2022_23
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
 Assignatures
  TEORIES DE LA COMUNICACIÓ
   Continguts
Tema Subtema
tema 1 - Teories de la comunicació i recerca comunicativa

Pregunta de reflexió teòrica i aplicació pràctica: És real la realitat?

Per donar resposta a aquest interrogant es treballen els usos i efectes de la tecnologia des d'una perspectiva històrica i acumulativa tot incidint d'una banda, en el determinisme i els condicionants de les formes i suports tecnològics i, d'altra banda, en la construcció social de les tecnologies de la informació i la comunicació.

1.1 Principals conceptes i models clàssics del procés comunicatiu
1.2 Perspectiva històrica de les teories de la comunicació
1.3 Teories de la comunicació i dimensions d'anàlisi
1.4. L'Escola de Toronto i les formes tecnològiques, més enllà del determinisme tecnològic: els seus efectes i usos sobre la realitat

tema 2 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament estructuralista

Pregunta de reflexió teòrica i aplicació pràctica: Llibertat o manipulació?

De forma transversal s'apofundeix en el poder i el context ideològic com a factors configuradors de les escoles clàssiques de pensament comunicatiu i les respostes dominants que s'arbitren per assolir els objectius de persuasió, manipulació, seducció i gratificació.
2.1 Escola de Frankfurt i pensament crític
2.2 Determinisme econòmic i colonització de les consciències
2.3 Funcionalisme i estructuralisme
2.4 Apocalíptics o Integrats: Usos i gratificacions versus falses necessitats
tema 3 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament subjectivista

Pregunta de reflexió teòrica i aplicació pràctica: Tot és comunicació o tot és comèdia?

Per donar resposta a aquest interrogant es proposa que es treballin les autorepresentacions i "performances" per tal de configurar les principals motivacions, vocacions, emocions i expectatives generades al voltant d'allò que es vol fer, i allò que no es faria, en el món de la comunicació.

3.1 Identitats, subjectivitats i comunicació
3.2 Constructivisme
3.3 Interaccionisme simbòlic
3.4 Estereotips, llocs comuns i visibilitats transformadores
tema 4 - Perspectives i vigència actual de les teories de la comunicació: enfocament dual.

Pregunta de reflexió teòrica i aplicació pràctica: Cultura o cultures?

Com en el cas de la tecnologia i el context històric, al llarg dels tres temes anteriors es fa un seguiment de la música com a forma de comunicació omnipresent que es culmina en aquest darrer tema tot tractant de donar una resposta comprensiva a aquest fenomen cultural i de consum en termes de cultura popular, apropiació sociocultural i reivindicació generacional. La reflexió ens serveix per eixamplar l'anàlisi a altres formes culturals emergents i en transformació com el cinema, la ràdio, els influencers en les xarxes socials, els videojocs, etcètera.
4.1 Escola de Birmingham
4.2 Estudis culturals i anàlisis de recepció
4.3 Del text al context, de l'estructura a les cultures
4.4 Joves, identitats col·lectives i processos de significació generacional