Grado de Lengua y Literatura Hispanicas |
Asignaturas |
LITERATURA |
Contenidos |
DATOS IDENTIFICATIVOS | 2014_15 |
Asignatura | LITERATURA | Código | 12264001 | |||||
Titulación |
|
Ciclo | 1º | |||||
Descriptores | Cr.totales | Tipo | Curso | Periodo | ||||
12 | Formación básica | Primer | AN |
Competencias | Resultados de aprendizaje | Contenidos |
Planificación | Metodologías | Atención personalizada |
Evaluación | Fuentes de información | Recomendaciones |
tema | Subtema |
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE 1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA 1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada? 1.2. Què entenem per literatura. 1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text |
De Plató i Aristòtil a la Semiòtica i els corrents del postestructuralisme. La interpretació del text. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat |
2 EL DISCURS LITERARI 2.1 Introducció general als gèneres literaris |
L'enunciació i la partició dels gèneres |
3. ELS GÈNERES NARRATIUS A EUROPA 3.1. La novel•la com a gènere 3.2. La perspectiva narrativa. 3.3. Concepte d'intertextualitat. |
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere Un gènere de gèneres Punt de vista i focalització La recepció |
4. ELS GÈNERES POÈTICS 4.1. Concepte i correlat objectiu. 4.2. El llenguatge poètic 4.3. El ritme. |
Raons de la mètrica Lectura i comentari de fragments de textos |
5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS 5.1. El teatre i el text. 5.2. La representació. |
El conflicte La situació d'enunciació en el teatre Experiències actuals, fronteres del gènere |
6. Corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura | Descripció breu |
TEMARI SEGON QUADRIMESTRE 1. Poesía clásica: de Garcilaso a Meléndez Valdés |
- Temas y subgéneros poéticos - La función poética y la retórica |
2. Teatro barroco: |
- Calderón de la Barca y la "comedia nueva" - El concepto de la honra: El médico de su honra |
3. El contexto de la España de la Restauración | |
4. Leopoldo Alas “Clarín”, autor de La Regenta: | - Autor-narrador - Lector-narratario |
5. Los discursos de La Regenta: | - La focalización/ punto de vista - Las voces de los personajes/ modos de enunciación |
6. Vetusta y la simbología del espacio: | - Espacios interiores y exteriores - Narración y descripción |
7. Tres días y tres años: | - Tiempo y orden del discurso - La duración |
8. Estructura de La Regenta: | - Narración, historia y discurso - Los triángulos amorosos |
9. Los personajes: | - Tipología y construcción - La educación sentimental de Ana Ozores |
10. Realismo e ironía: | - La novela realista europea - La novela del romanticismo desilusionado - Ironía y parodia como procedimientos críticos |
11. El Naturalismo en la novela: | - El debate del Naturalismo en la literatura española - Las fuerzas sociales y la herencia |
12. Erotismo y sensualidad: | - Lecturas psicoanalíticas |
13. Perspectivas feministas en La Regenta | |
14. La recepción de La Regenta: | - Reacciones contemporáneas - En el canon actual |