Guia docent Facultat de Lletres |
català |
Antropologia Mèdica i Salut Global (2014) |
Assignatures |
TÈCNIQUES AVANÇADES EN ETNOGRAFIA |
Fonts d'informació |
DADES IDENTIFICATIVES | 2018_19 |
Assignatura | TÈCNIQUES AVANÇADES EN ETNOGRAFIA | Codi | 12835109 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 2n | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
5 | Obligatòria | Primer | 2Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Bàsica | |
Referencias por temas o La investigación etnográfica en el campo de la salud: dilemas y desafíos metodológicos y éticos · Anspach, R et Mizrahi N. (2006) “THE FIELD WORKER'S FIELDS: ETHICS, ETHNOGRAPHY AND MEDICAL SOCIOLOGY”, Sociology of Health and Illness, 28-6, 713-731 · Finkler, K. (2004) “Biomedicine globalized and localized: western medical practices in an outpatient clinic of a Mexican hospital”, Social Science & Medicine, Volume 59, Issue 10, Pages 2037-2051 · Inhorn, M. C. (2004) “Privacy, privatization, and the politics of patronage: ethnographic challenges to penetrating the secret world of Middle Eastern, hospital-based in vitro fertilization”, Social Science & Medicine Volume 59, Issue 10, Pages 2095-2108 · Marshall, P. A. (2003) “Human Subjects Protections, Institutional Review Boards, and Cultural Anthropological Research”. Anthropological Quarterly, 76(2): 269-285. · Van der Geest, S (2003) “CONFIDENTIALITY AND PSEUDONYMS: A FIELDWORK DILEMMA FROM GHANA”, Anthropology Today, 19:1, p. 14-18; · Van der Geest, S., Finkler, K. (2004), “Hospital ethnography: introduction”, Social Science & Medicine 59, 1995–2001
o La bio-medicalización del inicio de la vida e el impacto de las tecnologías audio-visuales: el aborto y el feto “persona”
· Petchesky, R.P. (1987) “The Power of Visual Culture in the Politics of Reproduction”, Feminist Studies, Vol. 13, No. 2: 263-292. · Rapp R. (2000) “The disabled fetal imaginary”, in Testing women, Testing the Fetus, Routledge, NY & London, pp. 128-164
o Métodos etnográficos versus métodos mixtos: los desafíos y los límites de la investigación trans-disciplinar y de la teoría fundamentada como metodología de investigación
· Bryant, A. & Charmaz, K. Eds. (2007). The Sage Handbook of Grounded Theory. London: Sage Publications. (en particular: Introduction and Part I, chapter 1)
· Gerdts C., De Zordo S., Mishtal J., Barr-Walker Jill, Lohr Patricia, “Experiences of women who travel in England for abortion: an exploratory pilot-study”, The European Journal of Contraception and Reproductive Health Care, Aug. 2016: 21 (5): 401-407. · Hamui-Sutton A. (2013) “Un acercamiento a los métodos mixtos de investigación en educación médica”. · Kroll, T. & Neri, M. (2009) “Designs for Mixed Methods Research”, in Andrew S., Halcomb, Mixed Methods Research for Nursing and the Health Science, Wiley-Blackwell, pp. 31-49. · Martin, L. E. et al. (2018) “Evaluation of Abortion Stigma in the Workforce: Development of the Revised Abortion Providers Stigma Scale”, Women's Health Issues, 28: 159–67.
· Muñoz Justicia, J. (2005). Análisis cualitativo de datos textuales con ATLAS.ti 5. (http://psicologiasocial.uab.es/juan/index.php/investigacion-mainmenu-42/publicaciones-mainmenu-45/41-atlas2005). · Sandelowski, M. (2000). “Focus on Research Methods Combining Qualitative and Quantitative Sampling, Data Collection, and Analysis Techniques in Mixed-Method Studies”. Research in Nursing & Health, 23: 246–255. · Steinberg, JR, McCulloch, C.E., Adler, N.E. (2014) “Abortion and mental health: findings from The National Comorbidity Survey-Replication”. Obstet Gynecol., 123(2 Pt 1): 263-70. · Van Ditzhuijzen, J.et al. (2017). “Does abortion increase the incidence and recurrence of mkental disorders on the long term?”, in Abortion and mental health, Ridderprint BV, pp. 83-94.
