2015_16
Educational guide 
Faculty of Arts
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english 
Foreign Language Teaching (2010)
 Subjects
  SECOND LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY
   Contents
Topic Sub-topic
ALE (ENGLISH)
1. Key terminology:

methodology, method, approach, aims, activity vs. task, drill, eliciting, language skills, metalanguage,PPP, rapport, scanning, skimming, STT vs TTT, syllabus
2. The history of L2 methodology

2.1. The beginnings : Latin as a role model for l2 learning andf teaching

2.2. The grammar method: Ahn y Ollendorff

2.3. The Natural Method
2.3.1. Nicholas Gouin (1776-1834)
2.3.2. Mastery System - Prendergast (1806-1881)
2.3.3. Meisterschaft System -Rosenthal
2.3.4. Reformist methods (Germany)
2.3.5. François Gouin (1831-1896)


2.4. The Grammar - Translation Method
2.5. The Direct Method
2.6. The Audiolingual Method
2.7. The Situational Method
2.8. TPR
2.9. The Natural Approach
2.10. Community Learning
2.11. The Silent Method
2.12. Sugestopedia
2.13. The Communicative Approach
2.14. Task-based learning
2.15. New technologies (CALL)
2.16. CLIL
3. Methodology in action 3.1. Before you start:
3.1.1. Classroom organization
3.1.2. The role of a teacher
3.1.3. Different kinds of teachers
3.1.4. First lessons - hints and strategies
3.1.5. Types of classroom activities
3.1.6. Learner types and needs
3.1.7. Feedback

3.2. Classroom Management
3.3. Planning lessons and courses
3.4. Productive skills: speaking and writing
3.5. Receptive skills: reading and listening
3.6. Teaching phonology
3.7. Errors and correction
3.8. Testing
3.9. The use of L1
3.10. ESP and Business English
3.11. Tools, techniques and activities
3.12. Learning teaching
NB: The exact course contents are subject to change and will depend on time limitations and students´ needs.
ITINERARIO ELE (ESPAÑOL)
1. Presentación de los términos clave en la metodología de enseñanza de lenguas extranjeras. 1.1. Metodología, método y enfoque.
1.2. Diferencia entre actividad y tarea.
1.3. Tipos de ejercicios.
1.4. Destrezas y competencias.
1.5. Objetivos y contenidos.
1.6. Currículo.
2. Historia de la metodología del español como lengua extranjera. 2.1. Los orígenes: el latín como modelo de la enseñanza-aprendizaje de LE.
2.2. El método tradicional o de gramática-traducción.
2.3. Los métodes naturales: el método directo.
2.4. Los métodos de base estructuralista: el método audiolingual, el método situacional y el método audiovisual.
2.5. Los enfoques humanísticos: el método silencioso, la sugestopedia, el aprendizaje comunitario de la lengua, la respuesta física total, el enfoque léxico, la lengua total, la programación neurolingüística, las inteligencias múltiples.
2.6. La enseñanza comunicativa de la lengua: el modelo nociofuncional, el envoque comunicativo, el enfoque por tareas, proyectos y la simulación global, el enfoque natural, el aprendizaje cooperativo de la lengua, el aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras.
3. Metodología en acción. 3.1. Introducción:
3.1.1. El buen profesor de ELE: las competencias clave del profesorados de segundas lenguas y lenguas extranjeras.
3.1.2. Los estudiantes: pensamiento positivo y motivación.
3.1.3. El uso del aula.
3.1.4. El uso de la lengua en el aula.
3.1.5. Tipos de actividades en el aula.
3.1.6. El control del tiempo.
3.2. Gestión del aula:
3.3. Planificación.
3.4. Corrección de errores.
3.5. La importancia de la evaluación.