2021_22
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
 Assignatures
  TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA
   Continguts
Tema Subtema
Introducció a l'assignatura i a l'avaluació. Test d'autoavaluació
Introducció als conceptes de teoria, anàlisi i crítica.
Introducció a les teories.
Bibliografia de referència.
Taller de crítica: elements per a l’anàlisi fílmic i televisiu. Conceptes i consideracions generals, qüestions d'estil, la llibertat creativa, l'estructura, per a qui escrivim?, els condicionants del mitjà on publiquem, elements a tenir en compte a l'hora de l'anàlisi (dels títols de crèdit als tipus de finals passant per l'estructura narrativa, gèneres i formats, modes de representació, punt de vista, ús dels elements propis de la posada en escena, la construcció de significat...).
La ressenya històrica
Teories cinematogràfiques i televisives: les teories realistes.
Les tendències realistes després de la Segona Guerra Mundial.
André Bazin i els teòrics del Neorrealisme.
Cineastes de la imatge vs cineastes de la realitat.
Del pla-seqüència com a element configurador de realisme.
Vigència i llegat de les teories realistes al cinema contemporani.
La tradició realista a la tv: el cas britànic
Cahiers du cinéma i la política dels autors/teoria de l'autor.
Cahiers du cinéma i la configuració d'un model de crítica. La política dels autors. El (re)naixement de la cinefília. De què parlem quan parlem de canon cinematogràfic.

Andrew Sarris-> la teoria de l'autor arriba a Estats Units + Film Comment
Pauline Kael vs Andrew Sarris-> contra la teoria de l'autor
Influència de la política dels autors al cinema -> el cinema d'autor europeu, el New Hollywood
Podem parlar d'autors a la producció televisiva?
Contradiccions i problemes de de la teoria de l'autor
Noves formes de la teoria de l'autor al cinema contemporani: el vulgar auterism
Com s'analitza una sèrie de televisió? Analitzar la ficció televisiva: el repte teòric.
Coincidències i divergències entre l'anàlisi cinematogràfic i el televisiu.
La serialitat. Definició, història, formes televisives.
Qui deté l'autoria en la ficció televisiva? Creador vs autor.
Tendències a la ficció televisiva contemporània.
La ficció televisiva en l'era de Netflix.
La "gran teoria": lingüística, semiòtica, psicoanàlisi i ideologia. El boom de la semiòtica arriba al cinema
El cinema entra a l'acadèmia.
Característiques, especificitats i limitacions de l'anàlisi semiòtic del cinema.
La gran sintagmàtica de Christian Metz.
Cinema i psicoanàlisi.
El significant imaginari de Christian Metz.
Identificació especular, voyeurisme i fetitxisme.
El cinema i allò sinistre (unheimlich).
Slavoj Zizek i l'anàlisi psicoanalític del cinema a l'actualitat.
Cinema, tv i ideologia: el cinema i la tv com a aparells ideològics de l'estat.
Fer cinema i tv políticament.
Les teories feministes i els estudis de gènere. Les teories feministes i els estudis de gènere.
On són les dones a la Història del cinema?
Pioneres rere les càmeres, la industrialització com a forma de marginació femenina, dones i avantguarda, dones i cinema d'autor, dones i cinema industrial, el cinema feminista, la situació avui en dia.
Pioneres de la teoria feminista
Laura Mulvey -> Cinema narratiu i plaer visual
Molly Haskell-> El rol de les dones al cinema de Hollywood i la reivindicació del 'woman's film'
Claire Johnston -> El “woman's cinema” com a contracinema

Aportacions posteriors
Carol J. Clover, Barbara Creed-> La “final girl”, el “femení monstruós” i el gènere al cinema de terror contemporani
Mari Ruti, Hilary Radner-> La crítica al postfeminisme, el neo-feminisme i la hiperfeminitat al cinema i la televisió dels anys noranta i dosmil.
A quines qüestions i reptes respon el feminisme en el cinema contemporani?
Creadores televisives i canvis en la representació de les dones, la diversitat cultural i la sexualitat en les sèries anglosaxones contemporànies
Teoria Queer Queer i/o LGTBIQ+?
Hollywood dins de l'armari
Resistències LGTBIQ+ als marges de la indústria
New Queer Cinema
L'aparició al mainstream
La tv queer
Invisibilització, estigmes i estereotips en la representació queer
La mirada queer
Hi ha una estètica queer?
Donna Haraway -> Un manifest cyborg
+ Sobre posthumanisme
Tercer Cinema, Quart Cinema, Multiculturalisme i Transnacionalitat El cinema com a dispositiu colonial.
Símptomes de l'eurocentrisme en els canons, les teories i els referents hegemònics a l'hora de veure i analitzat cinema i ficció televisiva.
Prejudicis negatius i prejudicis positius a l'hora d'aproximar-nos a altres cultures al cinema i la televisió.
El whitewashing a Hollywood... i al nostre audiovisual.
El tercer cinema: concepte, teòrics i exemples específics.
L'emergència d'un quart cinema.
El multiculturalisme com a objectiu.
Cinema i televisió transnacionals.
Últimes tendències El cinema i la televisió als estudis culturals.
Stars Studies i Celebrity Studies
L'espectador com a crític -> reivindicació del fan i de la cultura participativa (Henry Jenkins).
Nous reptes teòrics i noves formes de crítica a l'era digital.
La teoria davant del cinema digital.
“Animar” la teoria: què passa amb el cinema d'animació.
Movie Mutations i la nova cinefília del canvi de segle.
Tendències i especificitats de la crítica a Internet.
El videoassaig com a forma de crítica visual: teoria i pràctica.