Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Grau d'Història de l'Art (2008) |
Assignatures |
L'ÒPERA: DE LA TRAGÈDIA AL BARROC |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2016_17 |
Assignatura | L'ÒPERA: DE LA TRAGÈDIA AL BARROC | Codi | 12214239 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Optativa | 1Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Tragèdia, Òpera i Obra d'Art Total. Reflexions introductòries | Tragèdia com a etern retorn ¿Tragèdia com a Obra d'Art Total? De la Tragèdia a l'Òpera. Viatges d'anada i tornada. |
Tragèdia: dels orígens a Aristòtil | Definició i orígens de la Tragèdia grega. Del dirirambe al drama Tragèdia grega. Ritus, mite, catarsi, espectacle. Definicions i discussió De les tragèdies d'Èsquil a la reforma de Sòfocles Eurípides i el realisme tràgic. Aristòtil: Retòrica i Poètica |
El naixement de l' Òpera | La Camerata fiorentina.Humanisme i arqueologia musical. Innovació i retorns. El recitatiu i el baix continu. Del contingut afectiu a l'acció i caràcters " en música". Òpera versus " Sacrae Raepresentatione". Giulio Caccini, Emilio di Cavalieri. |
Tragèdia i dramatúrgia en l'adveniment del Barroc. | William Shakespeare i el llegat humanista. Teatre barroc hispànic i sentit tràgic. Pedro Calderón de la Barca. |
Mite i món antic als gèneres musicals amb contingut dramàtic (segle XVII) | El Mite d'Orfeu com a fil conductor del nou llenguatge sonor. Claudio Monteverdi i el seu temps. d'Ariadna a Odisseu. Francesco Cavalli, Venècia i l'ôpera com a espectacle públic. Qüestions de recepció. Elements tràgics i dramatúrgia musical a l'oratori romà. Giacomo Carissimi Henry Purcell i l'òpera a Anglaterra. De la reina de les Fades a la reina de Cartago. |
La França Lluís XIV. L'espectacle i la música com a representació del poder | Dansa versus òpera. El "Ballet de cour" i la " Comédie-ballet". Molière i la música. G.B. Lully : òpera i absolutisme. M.Antoine Charpentier. Mite i òpera. |
Mite i món antic als gèneres amb contingut dramàtic (segle XVIII) | Rellegint el Mite d'Orfeu. De la reforma de C.W. Gluck a La Flauta Màgica de W.A. Mozart Tomasso Traetta: Antigona, la reforma secreta |
Richard Wagner i la Tragèdia com a retorn | L'ôpera com a obra d'Art Total. Apunts sobre la dramatúrgia musical wagneriana. Escrits sobre música. Wagner i la Tragèdia. Nietzsche, el Naixement de la Tragèdia. Un espai de reflexió. |
Tragèdia, Òpera i recepció contemporània | Emergències del Teatre clàssic en l'espectacle contemporani Òpera i mite al segle XX. EL retorn com a experimentació. Noves propostes dramatúrgiques i creació als inicis del segle XXI |