisme al Verisme.

Nacionalismes, retorns i música: R. Wagner i G. Verdi. “Gesamtkunstwerk” i Tragèdia.

La Renaixença: mite i reviviscència. El moviment coral català. Richard Wagner i Catalunya: la música del pervindre. El Modernisme musical.
TEMA 5. De l’impressionisme a la contemporaneïtat (segle XX) L’impressionisme de C.Débussy i l’expressionisme de R.Strauss.

La segona escola de Viena: Arnold Schönberg, compromís i radicalitat. Música i arts plàstiques. Kandinsky-Schönberg.

El París dels ballets russos. El grup dels sis. Música i pluridisciplinarietat. Igor Stravinsky versus Manuel de Falla: sacralitats primigènies.

Frederic Mompou i el seu temps: música callada i retorns al segle XVI. de conjunt.

Òpera: els nous formats escenogràfics i conceptuals. Kurt Weill, Alban Berg i Dimitri Shostakovitx a vol d’ocell. Ôpera contemporània i Tragèdia.

Música o silenci?: de Dusapin a Cage.
Frederic Mompou i el seu temps: música callada i retorns.
Tema 6: Músiques populars i espectacle als segles XX-X-XI Propostes obertes (seminaris) L'adveniment del Jazz com a element generador d'espectacle. Aportacions i influències.

Del rock al grunge. Visions panoràmiques des de 1960 a l'actualitat.

Flamenc: arrels barroques i noves tendències. Evocant Camarón.

Música i reivindicació a Catalunya des dels 16 jutges

Músiques i fi de segle :de l'obra d'art a l'objecte de consum.

Neobarrocs: elements visuals, cultures de la post-modernitat i música. de Pink Floyd a Nirvana