o Ética de la investigación y antropología feminista & aplicada: traspasando fronteras
· Bullen, M. (2012) “Antropología feminista, antropología aplicada. Encuentros y desencuentros”. Revista de Antropologi?a Experimental, Monogra?fico: Antropología en España: Nuevos Caminos Profesionales, n. 12: 92-102. · Cubillos Almendra, J. (2015). “La importancia de la interseccionalidad para la investigación feminista”, Oxímora. Revista internacional de ética y política, 7: 119-137. · D'Andrade, R. (1995), “Moral Models in Anthropology”, Current Anthropology, Vol. 36, No. 3: 399-408. · Estalella, A. & Sánchez Criado, T. (2016) Temas emergentes - Colaboraciones experimentales: una modalidad etnográfica, Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, Vol 71, No 1: 9-73. · Fassin D, (2008) “Beyond good and evil? Questioning the anthropological discomfort with morals”, Anthropological Theory, vol. 8, issue 4: 333-344 · Gregorio Gil, C. (2014) “Traspasando las fronteras dentro-fuera: Reflexiones desde una etnografía feminista”. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, vol. 9, n. 3: 297-322. · Lugones, M. (2005). “Multiculturalismo radical y feminismos de mujeres de color”, Revista Internacional de Filosofía Política, 25: 61-76. · Robles-Silva, L. (2012) “Dilemas éticos en el trabajo de campo: temas olvidados en la investigación cualitativa en salud en Iberoamérica”. Ciênc. saúde coletiva, vol.17, n.3: 603-612. · Scheper-Hughes, N. (1995). “The Primacy of the Ethical: Propositions for a Militant Anthropology”, Current Anthropology, 36(3): 409-440.
o Etnografía digital
· Adolfo, E. & Ardèvol, E. (2007) “Ética de campo: hacia una ética situada para la investigación etnográfica de internet”, Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 8 (3), 19: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs070328 · Beneito-Montagut, R., Begueria, A. & Cassián, N. (2017) “Doing digital team ethnography: being there together and digital social data”, Qualitative Research, Vol 17, Issue 6, pp. 664 – 682. · Hine, C. (2015). Ethnography for the Internet: embedded, embodied and everyday. London, UK; New York, NY, USA: Bloomsbury Academic, cap. 2: pp.19-54. · Jociles, MI. & Rubio, BL. (2016) “Las comunidades virtuales como marcos de cuidados horizontales entre mujeres: el caso de las familias que acuden a la donación reproductiva en España”. Revista de Antropología Iberoamericana, v. 11, n. 2: 199 – 224. · Pink, S. et a. (2016). Digital Ethnography. Sage.
o El uso del dibujo en la investigación cualitativa en salud
· Coad, J. & Lewis, AL. (2004). Engaging children and young people in research. Literature Review for NECF (National EvaluationoftheChildren'sFund).Birmingham:UniversityofBirmingham,InstituteofAppliedSocial Studies. · Nic Gabhainn, S. & Kelleher, C. (2002). “The sensitivity of the draw and write technique”. Health Education, 102(2): 68-75. · Horstman, M. et al. (2008). “Methodological Issues When Using the Draw and Write Technique With Children Aged 6 to 12 Years”. Qualitative health Research, 18(7): 1001-1011. · McIntosh, C. et al. (2012). “Young children’s meaning making about the causes of illness within the family context”. Health, 17(1): 3-19. · Muñoz, A. (2016) «¡Cuida tu cuerpo!»: Los niños y la gestión de significados en torno a la salud. Martí, Josep; Porzio, Laura (eds.). Cuerpos y agencia en la arena social. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2016. pp. 195 – 216
Referencias generales
· ESTEBAN, M.L.; COMELLES, J.M.; DÍEZ MINTEGUI, C. (2010) Antropología, género, salud y atención. Barcelona: Edicions Bellaterra (en particular: Prólogo, capítulos 1-2).
· Lock, M. & Nguyen, V.K. (2010), An Anthropology of Biomedicine,Wiley-Blackwell (en particular: Introduction, Part I, chapter 1).
· Valles, M.-S. (1999): Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis
|
|
Complementària | |